Gå til innhold
Arkivverket

[#6204] Uønsket retur fra Amerika?


Gjest Arne Olav Egner
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Olav Egner

I min barndom på Romerike fra 40-tallet fikk jeg under samtaler mellom voksne under hvilepauser i arbeid og ved måltider kjennskap til at personer i nærmiljøet hadde prøvd lykken i Amerika. Ikke alle hadde i følge informasjonen funnet seg til rette. Mye av hva jeg hørte var vel iblandet sladder og farget av politiske standpunkter. Et problem med deler av slik informasjon er hvor mye en skal skrelle vekk/ikke bringe videre. Her følger er spørsmål som er knyttet til emigrasjon og hva som er historisk korrekt. Under en slik samtale ble det referert til at NN hadde vært noen år i USA, dette var ikke uvanlig. Flere personer av den eldre generasjon fortalte episoder om hva de hadde opplevd. Men NN hadde i følge samtalen returnert via Gøteborg. Det ble samtidig nevnt at personer som hadde blitt utvist fra USA ble sendt hjem via Gøteborg. Det ble også nevnt at normenn som ble utvist ble sendt tilbake via Gøteborg. Det ble nevnt at årsak til utvisning, i tillegg til kriminell virksomhet og fyll også kunne være illegal imigrasjon via Canada og at de amerikanske myndigheter hadde en kontrakt med et rederi som gikk fra Gøteborg. Ut fra hva jeg vet om NN kunne hverken fyll eller kriminelle handlinger være årsak til at han skulle ha blitt utvist. Han hadde kanskje ikke funnet seg til rette. Men kan noen bekrefte/avkrefte at utvisning skjedde til Gøteborg? Forøvrig fortalte en annen hjemvendt at dersom noen møtte beruset opp på en fest i midtvesten så dro folk hjem. Vend dem ryggen aksjoner er med andre ord ikke noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg vet ikke hva som måtte til for å bli utvist fra USA etter at man hadde kommet dit (og fått statsborgerskap?), men noe sier meg at det måtte ha vært alvorlige greier i et land der det var alle de andre festdeltakerne som gikk hjem hvis du møtte full opp på festen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Jeg kan dessverre ikke si noe om gjemsendelsen skjedde over Göteborg eller ikke, men hvorfor ikke? Det var vel ikke SÅ mange som ble sendt tilbake ad gangen og da var det vel greit for myndighetene å holde seg til ETT rederi?Nå blir ikke "spørsmålet" tidfestet, men siden samtalene skjedde på 1940-tallet kan vel ikke historiene ligge så veldig langt tilbake. Kom du ulovlig via Canada eller Mexico, eller kanskje enda vanligere du mønstret av et skip uten å registrere deg, og alstå ikke hadde papirene i orden så ble du hjemsendt hvis myndighetene fikk kloa i deg (og det kunne de få når du ble tatt som lindpassasjer" på tog, når du var vitne eller delaktig i trafikkuhell - kort sagt hva som helst som kunne få sjerriffen til å be om å få se papirene dine).I hvert fall hvis du heller ikke hadde penger, fast arbeid, de rette bekjentskaper osv. Tramps /loffere /tiggere har aldri vært ønsket i noe organisert land.Så å ha blitt utvist/hjemsendt fra USA rundt 1920 f. eks. er neppe noe å fortie idag...?PS Men fyren "din" kan også ha blitt utvist pga "kriminelle" grunner selv om han var en type som du aldri ville forbinde med noe sånt. Var du arbeidsledig var det fort gjordt å bli "lurt opp i" et-eller-annet illegalt, ikke minst i forbindelse med spritsmugling i forbudstiden.Men det er kanskje heller ikke så mye å fortie idag???Håper dette var litt opplysende i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Jeg forstår at det kan være vanskelig å finne svar på mitt spørsmål om Gøteborg som utvisningshavn. For å presisere min opplysning om reaksjon på fyll så kan jeg naturligvis ikke si at dette var vanlig, men er kun en ørliten informasjonsbit som noen kanskje kan ha interesse av. Til det mer generelle, Johan Bojer beskrev i en trilogi: Den siste vikingen, Vår Egen stamme og Det nye tempel, hvorledes immigrantlivet kunne arte seg. Det han beskrev om kjærlighet og motsetninger mellom en norsk protestantisk og en irsk katolsk immigrant har en parallell til et tema som berører vår tids innvandring til Norge. Det er rart at ingen har kommentert og sett at Bojers snart 100 år gamle fremstilling har relevans i den debatt som pågår idag. Men for meg er det fortsatt av større interesse å finne ut/dokumentere forholdene rundt ufrivillig retur til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det er lite eg kan bidra med,men var Tingvalla Line hjemmehørende i Gøteborg? i så fall var det vel ikke unaturlig at reisen gikk dit. Tror neppe at fyll var noen grunn til hjemsendelse,derimot så hjalp Frelsesarmen til med å få folk som vandret i ørkenen Suur hjem til Norge. Nå er dei borte men her i nabolaget var det nesten bare min far som ikke hadde reist noen ganger til USA for å tjene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det er en årsak til hjemsendelse som er åpenbar på slutten av 40-tallet: Kommunistredselen i USA og McCartyismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.