Gå til innhold
Arkivverket

[#6212] Hvor kom min oldemor fra?


Gjest Harald Bern
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Bern

Min oldemor, Elise Carlsdatter ble født 18 Mai 1851 på Østre Thoten. I FT 1865 står hun oppført som "Barnepige" på gården Skjønborg af Eng, Østre Thoten.Gifte seg sener med Ole Bern og skiftet etternavn til Bern.Slo seg ned på gården Sandbakken (mellom Balke og Hoff)hvor hun døde 14 August 1924, Østre Toten.Klarer ikke å finne ut hvor hun kom fra eller hvem som var hennes foreldre. Kan noen av leserene hjelpe meg videre?Hilsen Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner iallefall ut at hun giftet seg 27.05.1874 på Ø. Toten med Ole Hansen.Jeg vet ikke hvor sikker du er på datoen 18.05.1851.Jeg finner på Familysearch en Elise Carlsdatter døpt på Ø.Toten 04.07.1852.Foreldrene var Carl Larsen og Marie Christiansdtr.De giftet seg 25.11.1844 på Ø.Toten.Det står imidlertid ingenting der om hvor på Ø.Toten de holdt til.Har du sett i kirkeboken når Elise gifter seg , eller da hun ble døpt?Der bør du jo kunne finne det du leter etter.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Dette var blink Rune ! Helt korrekt, hun er ikke født i 1851, men i -52! Hun giftet seg videre med Ole Larsen som etter at han slo seg ned på Bern Nordre skiftet navnet sitt til Ole Bern.I FT 1865 finner jeg en Carl Larsen på Engen (ny kone og nye barn) og en Marie Christiansdatter på Østbyengen ( tydligvis gift med en enkeman med egne barn)Har du noen tips om hvor jeg kan lete etter evnt. søsken til Elise ? (Kjenner ingen navn) Hva med skiftet etter hennes foreldre. Er dette tilgjenngelig?Takk for god hjelp.Hilsen Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen.Jeg finner en søster til Elise på Familysearch.Det er Regine Carlsdatter døpt 25.08.1844 , altså før Carl og Marie gifter seg. Den beste måten til å få bekreftet dette og eventuelle andre familieforøkelser på er å søke kirkebøkene.Hva med bygdebøker .Finnes det bøker som dekker Østre Toten? Det kan jo tenkes at Carl og Marie skilte lag,men det er også en mulighet at en eller begge er døde.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Regine finner du som tjenestepige på gården Dyhren i Østre Toten 1865.Hun giftet seg 24.11.1873 med Marthin Svendsen i Østre Toten. Der er også en Martine Carlsdatter 16 år som barnepige på gården Olsvye i 1865.Jeg ville tatt en nærmere titt på henne.Det kan også være en søster av Elise og Regine.Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Jeg vet det finnes bygdbøker for Toten. Disse skulle det være mulig å finne på et bibliotek.Det at Elise kan ha søsken er helt nye opplysninger for meg. Sjekket litt i FT 1900, men her er Regine og Marthin ikke å finne. Utvandret ? Fant dem i FT 1875 for Toten på plassen AllestanIgjenn takk for opplysningene Rune!Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaug Dreyer

Hei. Joda,det finnes bygdebøker for Toten, men foreløbig ingen med slekts / gårdsopplysninger for Hoff eller Balke. De to bindene som er kommet dekker Totenvika og Eina. Med helsin,Olaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Hei Rune !Denne er spennende og ser ut for meg som det eneste alternativet. Hvorfor hun tok navnet Bern skjønner jeg ikke. Hennes søster Elise ble jo hetende Bern gjennom manne sin Ole Larsen (sener Bern etter gården Bern Nordre) så dette er merkelig. Hva med Martine ? her finner jeg ingen spor.Hilsen Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Neimen om jeg vet hvor Martine ble av. Den nærmeste kandidaten jeg finner i farta er enke Martine Paulsen som er på Taraldsbraaten Nordby (Ullensaker) 1900. Da har jeg tatt utgagngspunkt i at hun skal være født på Toten/Thoten el Østre Toten.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.