Gå til innhold
Arkivverket

[#6233] Kvar kom HANS TRULSEN NORDAHL gift i Lindås 1801 f


Gjest Marit Rambjør
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Rambjør

Min 3*tipoldefar HANS TRULSEN bude ifølge folketellinga 1801 på FJELLANGER i Lindås. Han var då 34 år og ugift. Ifølge gifte i Lindås, vart HANS TROULSEN NORDAHL, 24.06.1801 gift med dattera på garden MARTHA HANSDTR. FIELDANGER. Einaste NORDAL eg finn i nokolunde nerleik er i Gulen (Evindig).Har sett på Nordal i bygdeboka for Gulen, men finn ingen Hans Trulsen med rett alder født ca. 1765/1766. Nokon som har formeining om korvidt Hans kom frå Gulen eller korvidt han var langveisfarande då han flytta Fjellanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Mye mulig jeg er helt på jordet, men har du sjekket Nordal sogn. Slekten Leganger tok navnet Nordal fordi de ble født i Nordal. Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Eg kan desverre ikke hjelpe deg med svaret, men du skal ikke se bort fra at denne personen vokste opp i Nordal i Gulen som fosterbarn eller noe lignende. Eg husker et lignende tilfelle fra Gulen med Bente Andersdtr. Brandsdal. Foreldrene hennes kommer fra Aurland (kanskje Anders bare bodde i Aurland en kort stund), og hun havnet som fosterbarn i Brandsdal da moren ble tjenestepike hos presten i Eivindvik. Og kan det bli Andersdtr. Brandsdal på denne måten kan det vel bli Trulsen Nordahl også.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest O.L. Zetlitz

Du har kanskje funnet svaret nå, siden det har gått så lang tid, men jeg prøver meg. Troels Aslachsen f. 1688 Nordal i Evenvik Troels var gift fire ganger, siste gang i 1747 med Lisbeth Clausdatter f. 1706. Jeg har reg en sønn på disse: Claus Troelsson Dahl f. 1750 i Gulen.(Min 5*tipp) Kan dette være noe å se nærmere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Bjørg Brynildsen

Familien Lisbet Hansdatter Virkesdal og Truls Henriksen Kvernhellen (Solund, Sogn og Fjordane).Truls Henriksen Kvernhellen giftet seg den 24.6.1742 i Solund med Margrete Jonsdatter Nerdal. Hun var datter av den forrige brukeren på Nerdal, gårdbruker og lagrettemann Jon Hansson som i 1740 hadde kjøpt hele gården Nerdal. Truls overtok trolig gården når han giftet seg med Margrete og bosatte seg der. Truls ble lagrettemann i 1746. Margrete døde i 1756, og det var skifte etter henne den 13.10. samme året. Truls og Margrete fikk barna:Gjertrud Trulsdatter Født:1743 Gift 8.1.1786 med Elling Persen KvernsøyLorents Trulsen Født: 1745Kari Trulsdatter Født: 1745 Gift i oktober 1789 med Jørgen Hansen Hosteland f. på Frøyset i 1753. Bosatt på Hille.Jon Trulsen Født: 1747 Døde som ugift matros. Skifte 6.12.1785.Eli Trulsdatter Født: 1750 Gift 3.7.1781 med Hans Jonsen FloliHenrik Trulsen Født: 1753 Død: 1789 Ugift.Truls giftet seg på nytt den 28.6.1757 i Gulen med Lisbet Hansdatter Virkesdal (Vyrkjesdal) (i Gulen). Truls solgte den 9.10.1759 18 mk. smør i Halland til Lars Eriksen Halland, og den 24.5.1764 solgte han 2 pd. 6 mk. smør i Nerdal til studiosus Christen Smith. Skjøte ble tinglyst samme dag, men likevel ser det ut til at denne handelen ble omgjort, for den 17.8.1774 solgte Truls bruket på Nerdal, 2 pd. 6 mk. smør til Dankert Dankersen Heiberg for 90 rdl. Truls drev likevel bruket frem til 1785. Truls og Lisbet fikk trolig flere barn, men til nå kjenner en kun til en datter og en sønn:Margrete Trulsdatter Født: 1757 Gift 11.7.1782 med Mons Rasmussen Sleire, f. 1755Hans Trulsen Født: 1767 Død: 1844 Gift med Martha Hansdatter FjellangerFamilien Martha Hansdatter Fjellanger og Hans Trulsen Nerdahl Hans Trulsen Nerdahl (1767 – 1844) giftet seg den 24.6.1801 med Martha Hansdatter Fjellanger (ca.1788 – 1850).Under folketellingen i 1801 var Hans Trulsen ”Tienestedræng” på Fieldanger, 34 år og ugift. Under merknader står det ”Frietient under posten og styrer”.Martha Hansdatter var i 1801 18 år og bodde hjemme på gården Fjellanger hos moren Anna Bastesdatter som var 50 år og styrte gården.De fikk trolig flere barn, men til nå er kun disse barna funnet:Hans Hansen Fjellanger Født: 19.9.1801 Fjellanger Døpt: 20.9.1801Lindaas og Møching Konfirmert 28.9.1816.Død: 1852 Gift med Agnethe Jacobsdatter (1808 – 1876)Truls Hansen Født: 1804 Fjellanger Døpt: 6.3.1804 Lindås Faddere: Jacob Pedersen, Botel Gundersen, Mons Hansen Fjellanger, Jacob P. Fiellangers kone, Martha Monsdatter, Jan ? Fjellangers kone, Pernille Johannisdatter .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Hei Marit og Bjørg,Jeg er etterkommer av Margreta Trulsdatter.LenkeMen jeg må tydeligvis ha oversett Hans Trulsen i bygdeboka ?? eller har du funnet han i kirkebøkene ?? Bjørg har du flere opplysninger om denne slekten ?Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Tusen takk Bjørg og Roger.Eg hadde ikkje venta å få svar på denne etterlysinga etter desse åra, men merkelig nok var eg inne å såg om det var nytt seinast laurdag.Eg har våre inne på att Norhdal kunne vera feilskriving for Nærdal. Det er snakk om nabo gardar med svert like namn. Og det fanst ein Truls , på Nærdal som fekk barn på denne tida. Huksar Marghte som var gift på “Vetle Sleire” ,Har tidligare funne ho i Masfjordboka. Der står det att ho var frå Nærdal. Men har ikkje funne noko sikkert om Hans. Det er ei tid tilbake , men eg meinar att eg leita etter Hans både under Nærdal og Nordal i bygdeboka for Gulen utan å finna han der. No må eg ta meg ein tur på bibeloteket å låna både denne og bygdebok for Solund. Og sjekke lekkja frå Roger. Og så er det kanskje kommen nye kjelder på nettet, sidan sist eg studerte denne sida av familien.Eg hadde ikkje dåpen til Truls, min tipptippoldefar. Så takk for det.Det hadde våre morsamt om eg slekta frå Nærdal på fars sida, då mor hadde to tanter frå Vik i Sogn som vart gift der i si tid.Med venlig helsng Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Eg har no leita litt i Costom Search IGI, digital arkivet og Masfjordboka. Har funne nokre fleire barn, og litt andre fødselsår. Mor til barna født 1760 og seinare står oppført utan namnet til mora.Finn fødde i IGI.Jertud døypt 26,12,1742 Truls Nerdal/Magretha . Lorentz døypt 15,04,1744 Troels Nordal/ Magrete. Gut døypt 07,06,1745 Truls Nordal /Magrete. Jon døypt 07,06,1747 Truls Nordal /Margrethe. Elen døypt 29,11,1749 Truls Nordal / Margrethe. Hendrich døypt 17,02,1752Truls Nordal/Margrete. Margrete døypt 09,11,1757 Truls Nordal. Kari døypt 02,11,1760 Truls Nordal døde 07,12,60. Hans døypt 23,01,1762 Truls Nordal. Kari døypt 31,07,1764 Truels Nerdahl. Hendrich døypt 23,01,1768 Truls Nordal. Ane døypt 07,04,1771 Troels Naerdal. Finn vigde i Gulen, digitalarkivet.Eli Troelsdr Nærdal g.1781 med Hans Joenssøn Flolie. Margrete Troeldr Nærdal g.1782 med Mons Rasmussøn Slejre (i følgje Masfjordboka er ho født i 1754). Giertrud Troelsdr Nærdal g.1786 med Elling Pederssøn Qversøen (må vera kone 2 av 3). Kari Troelsdr Nærdal g.1789 med Jørgen Hanssøn Hosteland.(i følgje Masfjordboka er ho født i 1765.Og Jørgen dør i 1792). Kari Troelsdr Nærdal g1793 med Ole Ottesøn Heldi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Bjørg Brynildsen

Roger, dette er hva jeg har: Henrik Trulsen Eide Henrik Trulsen var født 1671 eller 1675, og døde trolig i 1737. Henriks bygsel på Kvernhella ble tinglyst i 1705. en kjenner ikke til annet enn at det var på ”ett pd. Fisleleige”. Truls var lagrettemann fra 1715. Han ble gift i 1705 med Gjertrud Olsdatter ( ca. 1680/90 – 1754) som var født på Kvernhella, trolig er hennes far Olle (Ola) som i 1682 er bruker på halve gården. Mer om hennes slekt kjenner en ikke til. Om Henriks foreldre er det noe vanskelig å vite mer om. På gården Eide i Solund er det ikke funnet noen med navnet Truls, Derimot er det på Eidet i Gulen som ikke er langt unna, funnet en Truls som var født i 1612, men han er ikke registrert med en sønn ved navn Henrik. De er ifølge bygdeboken for Solund, funnet som foreldre til 13 barn som er ført til dåpen, og av dem døde 3 som små. De ti som levde opp var:Kristi Henriksdatter Født: 1708 Gift 1729 med Peder Pedersen LosneSynnøve Henriksdatter Født: 1709 Død: før 1743Anne Henriksdatter Født: 1711 Død: før 1743Eli HenriksdatterFødt: 1708 Gift 1745 med Johannes Pedersen Kvernhella Født: 1712Truls Henriksen Født: 1717Gift 1742 med 1. gang med Margrete Jonsdatter Nerdal, Gulen og 2. gang med Lisbet Hansdatter Virkesdal.Henrik Henriksen Født: 1723 Gift 1748 med Ingeborg Hansdatter NorgulenKari Henriksdatter Født: 1726 Død: før 1743Mattis Henriksen Født: 1726 Død: før 1743Fredrik Henriksen Født: 1729 Død: 1801 Kvernhella, Solund. Gift 1754 med Alis Hansdatter Norgulen (død etter 1784) og ble bruker på Kvernhella. Fikk barna: Gjertrud Fredriksdatter f.1754Fredrik Fredriksen f. 1754. Om denne Fredrik står det i bygdeboka: ”Om Fredrik veit med frå tingboka 1777 at han ”med stor møye og bekostning har optaget Laxeværpet Næsse paa felles grund”. Vidare at han i 1738 hadde bygt seg kvenn og skulda skatta 4 sk. for den. Der er ikkje skreve skifte etter honom. Grunnen er sikkert at sonen Henrik har vore einebarn og Gjertrud truleg er feilskriving. Visst dei var tvillingar hadde dei fyst og framst skreve guten. Nok er at ho kjem aldri meir tilsyne”. Kanskje døde hun som liten? Henrik Fredriksen giftet seg i 1789 med Jørnille Knutsdatter Tungodden, og overtok bygselen på Kvernhella. De fikk 9 barn hvorav 5 levde opp.Magdeli Henriksdatter Født: 1733 Død: 1743 Ved skifte i 1743 var det de da levende søsken som arvet.Henrik Trulsen døde antagelig i 1737, for da ble det holdt skifte, men en av fem skiftebøker er kommet bort. Han hadde vært en meget velstående, og 7 av de dalevende barna arvet 25 Rd. som var halvparten av netto arvemiddel. Gjertrud Olsdatter giftet seg på nytt i 1739 med Sjur Rasmussen Råke f. 1714. I dette gifte var det ingen barn, for Gjertrud var da over 50 år. Hun døde i 1754. Sjur giftet seg da med Kari Jensdatter Utvær, og samme året tok Truls og Gjertruds sønn Truls over på Kverhella. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Mine opplysninger har jeg bl.a. fra ”Gulen i gammal og ny tid” bind 2 av I. Kleiva. Jeg har ennå ikke kommet så langt at jeg har sjekket med kirkebøkene. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.