Gå til innhold
Arkivverket

[#6193] Johan Richard von Buchwald, Stokke, Vestfold


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Min fjerne ane Johan Richard von Buchwald, som var herre på Fossnes i Stokke, skal ha blitt gift med Anne von Ahnen, datter av Preben von Ahnen og Else Urne, omkring 1679.I følge Lorents Berg's bygdebok for Stokke var han av gammel holstensk adel. I følge den nyere bygdeboka"må ha vært født ca. 1629, død ca. 1698 eller noe tidligere, for kildene kan tyde på at hans etterfølger Hans Nilssøn Vogn opptrådte som herre på Fossnes alt fra 1696. Buchwald var av gammel Holstensk adel som kan følges ned til 1200-tallet. Men slekten var tallrik, og det er sannsynlig at von Buchwald var uten midler da han kom til Norge."Jeg tviler litt på fødselsåret som antydes her, gitt at han skal ha giftet seg i 1679.Er det noen som kjenner mere til Johan Richard og hans forgjengerne?Min e-mail adresse er nilsaxel@noos.frPå forhånd takk for hjelpen!NIls Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hvis opplysningene dine stemmer var Johan Richard von Buchwald jevngammel med Anna Hedevig von Buchwald (24 jan 1629 - 14 des 1695) som var datter av Daniel von Buchwald von Schiernsee og Margrethe Ahlefeldt. Kanskje Johan Richard og Anna var søsken??Anna Hedevig ble forøvrig gift i mars 1655 med amtmann Trondheim 1662 og i Bergen, general i Norge 1660, gen.major i Danmark 1643-45, Claus v. Ahlefeldt til Bramstedt kloster, Nordsee og Schiernsee (2 sep 1614 Gjelting - jan 1674, begr. 6 mai 1674 i St. Nicolai kirke, Kiel)i hans 3. ekteskap. Claus var sønn av Carl Ahlefeldt til Koselau (Holstein) (f. 30 nov. 1576 i Gjelting, Flensburg, Slesvig-Holstein) og Beate Breidesdatter Rantzau av huset Bothkamp (Holstein)(1590 Bothkamp, Pløn, Slesvig-Holstein - Apr 1657 Husum, slesvig-Holstein).Daniel von Buchwald skrev seg til Schiernsee,som antakelig gikk over til svigersønnen Claus v. Ahlefeldt, mens Daniels hustru Margrethe Ahlefeldt etter alt å dømme kan være minst en av følgende 4 født på "riktig" tidspunkt:1) f. ca. 1587 i Søvind, Aarhus som var datter av Godske Von Ahlefeldt f. ca. 1560 i Holstein, Schleswig-Holstein, d. 1621 i Pløn, Slesvig-Holstein, gift ca. 1585 i Schinkel, Eckernførde, Slesvig-Holstein med Anna Rantzau, f. ca. 1550 i Schinkel, Eckernførde, Slesvig-Holstein, d. 16242) f. ca. 1600 i Eckernførde, Slesvig-Holstein, datter av Cai von Ahlefeldt og Helvig Rathlau3) f. ca. 1594 i Fahrenstedt, Slesvig, Slesvig-Holstein, datter av Breide von Ahlefeldt og Elsebe Reventlow4) f. ca. 1586 i Gronwohld, Eckernførde, Slesvig-Holstein, d. 1642, datter av Asmus von Ahlefeldt og Anna Von AhlefeldtHåper dette kan gi deg noen spor videre.Hilsen Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Et par opplysninger om von Buchwalt: Allerede i fogderegnskapene i 1697 omtales JRvB og hustru som avdøde. Fossnes var da overtatt av Hans Nilsen (Vogn), gift med Margrete Sofie von Buchwalt.Et annet barn av JRvB må være den Ditlef vB som 1698 avsto innløsningsretten på jorda som hadde ligget til Fossnes til sin svoger Hans Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Torbjørn Steen-Karlsen har opplyst at nå avdøde Reidar L. D. Brekke i en av sine bøker omtaler Johan vB som sønn av en Ditlef (vB).mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Hei Nils Axel! Håper du husker på å dele all informasjon du får ang. Buchwaldene med meg....slik at jeg kan slappe helt av! ;-) Hilsen AMG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Nils Axel Braathen

I "Anders og Mimi Eugenie Fadum -- Slekt, Etterslekt og Familie" skriver Reidar Lerche Dahl Brekke: "Det hersker ingen tvil om Johan Richards ættetilhørighet, vi kjenner bare ganske enkelt hans fars og mors navn." Han beskriver en del tdligere medlemmer av von Buchwaldt slekten, som skal komme fra Holstein, men kan altså ikke knytte forbindelsen direkte til Johan Richard. Det første kjente medlam av slekten var "en de Bokwolde med det antagelige fornavn Detlevus. Han levet 1203."Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

På spørsmål fra meg angående von Buchwald, svarte Tore Vigerust via e-post bl.a.: "Slektsnavnet Buchwald er forøvrig det mest vanlige adelsnavnet i Danmark-Norge-hertugdømmene, ved siden av Bülow og Rosenkrantz. "Vi bør derfor kanskje være litt varsomme med å koble sammen alle med dette etternavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Christian Arentz

Dette er en ren antakelse, men det nærmeste jeg kommer er at Johan Richard v. Buchwald, f. ca. 1629 er bror av Margrethe Cathrine Buchwald f. 1628 i Gram, Ringkøbing, Danmark, d. nov. 1701 i Aagaard, Haarslev, Sorø, Danmark, begr. 7 Dec 1701 s.st., g. 11 Aug 1649 på Kjøbenhavn slott med Jørgen Mogensen Kaas f. 1610 på Støvringgaard, Støvring, Randers, Danmark, d. 17 Jun 1692 i Haarslev, Danmark. Jørgen Mogensen Kaas skrev seg til Gudumlund, og hadde 6 barn med sin hustru, alle født på Gudumlund, Gudum,Ringkøbing, Danmark.Det interessante her er at Margrethes far var Detlev Christophersen von Buchwaldt, f. ca. 1594 i Gram, Haderslev, Danmark, og var g. ca. 1627 m. Margrethe Rantzau, også f. ca. 1594 s.st.Både Margrethes og Johans far kan således ha vært en Ditlev Buchwald. Han var igjen sønn av Christoffer Bokwolde og Magdalene Reventlow.Margrethes mann Jørgen var forøvrig forlenet med Rugaard Fyn 1653-, lensherre Tune/Aabygge/Vemb skipreide 1651-53, og forlenet med Jungshoved Sjælland 1649-51, så forbindelsen til Norge er klar.Alt dette iflg. Familysearch.com og Kr. Erslev: Danmark-Norges Len og Lensmænd 1596-1660, Kj.havn 1885.Håper dette kan være til hjelp videre. Hilsen Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dette er ikke urimelig; jeg har tidligere her nevnt at Johan Richard von Buchwald hadde en sønn ved navn Ditlef, og i tingboka har jeg etter det funnet at han faktisk het Ditlef Christopher. Han døde for øvrig uten livsarvinger i Ostindien rundt 1709.Men jeg er redd vi trenger mer enn navnlikheter for å kunne slå fast noe. Ikke desto mindre er Christian Arentz' opplysninger noe å jobbe ut ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Ved å söke etter Christoffer Bokwolde på FamilySearch har jeg nå funnet opplysninger om slekten -- med mange forgreninger -- tilbake til 11-1200 tallet. Det ville m.a.o. være veldig spennende om det kunne bekreftes at Ditlev Buchwald var Johan Richard von Buchwald's far.Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Nils,Man må vel samtidig være bevisst på at det stilles samme krav til kildeunderlag og argumentasjon for å binde sammen to slektsledd, dette enten man befinner seg på 12-1300-tallet, 1600-tallet, eller 1900-tallet for dens saks skyld.Med tanke på hvor vanskelig det hittil har vært å finne frem til til Johan von Buckwalds far, er det vel lite som tyder på at alt skal kunne ta av med ekspressfart ved dette rette gjennombruddet i forskningen. Hvilken garanti har man for at det du har funnet via Familyserach i det hele tatt holder mål?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Vi har ingen garanti for det -- og jeg er (selvsagt) helt ening i din kommentarer.Men andre opplysninger jeg har funnet fra samme bidragsyter på FamilySearch (Kurt V. NAGEL) (f.eks. om Urne-slekten) har i det minste stemt bra med hva Reidar Lerche Dahl Brekke skrev i sin bok. (Begge to kan imidlertid ta feil -- og om Nagel har hatt rett ett sted kan han selvsagt ta feil her.)Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Mitt inntrykk er at Familysearch .com er svært variabel i kvalitet, rent generelt, men MEGET PRESIS i tilfellet Kurt Nagels bidrag. For meg ser det ut som om han snart har lagt ut hele Danmarks Adels Aarbok, i en eller flere utgaver, (minst 20 bind) og da mer eller mindre komplett - dette tar jeg virkelig hatten min av meg for!! Skulle gjerne sett at noen laget en tilsvarende database av f.eks. Norsk Biografisk Leksikon, Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, osv. osv. Ved å kombinere Nagels data med andre tilsvarende data er det helt utrolig hvordan brikkene etterhvert faller på plass!Hilsen Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Christian,Selv om denne Nagel har skrevet av Danmarks Adels Aarbog, må de aktuelle artikler i dette gigantverk alltid sjekkes mot de primærkilder som er nevnt (i DAA).I svært mange tilfeller bidrar ikke antagelser gjort i dette verk med annet nettopp dette, antagelser. Mange av artiklene er gamle, og det kan lønne seg å lese bla Tor Weidlings artikkel "Anders Thiset og dansk adelsgenealogi. Noen tanker om dansk-norsk adel, personalhistoriske opplysninger og genealogers arbeidsmetoder." NST 35 (1995): 99-123.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Innledningsvis i denne tråden ble det satt spørsmålstegn ved om JRvBs fødselsår som er angitt til ca. 1629.I sogneprestens manntall for Stokke 12/12 1664 finnes JRvB på Fuske, 34 år gammel. 1630 eller deromkring må derfor antas som korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Jan Engedahl

Det egentlige spørsmålet her er vel JRvB fødselsår. Dette spørsmålet er det allerede svart på. Det sies også i innledningen at han 'må ha vært født ca. 1629, død ca. 1698 eller noe tidligere,' Kristian Hunskaar skriver 'Allerede i fogderegnskapene i 1697 omtales JRvB og hustru som avdøde.' Dette kan nok flyttes enda lenger tilbake. Dette tar jeg etter hukommelsen, men jeg mener å ha lest i tingbøkene at JRvB og kona var døde da Hans Nilsen Wogn giftet seg med deres datter. Mener og at dette giftemålet var i april 1696. I såfall så var ikke Hans Nilsen kone gamle jenta når hun giftet seg, hvis JRvB ekteskap virkelig var i 1679 som det antydes innledningsvis. Kanskje dette ekteskapet burde trekkes lenger tilbake?Mvh En mulig etterkommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

JRvBs død kan tidfestes ganske nøyaktig; nemlig til februar 1695. I konsumpsjons- og folkeskatten for 1695 (fogdearkivet) skriver nemlig Stokkepresten Stobbeus den 30. april 1695: Welb: Hr Major Buchwalt paa Fosnes, som udj mange aar i største armod og fattigdom hafv lefuet, er udj lige tilstand i februarii Maanedtz indgang Ved døden afgaaen. Innen årets utgang var også Anne von Ahnen død.JRvBs levetid kan vel da anslås som ca. 1630 til februar 1695.Jeg tror nok ekteskapet mellom von Buchwald og Anne von Ahnen er inngått tidligere enn 1679, men jeg kjenner ingen kilder for verken 1679 eller andre årstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk for nyttige opplysninger, nok en gang, Kristian!For en som bor noen tusen kilometer borte fra originalkildene er det veldig nyttig at andre tar seg tid til å granske dem!Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.