Gå til innhold
Arkivverket

[#6243] Dampskipskaptein A. Johannesen, Trondheim


Gjest turid didriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest turid didriksen

A. Johannesen eller Johan Arnt Johannesen som jeg tror han het, født ca. 1830 i Jølster.Han var aktiv i lokalrutefarten i Trondheimsfjorden. Først som matros på "Nidelven". I 1874 bygget han DS "Trolla". 4 år senere skaffet han seg et større skip "Jølster". Han var til slutt kaptein på "Uttrønderen". Den ble solgt til Tromsø i 1906. Er det noen som har opplysninger eeler vet hvordan jeg kan finne ut noe mer om denne mannen. Han var bosatt i Trondheim og var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiFant i 1865 i Trondheim en Anders Johans. 35 år, båtfører og født i Jølster. Finner ham igjen i 1900, fhv. Jekteskipper, nu hotelldrift, f. 1830, Førde. Han er gift med oline og har flere barn.Hvis du da ikke har sikker informasjon om at han heter Arnt Johannesen. Det er ikke amnge å finne i Trondheim fra Jølster.Best hilsen Inger Bjørnaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turid didriksen

Hei. Opplysningene jeg har om A.Johannesen stammer fra en bok om dampskipsfarten i Trondheimsfjorden. Min oldemor var spisevertinne på "Uttrønderen". hun fikk en sønn med kapteinen, min bestefar. i kirkebok for Bakke sokn, dåp 12/4-1891 står Johan Arnt Johannesen , dampskipsfører, oppført som far. Min bestefar er innført døpt som Johan Andreas, men ble hele sitt liv kalt Johan Arnt. Han er også gravlagt under dette navnet. Kan det være en feil i kirkebøkene, slik at navnene er byttet om? Da kan det stemme med den du har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.