Gå til innhold
Arkivverket

[#6198] Johan Friderich Brughmann?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Er der noen som har forsket på slekten til Johan Friderich Brughmann? Navnet på den norske slekten Brughmann har visstnok vært skrevet nokså forskjellig: Brughmann; Brüggermann; Bryghmand; Brøchmann osv. Men Ulrich Brughmann skal selv ha brukt den skrivemåten som jeg bruker her og som mest sannsynlig er den opprinnelige, og den rette. Trolig stammer slekten fra Holsten. Han hadde sønnen Hjeronimus J., f. 1599 i Holstein, død 28 okt 1659 i Trondhjem. Han var Rådmann i Trondhjem og “Trafiquerende Negotiant”. Hva betyr det Trafiquerende Negotiant”? Han var gift med Anna Aleksandersdatter Samson, f. 18 jan 1646 i Trondhjem. Hennes far var Aleksander Samson Humpered, født i London. Han var Borgermester i Trondhjem. Sønn Ulrik Heronimussen, f. 4 nov 1636 i Trondhjem, død 3 febr 1717 på Neppelberg i Leirfjord. Han var gift den 25 april 1669 på Bynnæssets Præstegård med Gidsken Mikkelsdatter Pristrup, f. 1640, død 23 jul 1682. Er noen som vet noe om slekten. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg stusser litt på de årstallene du oppgir på Hieronimus sin død og Anna Sampsons fødselsdag. ??De har i alle fall ei datter Ermegaard Bryghmann død 1679(skifte 31/10-1679)gift med Jens Danielsen f.1629 Trondhjem,død etter 1679.Jens var sønn av Daniel Rasmussen,borgermester i Trondjhem og Hustru Maren Jensdatter Skanke.Det er en del skrevet om Brygmann slekten. Jeg har kopi av noen opplysninger privat. Husker ikke her og nu om det var fra NST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg "har" også en bror Humfred Hieronimussen Brueghman (1630 - 1690 Kjøbenhavn), kjøpmann i Trondheim. Sønn av Hieronymus Johansen Brughmann (29-07-1599 - 28-10-1659) og Anna Alexandersdatter Sampson ( - 18-01-1645). Drev overordentelig stor handelsvirksomhet i Trhj. (Kilde: Baard Riiber, WWW, okt.1997) Døde på reise til København. (Kilde: Albertine Hauglid: Innflytterslekter til Vega og deres røtter, 1981, s.404).Hilsen Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Terje. Takk skal du ha for svar! Joda, jeg kjenner til Norsk Personalhistorisk Tidsskrift hvor Ermegaard Brughmann står omtalt på side 60-61. Der er det oppgitt at hun døde i 1679 og at skifte ble avholdt 31.10 samme år. På side 58 står der at Hjeronimus J., f. 1599 i Holstein, død 28 okt 1659 i Trondhjem.. Dessuten har jeg avskrift fra en gammel Bibel som har vært i Brughmannsslektens eie og har befunnet seg på Hesta i Dønna. Også der er det oppgitt an han var født i 1599 og døde 28.10 1659. Dette er også noe av grunnen til at jeg ber om hjelp. Kan det tenkes at noen av disse årstallene er feil? Er der andre opptegnelser som det kan vises til, så er jeg veldig interessert i det. Årsaken til det er også at Jonas Nielsen Budde, eller Bude, ble gift med Anna Ulrichsdatter Brughmann, f. 1670. Denne Jonas Nielsen Budde ble jo stamfar for en temmelig stor etterslekt i Rana, hvor også min slekt kommer inn. Det er vel unødvendig å si det, men jeg vil gjerne ha alt mest mulig korrekt. Derfor er jeg fortsatt interessert i mest mulig hjelp til å oppklare disse tingene. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Beklager Christian Arentz at jeg ikke så ditt inlegg før mitt forrige svar ble lagt inn. Men jeg har også denne personen som også er omtalt på side 61 i det samme tidsskiftet. Der er ikke oppgitt fødselsår så takk for det.. Men hva er en "borgerlig Negotiant"? Er der noen som kan fortelle meg det? Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei Birger, La du merke til at jeg har datoen for Anna Alexandersdatter Sampsons dødsfall lik 18/1-1645? Kildene sier neppe ( - 18-01-1645) uten å mene dødsdato istdf. fødselsdato (fødselsdatoen er neppe kjent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Christian Arentz. Takk skal du ha. Nei, jeg la ikke merke til det. Jeg beklager det og at jeg i farten skrev f, 18 jan 1646 i Trondhjem. Det skal selvfølgelig være død 18.1.1646. Derfor, takk igjen for at du gjorde meg oppmerksom på det. Det er nok riktig som du sier at ingen fødselsdato er kjent. Det første man blir blind på er som kjent øynene. Hennes far døde også dette året. Det var skifte samme år, men datoen er umulig å lese i min kilde. Kjenner du til hva dette “Trafiquerende Negotiant" betyr? Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Trafiquerende Negotiant betyr at han drev handel på ei bestemt ferdselsrute. En negotiant er kort og godt en handelsmann på norsk. Mvh ættling av Ulrich Hieronimussen Brughmann, Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Kurt. Takk skal du ha for opplysningen! Siden du er ættling etter Ulrich H. Brughmann, så regner jeg med at du har helt korrekte opplysninger om slekten og at din slekt da kommer fra Nesna? Stemmer det! mvh. Birger, også i slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

God kveld Birger! Min slekt kommer ikke fra Nesna, og det er heller ikke gjennom Nesna grenen jeg ætter fra Trondheimskjøpmannen Ulrich H. Brüghmann (1636 - 1717). Det er gjennom Omnøy slekten (i Vega, tidligere under Tjøtta). Ættelinjen min går derifra til Overhalla i Namdalen, hvor overnevntes datter, Dorothea Ulrichsdatter Brüghmann levde (f. 12.01.1670)g.1. 1689 m. Peder Pedersen Borch, kapellan i Overhalla.(1 datter og 1 sønn) g.2.m. Jens Clausen Parelius, (f. 1659 - 1716) kapellan i Overhalla. (3 døtre)Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei , Kurt. Men stemmer ikke det at han bodde på "Nippelberg", Nesna? Jeg har en Dorothea Brughmann, en tvilling, som var f. 1670. Det er altså henne du stammer fra. Hun ble gift med Peder Pedersen Borch, kapellan i Overhalla. Men takk i alle fall for svaret. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind H. Thingvold

Anna og Hieronimus Brügmann hadde også sønnen Humphred gift med Sara Rieber.Disse hadde datteren Sophie som ble gift med Johan Thommassen Hammond. "Alle" etterkommere etter deres oldebarn Johan Hammond Rossbach, 1783 - 1865,(smed på Tingvoll) finnes i et slektshefte utarbeidet i 1998 av "SLEKTERS GANG" v/E.G. Rabben, 7087 Gimse. Brügmans gener har åpenbart fått en betydelig spredning ! Hilsen Øivind Hammond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Hei Øyvind Thomas Hammonds sønn Thomas 1663-1719 var også gift med en datter av Humphrey, datteren Sara, hun døde i 1733. De hadde barnen Elisabeth født 1688-1728. Humphrey født 1690-28.03.1726.Edvard født 18.01.1699-29.06.1734. De er de barnen jeg vet om. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.