Gå til innhold
Arkivverket

[#6182] Hvor er Tøsfos Jernverk eller Tosvos


Gjest Marit H. Knutsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit H. Knutsen

Gustav Jernberg (høres svensk ut) står oppført i 1865 telling som født Tøsfos Jerverk, 1875 tellingen viser fødested Tosvos, hvor i all verden er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Hvis du ser litt nærmere på registreringen av folket som bodde på samme adresse som Gustaf (Nedre Ruseløkkvn.), vil du se mange rare skrivemåter: Skismo (dvs. Skedsmo), Modom (dvs. Modum), Enbak (dvs. Enebakk), Jerdrom (dvs. Gjerdrum), Ulsager (dvs. Ullensager), Vesby (dvs. Vestby), Agersogen (dvs. Ager sogn), Berom (dvs. Bærum), Maas (dvs. Moss). Den aktuelle telleren må ha vært uvanlig svak i rettskriving og kanskje dårlig kjent med stedsnavn utenfor Oslo.Tøsfos kan derfor være omtrent "hva som helst". Hvis vi bare hadde folketellingen fra 1865 å holde oss til, ville jeg ha holdt en knapp på at Tøsfos var en skrivefeil for Tinfos. Det mystiske er jo at stedsnavnet i 1875 skrives like uforståelig. Det gjør meg litt usikker. Kanskje telleren i 1875 hadde tellingen fra 1865 å støtte seg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Kristian tenker kanskje på Töcksfors i Dalsland. Kanskje ikke noe dårlig forslag. Navnet Gustav Jernberg peker jo også i retning av Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Töcksfors ligger nok i Värmland — ikke mer enn 7-8 km fra grensen til Østfold (ved Ørje). Nærmeste grensepassering til Dalsland er helt nede ved Bjørkebekk (øst for Halden). Jeg har selv aner i Dalsland og har vært i dette området en rekke ganger. At det tidligere fantes jernverk her, kan bl.a. stedsnavn som Järnskog (n.ø. for Töcksfors) bære vitnesbyrd om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.