Gå til innhold
Arkivverket

[#6180] Mangelsgaarden, Kristiania 1900


Gjest Laila Normann Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! Hva var Mangelsgaarden? Jeg vet at min slektning som ikke hadde levet som han burde, var innsatt på Arbeidsanstalten i Storgata 36 i 1900. Han er nevnt der i ft. 1900. (Dette var Prinds Christian Augusts Minde) Men han er også nevnt sammen med sin familie i Kristiania, midlertidig bosted Mangelsgaarden i 1900. Hva i allverden var det han manglet? Folkeskikk? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Takk for meget hurtig respons! Regna med det var noe slikt. Han var fisker, kanskje han mangla vann? Vel. Jeg håper det går an å finne ut hvorfor han satt der. Riksarkivet bør vel kunne gi svaret tenker jeg. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Torsdag 6 juli 2000 sto det en artikkel om Mangelsgården i Aftenposten Aften-nummer. Med fint bilde tilogmed. Vil du ha en kopi Laila, så send meg en mail. Mvh Eva eva.mckenna@btinternet.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Her er litt om Mangelsgårdens opprinnelse: Generalløytnant Johan von Mangelsen, stor parthaver i Røros kopperverk, f. 12 Sep 1694 i Lundestad, Berg, Smålenene, d. feb. 1769 flyttet fra Trondhjem til Christiania 1757 el -58 og bodde i et palé der til sin død (Mangelsgården), som han kjøpte av general Hausmann. Geheimeråd 1716, komm. general i Norge 1712, generalløytnant s.st. 1711, skipsreder, godseier Casper Hermann Hausmann f. 16 jan. 1653 i Segeberg, Holstein var også trelasthandler, og grunnla Eidsfoss jernverk 1697, mens han var brigadier og oberst. Han bodde jevnlig i den gamle bispegård i Oslo, som han fikk med sin hustru Karen Nielsdatter Toller (Rosenheim). Han forpaktet også Oslo ladegård 1711, og døde 9 Sep 1718 i Gamlebyen, Christiania. Han ble begravet 18. sep. 1718 i hvelvet under Vor Frelsers kirke (Oslo domkirke), og hadde 3 døtre og 1 sønn. Gården har følgelig en interessant historie fra gammelt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Jøss! Her sitter jeg "midt i tjukke Oslo" og fås så mye super info fra både Essex og Den Haag! Jeg har sendt en jatakk til Eva, så jeg gleder meg til den artikkelen! Takker dere alle for kjappe og interessante svar! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Han mangla nok folkeskikk... Mangelsgaarden var berre eit anna namn på arbeidsanstalten. Anstalten heldt nemleg til i eit bygg som hadde tilhøyrt general Mangelsen, og for å sitere Eilert Sundt: "Da den (gården) så (fra 1819) blev bolig for mennesker, som befandt sig i den yderste mangel, så syntes publikum - det publikum, som mest kom i berørelse med gården -, at det navn, denne allerede havde efter eieren, passede udmærket godt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei alle! Nå har jeg fått masse fin info, også innscannet avisartikkel med bilde fra Essex i England. Har også fått grimlende innspill via privat mail! Takk for engasjement! Det eneste jeg mangle nå, er hvorfor Jens ikke kunne oppføre seg som folk! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.