Gå til innhold
Arkivverket

[#6215] Fødte i Evanger


Gjest Solfrid V. Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid V. Ormøy

Jeg finner Josef Johnssen Gjørnevik i 1900 folketellingen i Voss. Han er registrert født 27 jun 1882 i Evanger og død 17 jun 1947 i Odda.Er det noen som har mulighet for å sjekke hvem som er hans foreldre? Jeg finner ingen alternativer i Evanger når jeg sjekker 1900 folketellingen.Josef Johnssen ble far til Edvart Johan f. 12.06. 1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Jeg leter også etter foreldrene til hans kone Gjertrud som er født 20 jul 1880 i Evanger og død 17 mar 1930 i Odda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Rongen Jensen

I Evangerboka II side 41 under gården Styve finner du Gjertrud Gulleiksdtr. født 1880, gift 1904 med Josef Josefson Hjørnevik født 1882, anleggsarbeider, bosatt på Bere, Voss.Herfra vil du finne foreldre og forfedre til Gjertrud videre i Evangerbøkene.Samme sted (EB II side 41) finner du at storesøsteren til Gjertrud, Else Gulleiksdtr. født 1878, giftet seg 1900 med enkemann Josef Andersson Hjørnevik født 1857, veiarbeider, bosatt på Styve.Josef var et uvanlig navn brukt i Evanger, så det kan jo være en tråd å følge videre.Josef Anderson Hjørnevik finner du på side 403 i EB II under gården Jørnevik. Det er her opplyst at han ble husmann på Storevik i Evanger. Han kan jo være far til Josef Josefson. Jeg finner imidlertid ingen familier med husfar Josef Anderson hverken under Jørnevik, Storevik eller Styve.Så mitt råd er at du søker i kirkeboken for å finne hvem som er foreldrene til Josef Josefson Hjørnevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Josef, sønn av jernbanearbeider Josef Andersen Hjørnevik, fd. 1857, og Ingeborg Larsdtr, fd. 1854, ble født 27. juni, og døpt 3. september 1882 i Evanger.Josef Andersen oppgav å være født i 1857 i Evanger, og sønn av Anders Olsen. Da må han være den Joseph, sønn av husmann Anders Olsen Hjørnevik og Guri Svendsdatter, som ble født 16. februar 1857 i Evanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mads Rongen Jensen

Ut fra forrige innlegg er det sansynlig at det er Josef Josefson's foreldre som finnes i Evangerboka II side 403 under Jørnevik. Du kan følge hans forfedre videre herfra i Evangerbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Hjertelig takk Mads og Yngve for all hjelp. Nå skal jeg få lånt meg Evangerbøkene hvis de ikke er tilsalgs da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Solfrid V. Ormøy

Nå har jeg endelig fått lånt Evangerboka 2, men mitt neste problem er nå at jeg finner ikke hvem som er far til Anders Olson Fyre f. 1815. Hvor er stedet Fyre, det står ikke noe om det i Evangerboka 2 ihvertfall. Noen som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K. Eide

Dersom en ser på ft. 1865 for Voss (Evanger sokn) og ser på de nærliggende gardene til Føre (Horvik), må det vel være den garden.På kartet er det i dag skrevet Fyrde.Det finnes for øvrig en gard som heter Førde (ft 1865) i Opheim sokn (Voss) . mvh. Geir K Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Nå har jeg prøvd å lete på alle de alternativene dere har kommet med, men jeg finner fortsatt ikke denne familien. Jeg fant under Familysearch IGI en familie under Fyre i Evanger og det kan se ut som om at foreldrene til Anders Olsen Hjørnevik er Ole Sjursen og Anna Andersdatter, men hvis dette får jeg vel ikke verifisert før jeg har sjekket kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Anders Olson Fyre f.1815 gm 1845 Guro Sveinsdtr. HjørnevikForeldre til Anders: Ole Sjurson Fyre bn.2 1787-1850 gift 2 gangernr1: 1810 med enke Marta Arnesdtr. Vassenden 1776-1811 1 datter Marta 1811-1811. nr2: 1811 Anna Andersdtr. Bolstad 1783-1866. barn: Sjur f.1812 gm 1842 Kari Larsdtr. Horvei f.1819. Bruker på Fyre. Anders f.1813 gm Kari Larsdtr. Anders f.1815 gm 1845 Guro Sveinsdtr. Hjørnevik f.1826 - bosatt Hjørnevik Marita 1816-1895 ugift? Anders 1818-1871. Døvstum, Druknet Ingeborg 1820-1820 Ola f.1822 gm 1850 Marta Olsdtr. Horvei f.1827 bosatt Hjørnevik Ingebjørg f.1824 gm 1847 Jakob Johannesson Rongen f.1823 bosatt Horvei. Ingebjørg f.1827 gm 1853 Lars Askjelson Li f.1825 bosatt Hjørnevik (Her var det helgardering på navn!)Utdrag fra Evangerbok ILykke tilJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.