Gå til innhold
Arkivverket

[#6172] Eric Iversen gift 28.10.1809 i Hobøl - hvor kom ha


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

Jeg søker etter opplysninger om hvor Eric Iversen kom fra. Han giftet seg i Hobøl 28.oktober 1809 med Marie Michelsen, og han står da oppført som Eric Iversen Luure. I FT 1801 står han hverken oppført under gården Luur eller andre steder i Hobøl. Det bør vel stå opplyst ved giftemålet om hvor han kom ifra, og jeg håper noen kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hogne Holst

Siden det er en stund siden du la inn innlegget har du kanskje funnet svaret alt. Men jeg svarer likevel. Han er sannsynligvis den samme som var husmann på Fagerholdt i Vestby 1801. Denne Erik bodde på Narvestadeie i Hobøl i tiden 1792 - 1798. Sønnen Iver ble konfirmert i Hobøl 1811. Bosted Skjelfoss. Siden datteren født i 1812 ble døpt Olia, kan det tyde på at hun er oppkalt etter hans første hustru. (dette er kun en hypotese). Mulig kirkeboken for Vestby kan gi svar om Olea Pedersdatter døde der. Vennlig hilsen Hogne Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Hei, Hogne. Jeg har brukt en del tid på å finne opplysninger om denne Erich Iversen.Det stemmer at det er han som i FT 1801 er husmann under Fagerholdt i Vestby. Det er vel også han som i 1805 får sønnen Tarald (døpt 14.10 i Hobøl). Der er ikke morens navn oppgitt, men i og med at han gifter seg på nytt i Hobøl i 1809 er det vel Erich´s første kone, Olea, som er moren. Da døde nok Olea Pedersdatter en gang mellom 1805 og 1809. Hun står ikke under døde i Hobøl så det skjedde sikkert i Vestby.Etter at Erich Iversen får sitt tredje barn med kone nr. 2, flyttet han og i alle fall to av barna til Hurum. Der fikk Erich sønnen Michael i 1820. Erich Iversen døde som fattiglem i Hurum i 1836, 72 år gammel. Både denne oppgitte alderen og den i FT 1801 viser at han skal være født i 1764. Har ikke funnet han i Hobøl, trolig er det Vestby. Kan noen sjekke dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hogne Holst

Hei Ronny. Ifølge familysearch ble han gift i Vestby 25.10.1789. Sønnen Iver flyttet fra Hobøl til Våler den 2.8.1816. Han var nevnt som tjenestedreng. Fant ikke Erik Iversen i listene. Jeg tror hans andre hustru må være datter av Michael Pedersen Askerud og Olea Svendsdatter (hun fra Tønderud). Har du ca fødselsår på Marie? mvh Hogne Holst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Takk for opplysningene, Hogne. Ved vielsen til Erich Iversen og hans andre kone Marie Michelsdatter i 1809, står det ingen andre opplysninger enn deres navn.I FT 1801 finner jeg kun to stk. Marie Michelsdatter, hhv 10 og 18 år gamle. Jeg antar at det er den siste av disse (født 1782), men siden de flyttet til Hurum skal jeg prøve å finne henne under døde der, og sjekke alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.