Gå til innhold
Arkivverket

[#6202] Bergensskipperen Thomas Jansens familie


Gjest Rolf Erik Sanne
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Erik Sanne

Thomas Jansen, min 3xtippoldefar var skipper, bosatt i Bergen og gift med Anna Elisabeth Gjertsen. Ved FT 1801 består familien av de to samt datteren Bergithe Elisabeth, født 10.09.1797, 2 år etter ekteskapet i huset i DKS. Thomas’ alder var da 36 år. Søk etter Thomas’ fødsel i Bergen viser en Thomas Jansen, døpt 10.07.1765 i NK som uekte sønn av Jan Johansen og Giertrud Knudsdatter. Det kan være samme Thomas som finnes i matrosrullene hvorfra han utgår etter å ha blitt styrmann. Et søk i mikrofilmer for konfirmasjon i NK 1782 viser en 18-årig Thomas Jansen som står som konfirmant. Moren het så vidt jeg kunne tolke mikrofilmen Marie Dahl og var bosatt i Haus. FT1801 angir også at Andreas Jansen, 33 årig styrmann og bror til Thomas, bor i huset. Andreas giftet seg i 1805 og ble skipper med flere barn. Jeg kan ikke finne noen Andreas Jansen født i Bergen rundt 1768. I 1815 finner jeg igjen Thomas, Anna Elisabeth og Bergithe Elisabeth (16-31 år). I huset bor og en Johan Christoffer, (16-31 år). Han er ikke oppført med etternavn så det skulle være grunn til å tro at det var en sønn i huset, han finnes dog ikke ved FT1801 eller med Thomas som far. Thomas Jansen var bosatt i 11.rode 67 i 1801 og helt til sin død i 1838. Mine spørsmål er da: Hvem var foreldrene til Thomas og Andreas og hvor kom de fra ? Hvor ble Andreas født ? Hvem var Johan Christoffer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I undersøkelseskommisjonen for Bergen 1803-1805 står det oppført at Andreas har fødested Bagholmen i Waags skipreie.Så vidt jeg husker finner du Bagholmen i Sund pr.gjeld.Kanskje du skulle sjekke døpte i Sund.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Døde i Sund finnes ikkje her på DA enda, men er du heldig kan nokon slå opp for deg på SA. Det er rett at Bakholmen er i Austevoll (tidl. Sund), det er ein gammal gjestgivarstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.