Gå til innhold
Arkivverket

[#6189] Reperbane i Laksevåg


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Jeg holder på å finne ut av livsløpet til en repslager Johannes Mikkelsen som bodde på Lille Damsgård i Laksevåg i alle fall fra 1873 og fram til 1900. Dette året flyttet han med familien til Bergen og er i folketellingen registrert som løsarbeider. Nå lurer jeg på to ting: Kjenner noen til en eller flere reperbaner som lå i Laksevåg på slutten av 1800-tallet? Kan det stemme at det har vært driftsstopp eller vanskeligheter ved denne reperbanen i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Willy Iversen

I laksevågs Historie Bind 2 1800--1918 finnes mange sider med opplysninger om reperbaner. boken er skrevet av Kjell Fossen. Når jeg får litt bedre tid skal jeg lete litt for deg. Hilsen W.Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg held no på å registrere døypte i Laksevåg. Der finn eg han m.a. som J. Mikkelsen Kartveit, f. i Manger, opp til fleire gonger. Veit ikkje om dette har interesse. Men om det har, vil eg etter kvart kunne bidra med noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Til Willy: Jeg får si på forhånd takk. Jeg har nettopp funnet ut at Johannes Mikkelsens yngste datter, Amanda Johanne, ble konfirmert i Laksevåg 22.4.1900. Johannes er da ført som repslager bosatt på Lille Damsgård. Det hadde han da også vært i mer enn 25 år! Derfor er det litt påfallende at han flyttet med hele familien til Bergen senere dette året og i FT er ført som "løsarbeider". Jeg vil tro forklaringen kanskje ligger i situasjonen ved arbeidsplassen hans.Til Bjørn: Jeg er takknemlig for all hjelp. Finner du noe om Johannes før han giftet seg i 1873, vil det være spesielt interessant. Dessuten sies kona hans, Gunhilde Jørgine Monsdatter, å være fra Laksevåg. Hvem var hun datter av? Og hadde hun noen søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Etter det eg veit, var det dårlege tider i skipsindustrien i dei åra. I boka om Bergen Jern og Metall er dette skildra inngåande. Når eg kjem meg heim frå ferie i kveld/morgon, kan eg sende deg noko om dette. Elles fann eg kona sin familie i registeret mitt. Ho ser ut til å vere av "innfødde". Skal sende deg ein epost om dette seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Willy Iversen

Laksevåg hadde 2 reperbaner i siste del av 1800 tallet.Janson;s bane brant ned i 1889 og av de ca'30 som var der reiste noen til nytt arbeid i Sandviken (Bergen) andre fant seg annet arbeid.Banen var lokalisert i det som idag heter Jansonsgt. Gjertsen's bane var litt mindre med ca. 20 i arbeid. Denne banen virket inn i det nye århundre. Var lokalisert på Laksevågneset. Det var mange vanskelige tider på slutten av århundre ,treskibsbyggingen gikk mot slutten på Laksevåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk for opplysningene, Willy. Jeg har tatt en titt på folketellingene for Langevåg (Askøy) for 1875 og 1900, og det jeg fant der, stemmer godt med det du fant i bygdebøkene. I 1875 var det 21 personer med "Rebslager" som yrkestitel, - 19 av dem bodde på Lille Damsgård. Dessuten var det 26 personer med titler som "Rebslagerdreng", "Arbeider af og til i reberbane" osv. I 1900 var det bare 3 repslagere og 8 repslagerlærlinger o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit ikkje om eg har rett epost-adresse til deg, dirfor får du endeleg dei to ekteskapa til konas far her, med Gunhilde Jørgine som nr. 4 i annet ekteskap:Første ekteskap (2 x 0) med barn (1-4):AS1105,0,Mons Andreas,Olsen,Laxevog,Uk,,,Pige,Karen Helene,Monsdtr.,Laxevog,,,,,0706,1824AS1105,0,Mons Andreas,Olsen,Laxevog,Uk,,20,Pige,Karen Helene,Monsdtr.,Laxevog,,28,,,0706,1824AS1105,1,Mons Andreas,Olsen,Lille Damsgaard,,,,,Kari Helene Monsdtr,,,,Skomagerarbeidsmand,Ole Johannes,2607,0108,1824AS1105,2,Mons Andreas,Olsen,Laxevog,,,,,Kari Helene Monsdtr,,,,Huusmandsfolk,Marthe Thorine,2710,3010,1825AS1105,3,Mons Andreas,Olsen,Laxevaag,,,,,Kari Helene Monsdtr,,,,Siouver,Marthe Carine,1910,2810,1827AS1105,4,Mons Andreas,Olsen,Laxevog,,,,,Kari Helene Monsdtr,,,,Forpagter,Mons Martin,1903,1204,1829Annet ekteskap (0) med barn (1-5):AS1355,0,Mons Andreas,Olsen,Laxevaag,Enkemand,,29,Pige,Marthe,Johannesdtr.,Laxevaag,,31 1/2,,,1310,1833AS1355,1,Mons,Olsen,uk skomager Laxevaag,,,,,Marte Johannesdtr,,,,Uægte,Ane Thurine,1303,2104,1833AS1355,2,Mons,Olsen,Laxevaag,,,,,Marte Johannesdtr,,,,Tømmermand,Johannes,2607,1608,1835AS1355,3,Mons,Olsen,Laxevaag,,,,,Marte Johannesdtr,,,,Daglønner,Ane Karine Bertine,0204,1305,1838!! AS1355,4,Mons,Olsen,Laxevaag,,,,,Marte Johannesdtr,,,,Tømmermand,Gunilie Jørgine,0706,1707,1842 !!AS1355,5,Mons,Olsen,Laxevaag,,,,,Marte Johannesdtr,,,,Tømmermand,Karen Marie,1901,0203,1845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Mange takk skal du ha, Bjørn. Dette ga jo en ganske komplett oversikt over familien til Gunhilde Jørgine. Det ser ut til at mange av barna døde ganske tidlig, men det skulle likevel være mulig å finne noen i FT1865. Dette viser seg imidlertid ikke å være så lett. Faren Mons døde våren 1865 og Gunhilde Jørgine, hennes søsken og mora ser ut til å forsvinne fra Askøy/Laksevåg som dugg for sola?Jeg har forresten funnet Gunhilde Jørgine som død i Bergen i 9.10.1921. Mannen er trolig den Johannes Mikkelsen som begraves 30.6.1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.