Gå til innhold
Arkivverket

[#6203] AAkvik, gnr. 54, bnr. 1 på Herøy i Nordland


Gjest Lisa Morken
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisa Morken

Leter etter etterkommere til min bestefars fetter, Anders Wang Kristensen, f. 1848, d. 1878. Han var adoptert av sin morbror, Jakob F.Kristensen, f. ca. 1810. Jakob var gårdbruker, selveier, handelsmann og skipper. Var bosatt på Aakvik på Herøy i Nordland. Anders var gift med Dorthea Severine Wahlberg, f. 1849 i Kristiansund. De hadde 5 barn: Jacob Fredrik, f. 1870, Kaja Kristine, f. 1872, Anne Margrethe, f. 1873, Halvarda, f. 1875 og Andrea Dorothea, f. 1879. I FT 1875 hadde Anders overtatt Aakvik etter sin onkel. I FT 1900 finner jeg bare Thea Kristensen (Dorthea), føderådsenke, midl. bosatt i New York. Har ikke funnet noen av barna i FT 1900, eller i noen emigrasjonslister. Takknemlig for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Der er ikke mulig at han var adoptert,adopsjon slik som vi kjenner det ble først innført omkring 1916/17. Derimot var fosterbarn mere vanlig på nevnte tidspunkt. Hvorfor kalte han seg Kristensen? Er det patronymikon? eller har han tatt navnet etter sin morbror? MVH Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Ifølge Axel Coldevins "Jordegods og storgårder i Nord-Norge" var Jacob Fredrik kaptein i tjeneste hos et engelsk rederi og giftet seg med datter av en skipshandler i Hull, Amy Everingham som døde i Leines. Hun ble senere gift med Nils I. Nilsen, en skipskaptein fra Arendal som flyttet til Åkvik. Jacob Fredrik og Amy hadde barna: 1. Anne Margrethe Christensen (1914-62), gift med journalist Ola Børresen fra Hattfjelldal. 2. Nils Bernhoft Christensen, født 1916, som overtok Åkvik, men utvandret til England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Sigbjørn: Det var det der med å tro og ikke vite da. En eldre slekting hadde samlet oppl. om slekten på 1970-tallet og hadde skrevet at Anders var adoptert. Men i FT 1865 står han oppført som pleiesøn, så du har selvfølgelig rett. Hva angår Kristensen, så hette hans mor Anna Catharine Bernhoft Christensen, så det kan nok være at han bruker sin mors pikenavn.Sølvi: Det er tydelig at dette er noen av dem jeg leter etter, nå har jeg noe og gå videre med.Tusen takk til dere begge !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.