Gå til innhold
Arkivverket

[#6217] Bygdebok for Ås (Treider)


Gjest Laila Normann Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! Er det noen som sitter med bygdeboka for Ås Gårdshistorie. Trygve Vik: 2 b. 1971-72. som kan gjøre et oppslag for meg? Det jeg lurer på, er en av sønnene denne familien, Emil Jensen, f. 1856Folketelling Emil Jensen, Treider i ÅsJeg tror han er den som dukker opp som fadder til min oldefar i 1883 i Kristiania. Det jeg lurer på i første omgang, er om det står noe mer om Emil og hvem han ble gift med. Emil havner i Kristiania, finnes i ft1900 som Emil Treider f. 1856 i Ås, så jeg regner med at det er samme fyr.På forhånd takk! LailaTakk på forhånd! Laila N. Christiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Andersen

Hei Laila! Jeg har nettopp lånt denne bygdeboka, men det er bind 1. Der står det følgende om vestre Treider: Jens Amundsen overtok denne vestlige parten i 1843,og forpliktet seg til å flytte sin del av hovedbygningen innen utgangen av 1844. Nytt tun ble anlagt sønnenfor Drøbakveien.Jens var født 1799, og sønn av Ole Amundsen Treider V. Gift med Sofie Trondsdatter f. ca 1813 i Kristiania.Barn: Anton f. 1832, Anne Karoline f. 1834,Selene f.1837 død 1838, Johan Sigvart f. 1840, Trine Kirstine f. 1842, Karl Paulus f.1847,Harald Laurits f. 1851, Emil f. 1856. I 1869 ble gården solgt ved auksjon for 1740 spd. til Johan Johansen, Børsum.Familien flyttet visst til Kristiania.I 1877 levde Sofie som enke i byen, og Ås fattigkommisjon fant det meningsløst at hun skulle ha understøttelse "siden hennes sønner levde som velstående handlende i Kristiania".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Inger! Takk for det! Jeg var litt sløv når jeg skrev b2, det var bare kopiert fra et sted, og det betyr nok bare at det er 2 bind.... Opplysningene gir hvertfall indikasjon på at det er rett at de flyttet til Kristiania. Jeg får lete i kirkebøkene.....detektiv Snusen...det er meg det:o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge tellingen i 1900 var Emil gift med en Alette f.1856 i Moss.I følge Familysearch giftet Emil seg 26.11.1882 i noe som er nevnt som Paolos Menighet i Kristiania .(St.Pauls?)Han giftet seg med Alette Sofie Andersen.Hun ble døpt i Moss 29.03.1857 av foreldre Anders Andersen og Julie Sophie Ulriksdatter .Disse giftet seg i Moss 08.05.1853.Du finner denne familien i Oslo/Kristiania i 1865 i Søndre Gade , Gamle Akers Menighet.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Rune, takk! Jeg har funnet dette selv i dag. Paulos er Paulus Menighet. Så nå er de 'skrevet ut' av familien, men Emil var allikevel min oldefars fadder....sikkert kompis. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Isak Gath

Jeg soeker informasjon om AMUND OLSEN f.1760 i Aas og hans kone, ANNE JENSD f.1777. De var antagligvis foreldre til Jens Amundsen Treider, f.1799 i V.Treider. Var Anne Jensd fra Kraakstad ? Ble de gifte i 1794 ? Er det mulig at Ole Amundsen og Helvig Borsum som ble gifte i Aas i 1759 var Amund Olsens foreldre ? Staar det noe om disse personer i bigdeboken for Aasgaardshistorie 1 b ? Med takk for hjelpenIsak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

I bygdebok for Ås, bnd. 1, s. 380, finner vi (utdrag): Gården V. Treider ble solgt ved auksjon i 1775 til Ole Amundsen Børsum S.Ole Amundsen var født ca. 1732 og sønn av Amund Aslaksen Ris, gift 1760 med Helvig f. ca. 1721, datter av Karl Toresen Støkken V. , nå enke etter Torger Persen Børsum S. Barn i 2. ekteskap: Amund f. 1760 og Johanne f. 1762. Ole Amundsen døde i 1792 . Helvig døde i Drøbak i 1798.Amund Olsen overtok etter foreldrene i 1792 og hadde Treider til sin død 1838. Amund var født 1760 på Søndre Børsum, gift 1785 med Helvig, f. 1759, datter av Ole Danielsen Børsum N. Barn: Per f. 1787 og død 1791, Helvig f. 1789.Helvig f. 1759, døde i 1793, og Amund giftet seg i 1794 med Anne f. 1775, datter av Jens Larsen Haug V. Barn : Ole f. 1795, Maria f. 1796 , Johanne f. 1796, Jens f. 1799, Per f. 1801, Holm f. 1802, Andreas f. 1802, Andrine f. 1804, Seline f. 1809 og Maria f. 1813.Hilsen Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.