Gå til innhold
Arkivverket

[#6214] Bygdebøkene for Sandsvær


Gjest Turid Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Christiansen

Er det noen som kan fortelle meg i hvilke bind av Bygdebøkene for Sandsvær jeg finner opplysninger om gårdene Grosvold, Brenne og Tofstad.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Kan ikke hjelpe deg med alle tre på stående fot, men, Brenne Gnr. 129 finner du omtalt i bind 5.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Tusen takk for opplysningen. Da får jeg vel ta meg en tur på biblioteket i Drammen å låne boken. Har du bygdebøkene for Sandsvær, eller har du selv aner på Brenne? Hvis du har bøkene er jeg veldig interessert i å få vite i hvilken bind jeg finner Tofstad. Det er min manns familie som kommer fra disse gårdene.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest christina Frøysland

Hei!Ser dere skriver om Brenne, jeg har noen i familien som het Hans Thoresen Brenne. Farmor sier at de var fra Kongsbergområde.Christina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

HeiJeg har ikke disse selv. Har heller ikke aner på Brenne, men har vært "innom" i forbindelse med andre. Bygdebøkene for Sandsvær er "sortert" etter gårdsnummer, og dersom dere stikker innom biblioteket i Drammen skulle det ikke være problematisk å finne fram til de andre gårdene heller. "Mine" Brenner stopper med denne : Ingeborg M. Olsdatter døpt 7.mars 1781. Foreldre; Ole Halvorsen og Anne Hansdatter. Kommer der einn på disse kan det nok ligge noe i min maskin å lure.Hilsen Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Såtvedt

Hei, har fått tips om at Turid Christiansen fra Lier har sendt spørsmål om bygdebøkene for Sandsvær. Som forfatter av bøkene bør jeg svare. Gnr. 121 Tofstad, Gnr. 128 Grosvold og gnr. 129 Brenne står alle i det siste ordinære bindet, nemlig bind VIII som utkom juni d. å. Forhåpentligvis er det nå å finne på Riksarkivets lesesal og i Fylkesbiblioteket i Drammen. (En henvisning i et av de andre bindene sier at Brenne gnr. 129 finnes omtalt i bnr. 5, dette er altså feilskrift for bind VIII.Vennlig hilsen Olav Såtvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Tusen takk for hjelpen. Håper jeg finner mye av interesse for min videre gransking i slekten.Jeg har et tilleggsspørsmål: Finnes det noen lister over emigranter fra Sandsvær?Hele familien til min manns bestefar, Thorvald Christiansen emigrerte, men jeg kan ikke finne noen av disse i registrene her i Digitalarkivet. Han far Christian Herbrandsen og to sønner emigrerte først og av attest jeg sitter med datert oktober 1891 skulle Thorvald og hans mor, Grethe Thoresdatter Tofstad emigrere etter. Thorvald var den eneste som kom tilbake til Norge.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke om dette er dine folk , men i emigrantlistene fra Kristiania 1882-1897 finner jeg hele 83 personer fra Sandsvær.Blandt disse er 12 personer med etternavn Grosvold:Sofie , Karl , Kittil , Jacob , Ingeborg , Thorvald , Hans , Johan , Kristian , Anne og Anna.De dro i 1882/83.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Dette er nok ikke de jeg leter etter. Det er vanskelig å vite hva de brukte som etternavn når de dro. Brenne, Brende, Herbrandsen eller Christiansen?Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Jeg kan opplyse Olav Såtvedt om at bind VIII av Sandsværs Historie ikke finnes på biblioteket i Drammen. De hadde hatt innkjøpsstopp og visste ikke når den kom.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Langaas Jensen

Hallo Turid! Du nevnte flere navn - Brenne, Brende, Herbransen og Christiansen og årstallet 1891. I det lokalhistoriske tidsskriftet "Langs Lågen" har de fra nr.2 - 1983 og til nr. 4 - 1986 samlet "Utflyttere til Amerika fra 1839 til 1925" fra Kongsberg og Sandsvær. (alfabetisk på etternavn !) Jeg har funnet disse personene ut fra navnene du nevner : # Thorvald Kristiansen, 25 år. Med "Angelo", bill. New York bet. i USA. Fra Kongsberg 1891.# Smed Johannes Herbrandsen Brænde, 27 år. Med "Oder", til La Cross. Bill.bet. i USA. Medbr. 6 spd. Fra Sandsvær 1871 # Arb. Anund Herbranadsen Brænde, 26 år. Med "Hero" til New Lisbon, bill.bet. i USA.medbr. 4 spd. Fra Sandsvær 1872. # Tømmerm. Hans Herbr andsen Brænde, 29 år. Med "Oder" til Milwaukee. Reist på brorens bill. Medbr. 2 spd. Fra Sandsvær 1878. # Arbeider Anton Kristiansen Brænde, 22 år. Med "Angelo", bill. New Lisbon Kr. 193,25. Fran Sandsvær 1881. # Tømmerm. Hans Herbrandsen Brænde, 40 år. Med "Angelo", bill. New Lisbon kr. 193,25. Fra Sandsvær 1881.# Hanna Mathea Jakobsdatter Brænde, f 1861 og arb. Hans Kristiansen Brænde, f 1863. Med "Rollo , bill. New York bet. i USA. Fra Sandsvær 1882.(broren Torsten Jakobsen Brande med familie reiste også)Finner mange Grosvold, men ingen som passer til navnene du nevner.Jeg har ikke funnet Christian og Grethe, men her er noen som kanskje er i slekt med Grethe? # Anun Thoresen Tofstad, 26 år. Fra Sandsvær 1850. Kan han være en slektning? # Pike Marie Toresen, 24 år. Med "Hekla", bill. Wallye City DT. bet. i USA. Fra Sandsvær 1886. Er hun en søster av Grethe?Fint om du kan gjøre deg nytte av noe - slår gjerne opp mer for deg.....Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Turid.Tusen takk for opplysningene. Thorvald Kristiansen er bestefar til min mann. Han var 25 år i 1891. Anton Kristiansen Brænde og Hans Kristiansen Brænde var han brødre. Det var også en bror som het Karl A. Jeg lurer på om faren, Christian Herbrandsen og Karl reiste først og at de andre kom etter. Christian var født i 1837. I 1891 når Thorvald søker om utreise står det i attesten: "Han agter nå at utvandre til Amerika og ledsages af sin moder enke Grethe Thoresdatter Tofstad, som er født 1829." Hun var altså en gammel dame, 62 år og var blitt enke. Christian Herbrandsen var tydeligvis død i USA. Kanskje hun døde her i Norge før de reiste over. Det er så lite vi vet. Men alle de personene du har listet opp er familie, de satt som selveiere på Brenne gårdene og på Tofstad. Hele slekten emigrerte, men etter mange år kom altså Thorvald som den eneste tilbake til Norge. Hvis du finner Christian og Karl A. hører jeg gjerne fra deg.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.