Gå til innhold
Arkivverket

[#6205] Ætter og Slekten Pedersen


Gjest Eva McKenna
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva McKenna

Rett etter diskusjonen om Slekter og Ætter, vil jeg gjerne få komme med spørsmål om hvor vanlig det egentlig var at farens etternavn, som tilsynelatende var et patronym, ble brukt som etternavn på barna? I mitt tilfelle var det noe så "vanlig`" som Pedersen. Faren, Lars Pedersen, var organist i Vang kirke på Hedmark fra før 1812, og de tre barna hans, Caroline Aminde f.1814, Lovise Olriche f.1821 og Pauli Arndt f.1825, hadde alle etternavnet Pedersen. De burde jo ha vært Larsen'er alle sammen! Jeg vet ingenting om bakgrunnen til Lars, og lurer derfor på om Pedersen navnet kan gi meg en ide om hvor han kan ha sitt opphav? Var det f.eks. spesielt i byer som Chr.a., Bergen Trondhjem at folk droppet patronymet så tidlig, eller kan det ha vært en annen grunn til at den slekten forble Pedersenslekten? Ideer mottas med store takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Jeg tror nok by-like områder var først ute med overgang til slektsnavn, og i mangel av noe bedre ble vel derfor farens (eller morens)etternavn brukt. Min oldermor var døpt Olsdatter, men endret det siden (rindt 1900) til Olsen. Jeg mener å ha lest, at den nye navneloven kom rundt 1920?Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.