Gå til innhold
Arkivverket

[#6240] "Nåla i høystakken" ; Hilbert og Oman Johannesen,


Gjest Tor Rustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Jeg leter etter den berømte nåla..!! Johannesen var også i 1900 et vanlig navn! Håpet kan være at i den familien jeg leter etter var det noen spesielle navn, de KAN bli til hjelp.I Gøtheborgsgt. 49, Kra. bodde Frithjof Johannesen f. 1857 med hustru DINA og barna HILBERT (1853), Olaf (1885) OMAN (1888) og Gærda (1898) Klarer jeg med DIN hjelp å finne etterkommere etter noen fra denne familien så får de på den måten en anetavle flere hundre år bakover!!Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! Ta deg en tur til byarkivet i Oslo, der kan du følge familien forover, lete i både folketellinger, adressebøker, kirkebøker osv. Glitrende! Folketellingene går langt fremover, foreløpig får du innsyn frem til 1941. Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tor Rustad

Hei,Takket være velvillig hjelp av Tingsrud i Byarkivet viser det seg at denne familien IKKE er å finne i Oslo året etter, altså i 1901. Likevel ber jeg dere om å holde øynene oppe for de spesielle navnene. Takk for all hjelp så langt (jeg legger kaskje inn en ny etterlysning på Hilbert og Oman senere)Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tor Rustad

Jeg strever fortsatt med denne familien. Var en tur i Byarkivet nylig; fant litt før jeg måtte vende nesen hjem til Toten:Alt tyder på at Dina var enke i 1910 ( se innlegg 11299) Selv om det kan se ut som om (i hvert fall noen av dem) ikke er i Oslo rett etter 1900 har jeg et lite håp;fant nemlig to 'interesante' OmaR i adresseboken for 1939. Spørsmålet jeg tar opp igjen er: Hvordan skal jeg enklest finne kirkebok (fødsel) for Frithjof og Dina's barn - er usikker på om alle navnene på dem er rett stavet i FT 1900. OmaR er mer sannsynlig enn OmaN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sofienberg (Petrus) kirke er vel den nærmeste i 1900 ellers så er muligheten stor for at de ble født på Rikshospitalet. Spørsmaålet er om de bodde i Gøteborggt. rundt 1880-90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Til Laila: Omar Johannesen, konduktør, Ekebergsgt. 32 og Omar J., gassarbeider, Gøtheborgsgt( det sto 1,2 ??) Dette er fra adresseboka 1939 (slo opp i den i håp om å finne 'noe' sent - men mens de sannsynlig levde - og før krigsuroa satte inn) Det er snilt av deg å engasjere deg; men jeg har inntrykk av at du er SVÆRT opptatt, så ikke legg for mye arbeid i dette (enda!!) Jeg bør jo på et vis ha sjekket opp om navnene jeg har fra FT 1900 er riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du skjønner, det var en Omar Johannesen m/frue Sigrid og en datter Gerd(a) med tilknytning til et gartneri på Gladengen. (Brekke)http://home.c2i.net/vaalhist/gartneriet.htmhandler om Gerd Tansem (død 2001, f. ca 1920-23), datteren til Omar Johannesen og Sigrid (Brekke). Vet jo selvsagt ikke om dette er din Omar, men det er jo verdt å sjekke??? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest per helge seglsten

Disse Omarene kan du jo sjekke opp i den kommunale folketellingen for 1939. Der bør det stå fødested/år osv. som du kan sjekke opp mot Omaren i 1900. Tellingen finnes, som du sikkert vet, i Byarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

For Oslo finnes det årlige kommunale tellinger fra rundt århundreskiftet (1899?). I motsetning til de nasjonale tellingene, som man må vente 100 år på, er de kommunale - pussig nok - bare klausulert med 60 år. Du kan med andre ord kikke etter Omar og slekten hans fram til 1943 (1944 om du drøyer litt) nede på byarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Tor Rustad

Jeg tillater meg å løfte denne opp igjen. Jeg skal en tur til byarkivet i morgen, torsdag 19 febr.Jeg har vært der en gang tidligere og vet at det er hjelp å få; men tillater meg likevel:Er det noen av dere 'ringrevene' som skal dit på dagen i morgen; så se etter en herre på vel 50 med mørk bart og to-tre korte fingre!( jeg er i hvert fall ikke langfingret etter et par arbeidsulykker - og det er jo fint å ha spesielle kjennetegn?)Forøvrig ønskes fortsatt innspill i denne saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har nå sjekket dødsfallprotokollene for Oslo 1900-1910 og ikke funnet noen Frithjof.Har så sjekket adressebøkene for Oslo 1921,23,24,25,27 og 30, og funnet følgende: Ingen ting på Hilbert. En Dina Johannesen fant jeg i 1921, 23, og 24= avholdscafe, Grønl. 29, 1-3et. Omar finnes det 2 av, 1 jernbanekonduktør og 1 gasarb. Gasarb. bor i Gøteborggt.(her har jeg skrevet så stygt i kladden at jeg kan ikke lese det selv engang, men nr. står i et annet innlegg) i alle de nevnte adr.bøkene.Omar J. jernbanekonduktør Oslogt. 35 1.et. i 1921, i N. Hammb.g. 4 3et. i 1923,24 og 25. Så i 1927 og 30 finner jeg ham ikke der. Dina var da borte fra 1925.Vær obs på at det fantes 2 Dina i Oslo i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Takk for arbeidet Berit!Selv om det i innlegg 5 rett påpekes at fam. ikke var i Oslo i 1901 fant jeg dem i den kommunale 1901 med opplysninger identisk med 1900-tellingen med ett unntak:Det var OmaR og ikke OmaN som forventet. Årsaken til at de fantes der er forskjellig reg.tid for adressebok og kommunal telling.Men der slutter altså sporene.Fant dem ikke i 1902-tellingen, dere andre har jo sjekket adressebøkene.Jeg har jo tidligere funnet Dina som enke i 1910, nå fant jeg en Dina i A-boken 1902 i Elvegd. 21 som enke.Trodde intil Berit's innlegg at Frithjof døde i overgangen 01/02 men det stemmer da neppe.Jeg hadde svært begrenset tid og innser nå at jeg ikke kontrollerte de Dina-enkene jeg fant godt nok; Berit påpeker jo at det var to Dina'r.Vedr. Omar; de to både Berit og jeg fant stemmer ikke:Han i Gøteborgsgt. var født 1892 i FR.stad, han i Ecerb. gt født 1895 i Oslo.(det pussige er at han IKKE finnes i FT 1900??? Denne Omar er forøvrig identisk med den Laila henviser til i innlegg 12Jeg sjekket også utflytterboka og fant ingen av dem som utflyttede i 1901-1903.Ettersom jeg svært sjelden er i Oslo er bønnen min:Kan noen sjekke A-boken 1902 etter Dina på nytt? Hun skal være født 1858, Nes, Romerike.OM hun likevel skulle finnes som enke tidlig 1900-tall kan kanskje de yngste barna være bortsatt?For hvor i all verden er de? Om utflytterboka er pålitelig?? tyder det på at de ikke hadde flyttet ut 1903 og jeg har ikke funnet dem som emigranter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Til orientering; de kildene jeg har søkt etter dem som emigranter er: Ellis Island, Census 1920 og 1920, emigranter over Oslo, Sandefjord og Larvik, Arendal, Kr.sand, Stavanger og Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Tja Berit; denne er ikke lett. Ifølge det jeg har notert etter en telefonsamtale med Tingsrud (innlegg nr 5) fant han jo ikke familien adresseboken 1901 og de først årene etter. Ved å gå direkte frem til Adr.1939 fant jeg jo bare blindspor.(innlegg 11) Riktignok fant jeg den i FT 1901 (innlegg 19)Jeg føler meg jo også usikker på hvor nøye utflyttede ble ført i Oslo - fant dem jo ikke i protokollen 1901-03.Jeg er stygt redd for at den dagen de dukker opp ser jeg at det er noe opplagt jeg har oversett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Tor, veldig mye 'innlegg ditt' og 'innlegg datt'... kan ikke du lage en skikkelig oversiktlig oversikt, med alt du vet / og ikke vet? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Javel, et resyme med det viktigste:1: Det siste sikre spor etter familien er Oslotellingen 1901 som er identisk med opplysningene fra FT 1900 med unntak av at OMAN er feil; det rette er (som forventet) Omar2: De finnes ikke som utflyttede i 1901 / 1903-protokollen.3: De er ikke funnet som emigranter fra noen av byene fra svenskegrensen til og med Bergen. Heller ikke på Elllis Island eller i USA i 1920 eller -30.4: Berit har ikke funnet husfaren Frithjof som død i 1900-1910 (Det er tidligere funnet en Dina-enke i 1902 og en mulig i 1910. Dette er antagelig feil dame; det var to Dina'er på den tiden,og to med nesten samme navn født 1858 på Nes, Romerike. Dette skal jeg forfølge i et annet tema)5: Ved å gå frem til 1939 etter Omar som heldigvis er et skjeldent navn finnes ikke den rette Omar i Oslo.6: Berit har lett etter Hilbert; som også er et skjeldent navn, i 1921-30 uten resultat.Alt dette tyder jo nå på at de må ha flyttet etter 1902 og neppe vendt tilbake. Men hva med utflytterprotokollen som ikke har de registrert, er den ikke ført samvittighetsfullt?Eller den som eldre utflytterlister i kirkebøkene ofte ført 'i ettertid'? Skulle jeg ha lett i en sener protokoll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Carsten Schanche

Hei TorHar sett litt etter disse som du etterlyste fra adresseboka 1955.Her er fam. i 1885[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f80301&gardpostnr=5524&personpostnr=123713&merk=123713#ovre>LenkeHar funnet dåpen til noen av barna, men ikke OmarPeder Hilbert Ferdinand, døpt 2-9-1883 LenkeOlaf, døpt 4-4-1886 LenkeGerda Elfrida, døpt 10-6-1888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.