Gå til innhold
Arkivverket

[#6183] Håkon Knutsen Baasum, Sigdal, skifte 1668


Gjest Wenche Hervig
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Hervig

Det skal være et skifte etter en Haakon eller Haaken Knutsen på Baasum eller Baasheim i Sigdal i 1668. Kan noen skaffe meg navn på arvingene nevnt i skiftet ville jeg bli svært glad. Eventuelt et oppslag i "Sigdal og Eggedal" av Andreas Mørch som for tiden er utilgjengelig på Deichman her i Oslo ville vært oppskattet. Med andre ord, alle opplysninger om denne Haakon eller Haaken Knutsen Baasum er av interesse. Takk, Wenche Hervig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei! Her er det som står om Håkon Knutsen i Sigdal – Eggedal III s. 772-773: 109. BÅSUM, NEDRE (NORDRE). -Håkon Knutsen var sønn av Knut Ørpen i Krødsherad. Ved skiftet etter faren på Ørpen i 1614 fikk Håkon 7 1/2 lispund i Redalen i Krødsherad, 4 1/2 lispund i søre Strand og 3 lispund i Bergan. Håkon ble en av de rikeste og mektigste i bygda. Alt i 1618 var han en av de fem bøndene som måtte holde to «musketter» (soldater), Eivind Flågan hadde 3, mens alle de andre 66 slapp med en hver. I 1624 åtte Håkon l0 lispund i nedre Båsum, hele Veggesrud, 16 lispund i Strand med Eldalen og Nåsåseter, 9 1/2 lispund i Redalen, 25 lispund i Glesne i Krødsherad, 5 lispund i Thennebar (Kjernbal) i Gol, 5 lispund i Jørensrud av nedre Båsum, 5 lispund i Vassendrud i Krødsherad og 5 lispund i Houf ( ?) . Seinere hadde han også 15 lispund i By og 10 lispund i øvre Båsum. Håkon Båsum var lensmann og hadde i 1640-åra Båsum skattefritt. Av denne garden var 7 1/2 lispund på fremmede hender. I 1658 fikk Håkon og sønnen Reidar delesak med Hoe. (Se der.) Håkon vitna i 1662 at han hugsa 80 år tilbake. Håkon Knutsen hadde 7 barn som vi veit om: l. Bjørn, døde før 1659. (3 døtre: l. Gunhild g 2 ganger, i Veggesrud. 2. Ase. 3. Eli.) 2. Gunhild. 3. Kari gm Halvor Torsteinsen Sole. 4. Reidar gm Ingebjørg Kristoffersd. By, hadde garden. 5. Rangdi gm Kittil Eivindsen Flågan. 6. Ei datter gm Gunnar Aslesen Grønhovd. 7. Knut, på Strand. Håkon Båsum ga opp alt sitt til deling i 1668. Nå var visst de to yngste døtrene etter Bjørn Håkonsen døde, for Gunhild arva hele farsdelen i skiftet. Først ga Håkon 5 lispund til hvert barn i heimegave: Gunhild Bjørnsd. fikk gods i Båsum, Knut Håkonsen i Strand, Reidar i Båsum, Kari i Glesne, Gunhild i By, Rangdi i Flå- gan og Gunnar Grønhovd (Kopseng) sin del i Redalen, alt som heimegave, 5 lispund til hver. Enda var det 25 lispund att å dele og 52 rd. i lausøre. Etter det åtte Håkon 60 lispundjordegods = 3 skippund. Det endelige skiftet etter han var i 1675, men dette er ikke referert. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har ikke funnet det skiftet som Mørch refererer til i skifteprotokollen (1668). Jeg skulle veldig gjerne visst hvor det dokumentet befinner seg som han må ha hatt tilgang til. Vet noen dette? (Jeg irriterer meg i det hele tatt over mangel på kildeangivelser for mange opplysninger hos Mørch).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hei igjen! Jeg glemte å se på rettinger til SE III s. 772: Der står det: Håkon Knutsen Båsums barn nr. 6, ei datter, het Ingebjørg gm. Gunnar Grønhovd.Til Svein Arnolf: Hele arkivet til Andreas Mørch ligger i magasinbygget til Sigdal og Eggedal bygdemuseum. Når jeg får tid, kan jeg se om jeg finner noen kildehenvisninger eller kopier der. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Skifteprotokollene i området Eger, Sigdal, Modum osv, startet i 1676. Skiftet ved Båsum må vel da foreligge i en annen ptotokoll.mvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til Laila:Ja, det hadde vært fint om du hadde hatt anledning til å kikke litt.Til Tormod:En annen protokoll, javel, men da kunne jo Mørch ha oppgitt hvilken. Jeg tror han har sett originalutskriften av skiftet. Slike finnes i ny og ne. For alt jeg vet kan det ligge på Båsum den dag i dag, evt. ligge blant utrykte diplomer i RA. Nettopp derfor hadde det vært kjekt med en henvisning.Jeg er interessert i dette skiftet bl.a. for å se om det kan stå noe mer om hans datter GUNHILD. Jeg lurer nemlig på om hun var gift med Olav Halvorsen Nordre Tråen i Rollag ( ca. 1582- omkr. 1680.Gunhild fikk ved skiftet i 1668 part i By. Navnet Håkon er ikke veldig mye brukt i disse områdene av Buskerud på denne tiden, og aldersmessig kunne det også passe om hun giftet seg til Tråen. Dessuten fikk barna gods i hjemmegave, deriblant Gunhild, og det betyr at hun var gift. Tråen og Båsum ligger noen kilometer fra hverandre i luftlinje, riktignok med fjellområde mellom. Jeg vet ikke i hvor stor grad det foregikk trafikk rett over der på første halvpart av 1600-tallet.Håkon Båsum eide 9 1/2 lispund i Redalen i Krødsherad. 5 lispund ble ved skiftet etter ham overdratt Gunnar Grønhovd som hjemmegave til kona hans. De hadde i alt 10 lispund i Redalen i 1640-årene, gods som Håkon Båsum delvis hadde arvet etter foreldrene på Ørpen. Fra 1660 var det to oppsittere i Redalen, en på nedre og en på øvre. Gunnar Aslesen Kopseng i Eggedal (på Grønhovd inntil 1666) kom i 1662 med en rikens stevning mot Karl Nedre Redalen fordi han hadde tatt seg frem i Gunnars rette odelsgård Redalen uten å gi bygsel eller landskyld. Han la frem arveskiftebrevet fra Ørpen 1614, som sa at svigerfaren hans, Håkon Båsum, var tilfallen 7 1/2 lpd. i Redalen, Gullik Andersen også 7 1/2 lpd. (I skattelisten 1614 eide Gullik 7 lpd. og Håkon 10 lpd., dessuten Olberg kirke 1 hud (= 10 eller 12 lpd.) Videre la Gunnar frem brev på makeskifte mellom Eivind Olsen Flågan og Håkon Knudsen Båsum der sistnevnte fikk to kyrlag (7 1/2 lpd.?) i Redalen 1623, og til slutt Håkon Båsums gavebrev til svigersønnen Gunnar Grønhovd på 5 lpd. i Redalen til evig odel og eie, 1651. I 1683 løste Bjørn Gunnarson Øvre Redalen i Krødsherad (oppr. fra Kopseng og sønn til Gunnar Kopseng over) "litt gods" i øvre Redalen av Gunhild Håkonsdtr. Tråen. Hvordan og NÅR har Gunhild fått hånd om godset i Redalen? Var det på en eller annen måte som arving etter Håkon Båsum? Hva skjedde med det som hun arvet i By?Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Jeg har sendt en forespørsel til Håvard Støvern i Sigdal i kveld. Jeg antar at om noen kan svare på dette spørsmålet , må det være han.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.