Gå til innhold
Arkivverket

[#6237] Elling Poulson f. ca.1666 på Berle i Davik


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Elling skal ha blitt gift med en Agnete Monsdatter f. rundt 1689 .Er der noen som vet hvem denne Agnete var og hvor hun kom fra ?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Atle K. Berle

Agnethe Monsdatter bodde sammen med sin ektefelle på gården Berle, br.nr.1, Davik herred, Nordre Bergenhuus Amt (Sogn og Fjordane).Agnethe er en av mine aner. Jeg har mer opplysninger om slekten Berle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle K. Berle

Agnethe Monsdatter Berles foreldrer:Far: Mons Ellingson Lille-Hauge (Berle-Lillehauge)Mor: Anne Nilsdatter Berle (Berle, br.nr.3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for hjelpen.Dette var nyttig innformasjon å få.D ersom du skulle ha noe mer å tilføye om foreldrene hennes ,født,død , gift osv. er jeg takknemlig for det. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle K. Berle

Agnethe død 1760. Oppgitt alder 71 år ved sin død. Har ikke kontrollert opplysning fra Davik bygdebok (Aaland).Det foreligger offentlig skifte etter Agnethes mor Anne Nilsdatter Berle. (Skifte 1713-04-13)Anne også gift med Isak Anderssen Ytre-Hauge. Gården Ytre-Hauge ligger på Bremangerlandet i samme bygd (Berle) som gården Berle. Beklager at jeg ikke har tid til finne frem kildehenvisning til skiftet.Agnethes far: Problemer knyttet til mangel på kirkebok for Rugsund før 1710. Prøver via offentlige skifter, skattemantall, etc. å bygge opp familier på en etterrettelig måte. Gården Berle (tre bruk), Lille-Hauge og Ytre-Hauge var etter måten store bruk i ytre Nordfjord, og barneflokkene var store. Mange barn gift til andre geografisk nærliggende gårder (nabobygder), og muligheten for opplysninger derfor større enn ellers. Skal underrette deg om etterrettelige opplysninger.MvhAtle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for svar Atle.Jeg kan sjekke skiftet nærmere selv.Jeg antar at Mons døde før 1701, jeg finner ham i alle fall ikke i manntallet.Men i prestemantallet 1666 finner jeg Mons 10 år gammel på Lille-Hauge.Der finner jeg også faren hans , oppsitter Elling 43 år gammel. Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.