Gå til innhold
Arkivverket

[#6229] Ole Olsen Hvalbye viet i Hov kirke 1815.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Jeg er på leting etter Ole Olsen Hvalbye foreldre. Ole Olsen Hvalbye er viet 22.november 1815 i Hov kirke(Land kirkebok) med Marit Evensdtr, han 21.år hun 22år. Deres Eldste sønn Even, født 26.februar 1816. Kan noen fortelle hvor navnet Hvalbye kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei. Garden Hvalby er nok i Søndre Land, søkte på 1801 tellinga, men fant ikke Ole Olsen på Hvalbye da. Kan familien ha kommet dit etter 1801? Eller hørte de kanskje til en av husmannsplassene rundt Hvalbye? Ikke lett det her. Det finnes også en Hvalby-gard i Ø.Toten, ikke så langt unna. Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer. Lykke til videre i letingen. MVH Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Ole Olsen og Marit Evensdatter er også mine aner. De var husmannsfolk under garden Hvalby i Søndre Land. Senere kom de til plassen Grandgaard under garden Ske. Jeg er etterkommer etter deres eldste sønn Even som ble født 26.2.1816. Da Ole og Marit ble gift 22.11.1815 ble det oppgitt at Ole var 21 år. Jeg har lagt svært mye arbeid i å finne ut av hvor Ole kom fra, men uten å lykkes. Ole var et svært vanlig navn, det var flere i Land som het Ole Olsen i passende alder. Men jeg tror helst at Ole kom utenbygds fra. Jeg har heller ikke funnet ut hvor det ble av Ole, jeg har ikke funnet begravelsen innført i kirkeboka for Land. Marit derimot utvandret til Amerika i 1849. I listen over utflyttede står det at hun var gift, men hun reiste ikke sammen med Ole eller noen av barna. Det er verd å merke seg at en av Ole og Marits sønner kom til Hafslo i Sogn. Kontakt med direkte på denne adressen hvis du ønsker flere detaljer: ole.arild.vesthagen@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.