Gå til innhold
Arkivverket

[#6236] Peder Tidemandson f.1694 på Maurstad i Nordfjor


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Peder var altså født ca.1694 . Han giftet seg med Brite Antunsdatter og slo seg ned på Indrehus i Kind.De fikk bl.a. sønnene Hans og Tidemand mellom 1716 og 1721.Mitt spørsmål er :Når giftet de seg og hvem er denne Brite Antunsdatter ?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Per Tidemandsen var sønn av Tidemand Person/Pederson Mmaustad(Murestad)1655-11.06.1737 og Sygni Kristendtr. d.1698.Av tellingen i 1701 Nordre Bergenhus finner du at han da har sønnene Peder og Christen 7 og 6 år.Bosted på Peder Tidemandsen er bl.a. bekreftet gjennom skifteprot. 5a side 81b 1746-1749 Huus Indre.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Takk for opplysningene. Jeg kan vel da bidra med at Sygni Christensdatter var fra Midthjell (Medgield) og broren Peder Christensen var gift med Anne Paulsdtr Berle - jeg ser du spør om Berle et annet sted. Jeg holder på med disse slektene selv, så jeg følger med på hva som dukker opp. Du må gjerne ta kontakt direkte hvis du ønsker å sammenligne informasjon. Mailto:tkvien@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Tor Kvien

Et gammelt ubesvart spørsmål: Hvem var Brite Antonsdatter på Indrehus. Hun var først gift med Hans Andersen Indrehus som døde rundt 1710, og deretter Peder Tidemannsen. Hun er nevnt i skiftet etter faren, Anthonius Jacobsen 'Lille-Davig' som bodde på Ytredavik, Antonsbøen. Skiftet er ikke nevnt i den nye bygdeboka for Bremanger.Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord sorenskriveri, Skifteprotokoll A 3 , 1704-1706, oppb: Statsarkivet i Bergen. Merknader: Register 1704 fol. 84, 1705 fol. 274, 1706 fol. 380. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24218/356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen.09.05.2007 fikk du Tor svar fra Yngve Nedrebø vedr. skiftet etter Peder Tidemandsen.LenkeDet skiftet sier at Brite hadde vært gift med Antonius Hansen, men barna heter Hansen/Hansdtr. til etternavn, vilket jo rimer bedre om hun var gift med Hans Andersen.Jeg har også problemer med barnekullene. Du antyder at Hans døde ca 1710, hvorpå Brite giftet seg med Peder Tidemandsen. Med ham får hun barna Hans og Tidemand født ca. 1716 og 1721. Men hun har altså barn fra første ekteskap, bl.a Christi Hansdtr. som var 26 år da Peder Tidemandsen døde i 1747. Flere av de barna var født etter at Hans Andersen var død og etter at hun giftet seg med Peder Tidemandsen.Hvordan skal vi forklare det? Kan det være snakk om to kvinner med samme navn, Brite Antonsdtr.?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

- så langt eg kan SJÅ skulle det sjølvsagt stå. Eg meiner m.a. at det står at Anton Hansson Liset er SON til Brite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Aase.Det ville jo i så fall forklare en god del. Men det kan likevel ikke forklare sprikene i opplysningene om barnekullene. Dersom det er riktig at Hans Andersen døde i 1710, så må jo alle barna fra det kullet være født før 1710, og det rimer vel dårlig med Christi Hansdtr. som var 26 år i 1747.Fra det kullet hadde hun også datteren Magdeli som var gift med Bottolf Olsen Møklebust, Susanne som var gift med Hans Pedersen Myhren og datteren Marite som var død i 1747 og som hadde etterlatt seg barna Anders Reielsen 10 år og Hans Reielsen 8 år. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Tykkjer ikkje det står 26 år på Kristi heller, kva seier andre? Her er skifte etter Susanne Myren, kanskje ikkje så mykje nyttig der, men greit å ha sett det tp://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24202/134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er skifte etter Antonius Hansen Lisetter 17.05.1763.LenkeDer er i alle fall søsteren Christi Hansdtr. Indre Hus og halvbrødrene Hans Pedersen Indre Huus og Tidemand Pedersen Ytre Huus nevnt. Det burd styrk din påstand om at Anton var sønn av Brite og ikke hennes ektemann. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Antonius Hansen er eldste barnet til Brita, ikke første mannen. Det står klart i skiftet etter Peder Tidemannsen. Det står også i Yngve Nedrebø sitt svar slik jeg leser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, jeg ser det når når jeg leser det på nytt. Men det er altså fortsatt et åpent spørsmål når disse barna var født. Dersom Hans Andersen døde ca 1710, må jo alle barna fra det ekteskapet være født før den tid. Jeg kan ikke finne Anton Hansen i 1701, vilket kanskje betyr at han ble født mellom 1701 og 1710.Jeg har prøvd å lete litt i kirkebøkene for Davik, uten at jeg har blitt noe klokere av det.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er ikke sikker, men trodde kanskje det var ham jeg fant på Daviknes i 1701.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=1701nba&gardpostnr=6470&merk=6470#ovre>LenkeDet er forøvrig kun 8 personer som heter Hans Anders. i Davik Sokn i den tellingen.Om det er rette personen, vet jeg ikke, men da er det i så fall ham jeg finner 24 år gammel på samme gården ved prestemanntallet i 1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at bygdeboken for Bremanger bind II sier at Hans Andersen var nevnt som lagrettemann i 1713 og 14. Han er ikke nevnt etter dette, og vi kan kanskje anta at han døde i 1714/15 og at Brite giftet seg med Peder Tidemandsen 1715/1716Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Her har det vært aktivitet idag. Jeg kom hjem for en times tid siden.Ad 8 og 12: Jeg tror jeg kom fram til at alderen til Christi Hansdatter skal være 46 år. ikke 26. Jeg har ofte tatt feil av 2 og 4 tall slik de ble skrevet den gangen. Se ellers min tolkning av skiftet etter Peder Tidemannsen som har havnet i Arkivforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Eg les også det omstridde talet som eit noko deformert/ sleivete forma 4-tal som går rett over i eit 6-tal, altså 46. Dette indikerar truleg ei hurtig handskrift frå ein røynd skrivar som truleg hadde det travelt.Slik dei rekna den gongen tyder dette altså at Christi Hansdtr. var i sitt 46. år, og då er ho gjerne fødd i året 1702.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Tor og Terje for nye innspill. Det høres mer sannsynlig ut. Søsteren Susanne var jo født i 1704. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.