Gå til innhold
Arkivverket

[#6195] Hvor ble de av? Andreas Torgersen og Anne Marie Ol


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Mine tippoldeforeldre giftet seg i 1829 i Kinn.Andreas Torgersen var fra Svarthumle og Anne Marie Olsdatter fra Grovenæs i Kinn.I perioden 1830-45 fikk de i alle fall fem barn. Nille Oline f. 1830 på Løkkebø , Nils Olai f. 1832 på Tonnumstrand , Andrea f.1837 på Grov , min oldefar Engel Olai f.1840 på Sandvik og Nils Thomas f. 1845 på Sandvik.Men bortsett fra min oldefar som giftet seg på Kalvåg i 1876 har jeg ikke funnet spor av resten av familien.Der er imidlertid en Nils Andreassen 20 år som tjenestekarl på Sandvik i 1865.Det kan jo være Nils Thomas.Er der noen som har kjennskap til denne familien , eller som har snublet bort i disse personene i andre sammenhenger så er jeg svært interessert i opplysninger.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Kan din oldefar være den samme som Engel Andersen, ugift, født 1841, som er å finne i Grønlandsleiret (Botsfængselet), dagarbeider, født i Kin i 1865 tellingen?I samme telling, på gården Jagedal, finner du ei Anne Olsdatter, født 1811, enke, med datter Andrea Andreasdatter, født 1841.Nils Olai vil jeg tippe er død i og med at de også har sønnen Nils Thomas.Jeg vil også tippe at den Nils som er tjenestekar på Sandvig er riktig sønn. For han var jo født der og Mads Markussen var fadder i hans dåp.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg regner vel med at Andreas Torgersen er han som var 2 år i 1801 tellingen på Svarthumle. Når det gjelder Anne Marie er jeg mer usikker, for Grovenæs finner jeg ikke i 1801. Det finnes Grow. Der er det ei Anne, men hun er da allerede 22 år gammel, men det er jo ingen umulighet.Men dette vet du sikkert.Døde i Kinn på DA og i fylkesarkivet er veldig dårlig.Er det Engel Olaj Andreassen, som gifter seg i 1876 med ingeborg Jørgensdatter som er din oldefar?For der står det jo at faren er A. Engelsen Skorven og at han er født på Hegrenæs i Førde.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Lars.Takk for innleggene dine. Hele denne saken er nokså forvirrende.Det er min oldefar som gifter seg i 1876 med Ingeborg Jørgensdatter.Og jeg er klar over at han der står oppført med en annen far.Men som du selv påpeker så er ikke Fylkesarkivet mye å stole på.Jeg har sjekket denne A. Engelsen på Skorven.Det stemmer at han fikk en sønn som het Engel men det var først i 1852.Når min oldefar dør i 1887 på Kalvåg står det at han ble født i 1839 på Lidsæt i Vefring.Han brukte bare å kalle seg for Ole/Ola.Dersom du går på folketellingen i 1865 og ser på gården Lisæter i Wefring så finner du noe interessant.Der er nemlig Engel Anders. 60 år med hustru Lene Johannesdtr. 47 år og som tjenestedreng en Ole Andreassen 26 år. Nå kan det godt tenkes at de opplysningene du kom med i forrige innlegg er korrekt.Anne Olsdatter ble riktignok født i 1803 og datteren Andrea i 1837 , men årstall og alderangivelse har vi jo lært oss å ta med en klype salt.Når det gjelder Engel og botsfengselet så vil jeg jo anta at han ikke var der som arbeider men som innsatt , og da må det være mulig å finne ut av tingbøkene om min " Engel " hadde begått noe straffbart.Jeg får grave videre.Skulle du finne noe mere er jeg selvsagt interessert.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Frå tukthusprotokollane i Bergen (Lnr 1621, år 1857): Engel Andreassen Sandvig (fødd i Kinds prestegjeld) vart sett i tukthuset i Bergen kl 16.00 den 29. april 1857 for brot mot kriminallova 14 § 7 ("Har Nogen forøvet Drab, og det ikke har været hans Hensigt at dræbe, men han dog enten med beraad Hu eller Overlæg har villet fornærme Nogen paa Legeme eller Helbred, uden at Gjerningen kan henføres under § 4 (...) Straffelova 1842.Han var oppført som 17 1/4 år gamal og innsett etter høgsterettsdom av 17. mars 1857. "Han er uconfirmeret" stod det ved innsetjinga. Han var innsett for 10 år. "Confirmeret 1ste April 1860, afsendt til Bodsfængslet den 6te September 1864 om Morgenen"Forøvrig finn du presten sin vurdering av Engel ved søknaden om overflytting til botsfengslet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til Frode Ulvund.Der falt i allefall en bit på plass i puslespillet.Kan du fortelle meg noe mer om selve saken , hvem han hadde drept ? Hvor kan jeg finne ut når han ble løslatt? Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Spørs om ikke Andreas Torgersen også var en spesiell kar, slik at sønnen hadde noe å slekte på. Jeg søkte i basen til fylkesarkivet og kom opp med dette: Anna Dorthe Andreasdatter, født 1817, døpt 24.08.1817, uekte. Far: Andreas Torgiers., Svarthumble, mor Ingeborg Andersdatter Indestad. Fars yrke: den uconfirmerede ungkar.Ikke nok med det, året etter: Jacob Andreass., født 1818, døpt 18.10.1818, uekte. De samme foreldrene. Nå er faren omtalt som: den uconfirmerede dreng. Merknad: Barnet født på Florøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg vet ikke om du har funnet det, men Anne er datter av Ole Absalonsøn Grovnæset og Else Andreasdatter. Døpt 16011803. Har i alle fall to søsken, Andrea Olave, døpt 15.12.1805 og Andreas, døpt 23.07.1809.Ole er sønn av Torgeir Pedersen Svarthumble og Nille Olsdatter. Døpt 14.04.1800. Har i alle fall søsknene Jacob, Peder og Caroline.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Lars. Jo jeg har brukbar oversikt over forfedrene.Men her er det tydelig mye jeg ikke vet om deres liv og gjøremål.Var forøvrig på tur i helgen og besøkte både Svarthumle og Sandvik bl. annet.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Ved innsetjinga i tukthuset vart berre referansen til høgsterettsdommen referert. Engel synest ikkje å vere å finne i domsaktene frå Sunnfjord, desse må ein rekne med vart også sendt med engel til Botsfengslet. Sidan han vart sendt til tukthuset i Bergen, har han utført dåden i området som sokna til dette, og sannsynlegvis i Sunnfjord. Du kan kikke i justisprotokollar for området i tida før høgsterettsdommen.I domsaktene finn ein andre omlag på same tida som kanskje er i slekt med Engel:Henrik Torgersen Svarthumle, Torgjer Pedersen Svarthumle og Jacob Torgersen SvarthumleVed innsetjing i botsfengslet vart straffa redusert med ein tredjedel. Når han faktisk vart slept ut, må du nesten til protokollane for botsfengslet for å finne ut (Riksarkivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Skummel slekt dette! Skulle gjerne ha vært med deg på den rundturen. Som du skjønner av navnet har jeg mine aner fra området. Løkkebø, Agledal, Langedal og en mengde andre gårder.Har blant annet støtt på Henrik Torgersen i mitt arbeid, da han bodde på Løkkebø i mange år. Henrik kan være broren til Ole, Jacob er det nok helt sikkert og Torgjer er faren. Med forskjellig årstall ser det ikke ut til at det kan være samme sak heller.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er nok samme slekta ja.Henrik er antakelig den Henrik Johannes som Torger Pedersen fikk i sitt andre ekteskap i 1823 og således halvbror både til Jacob og min tipp-oldefar Andreas .Der er nok noen i slekta mi som også kommer fra Løkkebø , men jeg kan ikke ta det på sparket. Du skal nok en gang ha takk for dine innlegg.Det er alltif hyggelig å få respons , selv om det i dette tilfellet førte meg til både tukthus og botsfengsel.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Han ble dømt for å ha drept sin bestemor.Den første dommen bfalt 15.12.1856.Ugjerningen fant sted 18.04.1856.Jeg har forløpig ikke fått lest noe vedr. omstendighetene rundt hendelsen.Kanskje jeg skal hyre en privatetterforsker eller kontakte Gunnar Staalesen.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg lurer på om noen har tilgang på kirkeboken for Kinn med døde i 1856.Jeg kan forløpig bare anta at det skjedde på Sandvig.Men jeg vet ikke vilken av bestemødrene han drepte.Jeg har tidligere antatt at de var døde tidligere.Men det kan jo være Torger Pedersens andre hustru Mari Olsdatter det er snakk om.Lurer på om noen kan hjelpe meg med dette , eller kjenner omstendighetene rundt denne spesielle saken.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Lars.Jeg tror du har rett ang. Anne Olsdatter og Andrea Andreasdatter på Jagedal i 1865, selv om alderen ikke stemmer helt.Det viser seg nemlig at Jagedal var en plass under Sandvig.Så da faller det nok en bit på plass i puslespillet. Datteren som Andrea hadde , Berthe Olsdatter, fikk hun med en Ole Jensen.Og der er en Ole Jensen som tjenestekarl på gården i 1865.Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjen.Angående Anne Olsdatter. Du skrev at hun skulle være født rundt 1803 og på Grovenæs. Da tror jeg henne som jeg har omtalt som datter av Ole Absalonssøn Gronæaset passer bedre.Jeg har kopier av mange sider for begravede i Kinn, men er ikke sikker på om jeg har riktig årstall. Skal kikke etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jakten kan avblåses. Du hadde rett i utgangspunktet Lars. Det var Andreas Engelsen , Skorven som var far til min Engel Olai Andreassen.Det som gjorde dette så innviklet , var det faktum at "min" Engel ble født utenfor ekteskap i 1839.Men da jeg lette etter ham fant jeg kun en Engel Olai til og han var født i 1854.Men det snodige er at også han har Andreas Engelsen , Skorven som far.For da Andreas omsider giftet seg og fikk barn , døpte han like godt sin første sønn i ekteskapt også Engel Olai.Så da er det bare til å begynne forfra igjen. Du som har en del kjennskap til Løkkebøen.Har du vært borte i en Anne Arnesdatter? Hun skal ha vært gift med en Anders og de fikk iallefall en datter Elisabeth , som giftet seg i 1733 med Ole Sjursen,Leknes.Denne Ole var sønn av Sjur Sjursen Sunnhordvik.Mvh. Rune ThorstensenPS.Livshistorien til den feile Engel Olai Andreassen var svært spesiell,og det sammee kan sies om omstendighetene rundt hans ugjerning på Sandvik i 1856.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Er jo nesten synd å gå glipp av en slik historie. Når det gjelder Anne Andersdatter er jeg ikke sikker. Jeg har ei Anne Andersdatter som dør på Løkkebø i 1741, gift med Lars Andersson. Lars var sønn av Anders Larsson som kom fra Furebøen i Angedalen. Anders var blant annet lensmann. Vet ikke mer om denne Anne. Hun kan jo ha vært gift flere ganger.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Anne var gift med Lars Andersson Løkkebø og døydde i 1744. Lars vart fødd kring 1685 og var son til Anders Larsson. Lars døydde i 1752. Anne og Lars fekk borna Anders, Ales, Brite, Arne, Synnøve og Sigrid som eg kan sjå, men mine notat er litt ufullstendige så det kan hende dei hadde ei dotter ved namn Elisabeth.Lars var son til Anders Larsson, f. 1648 på Furebøen i Førde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo igjen Kate.Vet du hva kona til Anders Larsson f. 1648 het?Denne Elisabeth som giftet seg i 1733 skulle angivelig ha foreldre som het Anders .....? og Anne Arnedatter , Løkkebø.I så fall kunne hun jo være søster til Lars.Elisabeth døde i 1754.Jeg ser jo at Lars og Anne bl.a. fikk en sønn Arne.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg har de samme barna til Anne og Lars som Kate.Jeg har oppført Anders Larsson gift med Brithe Larsdatter. Jeg har ti barn, men ingen Elisabeth.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kate Øren

Elisabeth var dotter til Anne Arnesdotter, men ikkje til Lars Andersson. Det ser nemleg ut til at Anne var gift tre gonger.Skifte etter Sigrid Larsdotter Førde i Bremanger til heilsyskjen Anders Løkkebø, Arne Løkkebø, Brite Løkkebø (enke etter Martin Rasmusson - ho vart mormor til Mari Olsdotter g.m. Torgeir Svarthumle), Synnøve Gryta og Alis Eikevoll samt halvsyster Malene Olsdotter Areklett, død, og Lisbet Andersdotter Leknes, d. 1754 og etterlet seg 6 levande born som du sikkert har namna på.Lars vart jo enkemann då Anne døydde i 1740/41, slik at Lars nok var den tredje ektemannen hennar. Det hadde vore til hjelp om ein visste fødselsåret til Malene og Anne.I 1711 er det nemnd ein Anders Jetmundson på Løkkebø og han hadde terna Kari Rasmesdotter. Han er borte i 1715. Kring 1711 fans det også ei terne ved namn Abelu(?) Aarnedotter ifølgje Florasoga. Det kan vere feilskrift for Anne.Det fans to bønder ved namn Anders på Løkkebø kring 1700. Den eine var far til Lars og dermed er det utelukka at Anne kunne hatt noko hopehav med denne Anders. Den andre, Anders Olsson, var visstnok verbror til Anders Larsson, så her ser det ut til å vere nære slektsband. Denne Anders Jetmundson er ganske interessant. Det var få med namnet Jetmund i området på denne tida, så eg reknar med at Anders var son til Jetmund Rasmusson Nordalen, f. 1653, og bror til Rasmus Langedal. Det kan også vere slik at terna Kari er ein nær slektning.Nok eingong ser det ut til at det er nære band mellom Sunnarviksætta og Løkkebøen. Syster til Ole Sjurson Leknes, Brite, vart gift med Anders Larsson Lkb. - bror til Lisbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Kate for nyttige innspill. Dersom der er et skifte etter Anne i 1741/42 vil der vel kanskje stå nevnt barna hun hadde i tidligere ekteskap.Du trekker jo frem to gode kandidater i Anders Olsen og Anders Jetmundsen.Finnes der noe skifte etter de?Eller vet man når de eventuelt døde.Iallefall kan nok dette bli en lei nøtt å knekke. De kan jeg trygt si om Karen Andersdatter Liset 1790-1865 også.Jeg har sjekket en del av de aktuelle kandidatene ut av saken ved å kontrollere skiftene etter fedrene deres.Her må jeg visst bare bruke den tiden som trengs , om ikke det skulle dukke opp noene som har kjennskap til familien til Karen og Anders Alexandersen.De fikk bl.a. fire døtre ved navn:Ida Katrine , Anne Sofie , Grete og Elen.Det skulle vel tilsi at en av disse er oppkalt etter Karens mor.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.