Gå til innhold
Arkivverket

[#6179] Martha Tollaksdtr. Kvinesdal/Feda


Gjest Annette Bokneberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Annette Bokneberg

Ønsker opplysninger om opphavet til denne damen. Martha Tollaksdtr.f. ca. 1854 var datter av Tollak Reiersen fra Feda. Har søkt i folketellingene, men finner ingen som kan passse med sikkerhet. Finner en Tollak i Bygdeboken for Feda, men det står ingenting om giftermål eller barn der. Jeg vet at Martha Giftet seg med Lars Helgeson fra Alvestad på Bokn. De immigrerte til USA i 1884 med to små barn. Kanskje noen har tilgang på kirkebøker for dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

HeiJeg vet ikke om du har funnet Martha i 1865 tellingen, det finnes en Marthe Tallaksdatter f. 1854 på boplassen Fedde i Kvinesdal i 1865. Hun står oppført som ugift tjener. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Bokneberg

Hei, og takk for rask respons! Jeg har også funnet den Marthe du nevner, men er fortsatt like langt i opphavet hennes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Sidan Martha Tallaksdatter er ute som tenestejente bare 12 år gammal er det ikkje usannsynlig at faren er død.Samtidig er det ein 17 år gammal husfar, Reier Tallaksen, Birkeland, som har ansvar for søtra Tobine på 9 år, mens Talline 8 år er fosterbarn hos andre folk i huset. Dette er svært sannsynlig søskena til Marthe Tallaksdatter.Svært sannsynlig er bestefaren Reier Tallachsen, Birkeland, f. 1790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

For å gjette litt videre ut i frå FT - -Svært sannsynlig er Ole Reiersen i nabohuset onkel til Martha, og Anne Olsdatter, født 1795 i Bakke, er bestemor. Tallak Reiersen er da trulig født 1815-1825 (før Ole), og han er død i tidsrommet 1861-1865 (sidan Jakob er født 1862).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Bokneberg

Tusen takk til alle for svar hittil. Jeg får spinne litt videre på dette. Jeg prøver å hjelpe barnebarnet til Martha i USA. Det er nok sannsynlig at faren er død i 1865, for under Birkeland er det en Tollak Reiersen f. 1818, d. 1864. (Bygdeboka) Der er det også Ole som er yngst som overtar gården etter faren. Merkelig at det ikke står noe om ekteskap til Tollak der. Skulle gjerne visst hva moren til Martha het og hvor hun kom fra. Ser ut til at hun også er død i FT 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

På Statsarkivet i Kristiansand finnest der skifteregister for Feda,det er ordnet etter gårdsnavn og lett å finne frem i.Arkivarene er hjelpsomme der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annette Bokneberg

Med tid og stunder får jeg ta meg en tur til Kristiansand......Tilfeldigvis er min mormor fra Flekkefjord, og jeg har en god del mer å finne ut av i hele dette området. TAKK igjen til alle som har bidratt, selv om jeg mangler en del av historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gitte jacobsen martinsen

hei.min tippoldefar edvard kristiansen f.1845 i ås akershus ble gift med johanne f. abrahamsen ukjent fødested. de fikk barna konrad kristiansen f.5/10-1881 i hvidsten. anton kristiansen f. 1884 i frogn. alvhilde kristiansen f.1889 i drøbak. abraham kristiansen f.18/11-1893 og julia kristiansen ukjent fødselsdato og år. kjenner slektshistorien til abraham og konrad som var min oldefar. mener at julia er eldre enn abraham, er det noen der ute som kjenner til disse?vet at de bodde på en gård/husmannsplass som heter nordenhaug,under grøstad gård i vestby. der stopper sporene etter alvhilde og anton. julia fikk en sønn johan rødal bosatt i moss til han døde.johanne døde tidelig fordi abraham ble hjemmedøpt 25/3-1894, da var johanne min tippoldemor allerede syk. kanskje noen vet hvem faren og moren til edvard og joahnne også? håper på svar. klem gitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.