Gå til innhold
Arkivverket

[#6188] Gevorben soldat Halovor Olsen Foss -......I Numeda


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Jeg leter etter min tipp-tipp-tipp oldefar.....han ble utlagt som barnefader til et "uegte børn" i november 1803 i Veggli i Numedal. Det står: Som barnefader ble utlagt Gevorben soldat Halvor Olsen Foss. Barnet het Barbro - moren ....Sigrid Evensdatter.... Siden barnet er født i November.....og siden jeg har lest meg til at svangerskap også i de dager var av ca. 9 måneders varighet....så regner jeg med at den godeste Herr Foss....hadde en eller annen oppgave i Numedal i februar 1803 (rent bortsett fra å forplante seg).... Det var vel neppe sesjoner eller militærøvelser der i Februar?.....eller???????????? Han hadde formodentlig andre tilknytninger til dalen enn som så...... Som du skjønner, leter jeg etter Halvor Olsen Foss.....Det er ingen Foss-gårder i Rollag / Veggli. Det er en Foss-gård i Sigdal - men navnene ser ikke ut til å stemme - om man da skal tro bygdebøkene for Sigdal. I de militære kilder fra Numedal for den aktuelle perioden, finner jeg ingen Halvor Olsen Foss - derimot finner jeg flere Halvor Olsen´er fra såvel Svene i Flesberg som i fra Sandsvær. De kildene jeg kikket i på statsarkivet på Kongsberg - mannskapslister for det Nummedalske regiment.......Var det der kun vernepliktige???..........ville en "Gevorben soldat" finnes i disse oversiktene??? 2 år før barnefødselen i Veggli i Numedal finnes det i folketellingen for 1801 en 25-årig musqueteer ved navn Halvor Olsen Foss, som er på festningen i Fredrikstad - Dette er jo muligens "min mann" !!!!!!!!!!!!!!! Mitt spørsmål blir da: Har noen "der ute" noen som helst ide om hvilke kilder / hvor det skulle være smart å lete...for om mulig å kunne finne noen forbindelse mellom denne "Fredrikstad-Halvor" og "Veggli-Halvor" ?? På forhånd takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det finnes en del militære ruller i Riksarkivet. De er ikke komplette, så jeg vil ikke garantere at det finnes noen ruller for akkurat det sted og tidsrom du er interessert i.Det kan virke som at soldatene i de rullene var vervet. Videre synes jeg det er litt tilfeldig hvor de er oppført utover 1700-tallet (tilfeldig for meg, men det var sikkert en militær logikk i det), de kan stå i rullene for distrikter hvor de ikke er født. Derfor får jeg litt følelsen av "nåla i høystakken" mange ganger av de rullene.Det er også litt varierende hvor mye de forteller: At de er i "fremmed" legd eller er født i "Norge" er jo ikke videre opplysende.Jeg vil ikke se helt bort fra at den godeste Halvor brukte navnet på legdet sitt "Foss". Kanskje han tjenestegjorde i et legd i Fredrikstad som het Foss, men forøvrig var fra Numedal? Bare en tanke, og jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Svein - takk for de tipsene der ! - Vet du eller noen andre forskjellen på en "Gevorben soldat" og en annen type soldat ? Er det rimelig å anta at en som i 1801 tellinga er Musketeer på festningen i Fredrikstad - nettopp var en "Gevorben soldat" ???...Jeg regner met at er man Gevorben, så er man vervet - og mottar en type lønn for sine tjenester...men bortsett fra det.....Hva var forskjellen på en Gevorben soldat og andre soldater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

En gevorben soldat var som du sier vervet. Hvorfor man opererte med vervede og andre soldater, vet jeg ikke, men han som var vervet måtte vel forplikte seg til å tjene en viss tid. Det hadde sine fordeler å trekke i kongens klær: Da ble man ikke straffet hvis man fikk barn utenfor ekteskap. Et "frynsegode", så å si. Det kan virke som om noen gladelig utnyttet det der, både en og flere ganger... Samtidig måtte man ha tillatelse fra overordnet til å gifte seg, og det hendte at et par måtte vente vel og lenge på dette.Men om dette (både fritak for straff og overordnet tillatelse til å gifte seg) gjaldt alle typer soldater, vet jeg ikke.Er det ikke noen militærhistorikere eller andre med opparbeidet ekspertise som kan komme på banen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nettopp fritak for straff når det gjaldt barn utenfor ekteskap gir grunn til å tro at noen soldater kunne ta på seg farskap mot betaling. Slik slapp nok en og annen velbemidlet herremann ut av saksa etter eventyr med f.eks. ei tjenestepike!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I FT 1801 for Fredkstad står det at han er 32 år og gevorben soldat i NORDENFJELDSKE INFANTERI. Ser ut som han lå på sykehus. Jeg har vært borti en annen som også var i Fredrikstad, men var fra Sigdal uten at din behøver å være derfra. Kanskje du skulle se etter hvor det nordenfjeldske infanteriregiment kom fra rundt 1800. Det var jo en urolig tid på det tidspunktet, med Danmark i krig mot Sverige, så det kan jo være derfor de norske ble sendt ned mot svenskegrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det var nok ganske vanlig at de ble sendt ned mot Fredrikstad/Halden(Fredrikshald)-området, også tidligere. Jeg kjenner til en tambur som var født og oppvokst i Sokndalen på Ringerike. Jeg fant en rulle hvor det sto utenpå på tittelbladet at regimentet ble sendt ned til Fredrikshald. Noen år senere kom han tilbake, han er "fanget opp" i ekstraskattens inn- og utflyttede i 1760-årene. Hjemme på Ringerike fortsatte han å være tambur, så han var nok en vervet kar (forøvrig med to uekte barn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tusen hjertelig takk for mange nyttige innspill - Berit, jeg tror ikke vi snakker om samme mann - jeg mener han som er ugift i Fredrikstad og 25 år - og som er registrert som Halvor Olsen_Foss. Jeg må prøve å finne noen militær ruller skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har prøvet å finne noe ut om nordenfjeldske inf, men det sto ikke stort om hvor de kom fra. Men andre avdelinger, musq., kom fra Sigdal, Ringerike og Modum tror jeg pluss Oppland. Mulig det mangler et sted.Det sto også noe om Akershusiske og at de byttet med nordenfjeldske. Jeg er litt usikker ang. stedene da jeg ikke skrev det ned, men Sigdal var helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har prøvet å finne noe ut om nordenfjeldske inf, men det sto ikke stort om hvor de kom fra. Men andre avdelinger, musq., kom fra Sigdal, Ringerike og Modum tror jeg pluss Oppland. Mulig det mangler et sted.Det sto også noe om Akershusiske og at de byttet med nordenfjeldske. Jeg er litt usikker ang. disse stedene da jeg ikke skrev det ned, men Sigdal er helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.