Gå til innhold
Arkivverket

[#6234] SCHRIDSHOEL


Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Bjerke

Gården Skredshol i Ringsaker er kalt Skridtsoel i 1865 og Schridtzhoel i 1875. Vet du om Lisa Alette var fra eller kom til denne gården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var ikke mye. Vet du ikke hvor hun er født/død eller hva faren het. Det finnes ikke noen med etternavnet Schridshoel i 1865. Det finne en Skridshoel gård i V. Aker og en Skridtsoel gård på Ringsaker. Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei!Lisa Alette var gift med Hans Jacob Arnold Sommershield Godager 1843-1925 . I min database står der at hun ble født på Schridshoel i Ringsaker og at Hans J.A. var fra Oslo de døde begge i Trondheim. Jeg vet ingenting om Lisa Alette derfor spør jeg - men fra kilder ang. Sommershield slekten har jeg navnet hennes og datoene fra.MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo !Jeg vet ikke hvem Lise Alette var , men jeg finner at hun giftet seg i Gamle Akers Menighet 27.03.1869.Da er det nærliggende å se i kirkeboken vedr. vielsen.Der står nok fedrene og kanskje hjemstedet oppført.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Under utflyttede fra Ringsaker til Christiania 27.04.1859 finner jeg følgende.Johannes Andersen 45 3/4 år , hustru Karen Gurine 43 #7¤ år , Lise Alete f.07.02.1845 , Anders f.15.06.1848 og Klara Georgina f. 20.11.1850.De flyttet fra gården Skridtzhoel i Ringsaker.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei!Jeg fant også i kveld dette fra utflyttings listene - men jeg kan ikke finne de i 1865 - Hvor tok de veien tro??? Takk for vielse opplysningen!!MVH, Gurli :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det finst ei Lise Hansdtr. i Christiania 1865 som tenestepike, 21 år f. i Ringsaker. Hans er jo kortform for Johannes ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Restad

Hei I Veldre Bygdebok side 167 står det at Johannes Andersen Skridshol kjøpte gården Røhr i 1842 og solgte den igjen i 1859. Av barna er Anders oppført som distrikstslege i Nord-Norge, så det er vel mulig at de dro nordover.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hmmm, dette ble nytt også - takk skal du ha - Jeg vet at Hans som var gift med Alette flyttet til Trondheim, hun døde der i 1879, Hans dro sannsynelig tilbake til Oslo - døde der i 1925. Klara G. var vel ugift - siden hun var skrevet i 1900 tellingen som ugift og lærer på Blinde instituttet i Oslo , da var hun jo 50 år.MVH, Gurli :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Clara Skridshol var lærar på Christiania Blindeinstitut i boklege fag, sang og musikk frå 1878 til 1918. (Kjelde: Yngvar Hauges bok "Blindeskolen i Norge", 1961. I boka er det eit bilete frå 1911 kor ho er med). Ho var òg med i det første styret for "Blindemissionen IL" (vald 1898) som framleis finst og som i mange år dreiv yrkesskule for blinde kvinner i Oslo (sidan slege saman med Huseby). CS var nok "frøken" all si tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Bjørn!Er det mulig og få sendt bildet til meg?? Om du har scanner eller?? heimsbak@online.noAlltid interesant med familie bilder :-)MVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, i løpet av kvelden er det mogeleg. Eg fann forresten eit bilete til i boka, av ho åleine. Dessutan er ho omtala fleire stader, så du kan godt få med noko tekst òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.