Gå til innhold
Arkivverket

[#6239] Rustad, Mandal


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

I f.t. 1900 finner jeg en skipsfører Nils Rustad f. 1841 med hustru Emilie R. f. 1848 Er det noen som vet hvor disse kom fra, og event. også noe om etterslekt?Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I tellingen for Mandal i 1865 finner jeg følgende:Store Elvegade , bydel Malmøe Niels Andersen Rustad styrmand f.1835 , hustru Emilie f.1840 og datter Johanne Andrea f.1865.I 1900 tellingen står det at Nils er fra Kristiania.Det kan da underbygge at Niels Andersen giftet seg i Østre Aker i Oslo/Kristiania den 09.11.1862 med Emilie Mathea Johannesdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hastverk er som regel lastverk.Niels Andersen Rustad giftet seg i Mandal 14.08.1864.Bruden het Emilie Neumuth.Johanne Andrea ble døpt i Mandal 26.11.1865.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Rune, takk igjen! Det viktigste sporet for meg var uansett det patronyme navnet. Det er fint å få hjelp - og her både får en det - og kan også gi det noen ganger!Med takk fra Toten, Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Nå var ikke Nils Andersen så spennende, bortsett fra at han var skipper. Det havnet mange av dem i Mandal, men som født mandalitt fenget konas navn meg: I folketellinga for Mandal, 1865 finner jeg 3305 Thore Neumuth, husfader, skipperborger, alder 66, gm Rakel Gorine N. 65 år, og ugift datter Aasne Elene N. I folketellinga for Mandal, 1805: 1437 Johan Gotfred Neymut, 34 år, yrke matros; kone Elen Olsdotter, og - blandt barna, Thore 1 år. Så Tor Rustad kan få en god reise med å ettersøke denne matrosen som strandet i Mandal og giftet seg der, vel fra Tyskland eller Nederland-Holland, sansynligvis det siste med referanse til det samkvem som var mellom Holland og Mandalsdistriktet på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Kristian,Takk! Det vil nok ta litt tid å finne ut om Nils Andersen Rustad er en av mine (jeg hadde nemlig en tt-oldefar som var litt av en h...-bukk!!), men både det patronyme navnet og fødselsår KAN tyde på noe. OM det er rett spor ville det være noe spesielt, i og med at det fra innlandsbygda Toten da ville vært minst to sjøkapteiner fra samme slekt! (Den "mulige" Nils A.Rustad hadde et "halvsøskenbarn" Nils Oscar Rustad som var skipper i Kragerø") En finner mye rart med en slik hobby vi har! Forøvrig bor det mange Rustad'er i Vest-Agder i dag - og noen Rustad-garder er det ikke der.Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Tor.Dersom du sjekker kirkeboken vedr. ekteskapet til Nils Andersen Rustad i Mandal 10.08.1864 vil du finne opplysninger om hans far , ikke minst navnet på faren.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.