Gå til innhold
Arkivverket

[#6184] Brønlund - With


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Problemet er Nils Brønlund, som bodde i Sortland fra 1747 og til han døde i 1784. Tidligere ha det vært antatt at han var sønn av Jens Anderssen Brønlund på Andøya. Seinere er det blitt hevda at han egentlig het Nils With og kom fra Sogn, visstnok sønn av en Bastian With. Siden to sønner blei døpt Bastian With, har jeg kjøpt teorien om at Nils tok navnet Brønlund etter sin inngifta onkel Nils Anderssen Brønlund (prost i Hadsel). Ved gjennomgåinga av skattelistene for Andøy har jeg imidlertid funnet en ugift leidangsbetaler Nils Brønlund på gården Å, som Brønlund-slekta satt med. Han var der i 1733, og da passer alderen godt på han som kom til Sortland, men ikke på noen andre i Brønlund-slekta. Noen som har noe å bidra med til sakens opplysning?Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Jeg er ikke lokalkjent, så det er mulig dette blir feil. Men i Åsskardboka av Hans Hylbakk finnes en Nils With Settem, født 1711 og død 1785. Om ham heter det at han kom til farsøsteren Margrete Brønlund i Hadsel og at han tok navnet Brønlund. Han ble gjestgiver og kjøpmann i Vesterålen. Videre heter det at etterkommerne hans skrev seg dels for Brønlund og dels for Lockert.Hvis dette er rette mann, var han sønn av Bastian Settem (With) i Åsskard på Nordmøre og Beata Irgens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Hei!Joda, det er mannen (Nordmøre, altså, ikke Sogn). Men hvilken dokumentasjon bygger Hyldbakk på, tro? Jeg er like langt - både Hadsel og Andøy mangler nemlig kirkebøker for tidsrommet da han gifta seg. Kjenner kanskje noen til et skifte som kan gi nærmere holdepunkter?Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Kildehenvisninger er det smått med i Hans Hyldbakks mange bygdebøker. Men indirekte er det mulig å finne noe. Nå vet jeg ikke helt hva du er på jakt etter holdepunkter for, men Hyldbakk har åpenbart sett skiftet etter farfaren til Nils, nemlig Michel Sebastianson With. Han døde i 1697 og skifte ble holdt samme år. Jeg vil anta at de fire barna som Hyldbakk nevner er nevnt i dette skiftet. De var: 1. Hans, f 1661, levde ugift på Settem i 1712. 2. Elisabeth, hadde dårlig helse og hadde opphold på gården 3. Margrete, død 1732, gift med prost og sogneprest til Hadsel Nils Andersson Brønlund 4. Bastian, f. 1671, gift med Beata Antoinette IrgensI skiftet ble gården med påstående hus og sagbruk utlagt til kjøpmann Erik Mosberg i Lillefosen for hans krav i boet på 210 rd. Det ble visst mye spetakkel etter dette og iflg. Hyldbakk skal det finnes mye i tingbøkene om forholdene på Settem-gården. Bl.a. ble Hans og Bastian innklagd på tinget 2. februar 1702. Om denne saken skriver Hyldbakk:"Å skaffe til vegar 200 dalar var ikkje grei sak, slik som tidene var. Det er ikkje godt å seie korleis det ville gått, dersom Hans og Bastian ikkje hadde hatt presten Nils Andersson Brøndlund til verbror. Han løyste inn garden med 200 rd. og forærte den til Bastian Michelson og kona Beata Antoinette Irgens til fri odel og eigedom året 1712. I gavebrevet, som er dagsett Hassel 30. desember 1712, seiest det at Bastian hadde betalt byksel og landskyld til Auden With heilt til den dagen Brøndlund løyste han innatt, så det ser ut til at den gode Auden har fått sitt igjennom lell til sist."Hylbakk har videre sett skiftet etter Bastian, som ble holdt 8. november 1731. Det er mulig at det av dette skiftet fremgår at sønnen Nils dro nordover.Håper dette kan bringe deg et skritt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg har en Elisabeth Nielsdatter With, f. 1719 i Bergen, gift med Johan Henrik Arentz, f. ca. 1718 s.st., begravet 6. 4. 1799 på Domkirkegården. Hun skal ha vært datter av den Niels With som var f. ca. 1693 i Sogn og Fjordane. Kan det være samme mann en av dere eller begge omtaler, mon tro?Johan Henrik var sønn av sorenskriver i Lofoten, Henrich Andreas Arentz, f. 1695 i Trondhjem d. 1742 i Lofoten og hustru Elisabeth Sophie Irgens i hennes 2. ekteskap, f. ca. 1669, også i Trondhjem, d. 1717 s.st. Hun var gift 1) 1703 i Trondhjem med Herman Hogtop f. 1672 i Hamburg, d. 1717 i Trondhjem.Elisabeth Sofie Irgens var datter av Christian Fredrich Irgens f. 1643 på Røros, d. 1710 i Trondhjem og gift 1668 i Trondhjem med Anne Margrethe Thue (1650-1735) i hennes 1. av tre ekteskap.Men hvem var Elisabeth Sophie Irgens’ ektefelle, Henrich Andreas Arentz sine foreldre? Skulle gjerne visst det også.Endelig, i min database har jeg også en Anne Cathrine With, f. 1735, datter av Michael Bastiansen With og Anna Henriksdatter Wulff. Hun ble gift med overtollbetjent i Bud i Romsdal, tollbetjent på Nordmøre Mentz Christopher Hansen (Mentzsonius Darre), f. 1732/1733, døpt 25 jan 1733 i Svorkmo, død 1804. Mine siste spørsmål blir da: Hvem var Anne Cathrines far Michael sønn av? Kanskje Bastian Michaelsen With og Beata Antoinette Henningsdatter Irgens var Michaels besteforeldre? Isåfall kan faren ha vært bror til Niels With Settem Brønlund -Hilsen Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Mye interessant i begge de siste innleggene. Men mitt problem er dette: I neste bindet av bygdebok for Sortland (pluss nummer to for Andøy) må jeg presentere Nils Brønlund med rett opphav. Han har svært mange etterkommere, så det berører mye folk. Jeg synes navneskiftet fra With til Brønlund er påfallende, ikke minst fordi det på den tida var mange Brønlund'er i området, men ingen With'er. Når jeg attpåtil finner en "ekte" Nils Brønlund, født i rett tidsrom (1711-1716), finner jeg grunn til å sjekke hvilke belegg det er bak påstanden om With-opphavet. Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Kan bistå deg kun med det siste spørsmålet, Christian. Anne Cathrines far Michael var sønn av Bastian Michelson Settem (With) og Beata Antoinette Irgens og altså bror av den Nils With (Brønlund) som har vært diksutert her. Iflg. Hans Hyldbakk, som døde i går i en alder av 103 år, var han født i 1707 og døde i 1782.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.