Gå til innhold
Arkivverket

[#6244] Karen fra Hallangen


Gjest Inger Carlson
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Carlson

Karen Olsdtr. f.1819 på gården Hallangen Nordre i Aas prestegjeld var gift med Mads K Andreassen. De bodde på Bergholmen i Frogn. Har funnet Hallangengårdene, men lurer på hvem Karens foreldre og søsken var. Der er en Ole Olssen 34 år i 1801 tell. På Hallangen Nordre,sønn til Ole Olssen fra første ekteskap.(antagelig) Kan han være Karens far? Hvem var hennes mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Tenkte bare at det er mulighet for at en eller annen har disse personer i sine notater. Er ikke så ofte jeg kan komme meg til Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er greit nok det. Jeg har funnet at Hallangen ligger i Frogn, og disse er ikke nevnt der.Født Nesodden 31/5 - 4/7 1819 N. krk.Karen Lovise Foreldre: hm. Ole Larsen Kiendslie og Anne Marie Chrestensdt. Faddere: Ambiør Krange, Abigael Christensdt., Jens Krange, Bent Krange, Hans Christ. Saugstuen. (Kjenslie er en husmannsplass under Hasle grd.Konf. Drøbak i 1834 Karen Lovise Hallangs eie f. 4/7 1819. Foreldre Ole Larsen og Anne Maria Christensdt. Hallang eie.Gift Nesodden 19/1 1817 hm. Ole Larsen Hasle 33 år og pike Ane Marie Christensdt. Agnord 23 år. Forlovere Hans Aslaksen og Hans Christiansen Saugstuen. Hilsen Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Inger. Det ser ikke ut som om du har sett forrige melding så jeg prøver å få denne foran i køen igjen så den ikke forsvinner for langt bakover. Håper du får sett den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hei Berit! Joda, jeg har sett inlegget ditt. Jeg ble svætr glad for din hjelp, men vet du sikkert at dene Karen er henne som var gift med Mads på Bergholmen? Jeg tror jo det er riktig karen, men... Var på riksark. i går i 4 timer, men holdt på med min mann's aner hele tiden. Gikk heldigvis hjem med mye info om disse. Takker for hjelp! Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg er ganske sikker, for om du ser på konfirmasjonen så står det Hallangen. Det ble ikke født noen Karen med Ole som far i Aas og i Frogn som Hallangen hører under. Jeg har iallefall sjekket disse 2 sogn for fødsel og ekteskap, og ikke funnet noe der. Men jeg har ikke sjekket Karens ekteskap. Vet du om det kunne ha vært rundt 1845 og i Frogn/Aas? Jeg skal prøve å sjekke mere i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

hei igjen.Takker for innsatsen! Karen og Mads fikk sitt første barn i 1840. Det var Anton. Jeg tror ganske sikkert at det er riktig Karen du har funnet. Vet ikke hvilken kirke de giftet seg i. Takker igjen. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Hei Inger,I følge IGI ble Karen og Mads gift 17.november 1938 i Drøbak kirke. Mvh ArnePS. Saugstuen skrives også Sagstuen og ligger helt nord i i Frogn mot kommunegrensa til Nesodden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Gift 17/11 1839 Frogn krk. Mads Christian Andreasen 25 år ungkar og fisker fra Bergholmen og Karen Lovise Olsdt. 22 år tjenestepike fra Sandbugten. Forlovere Ole Larsen og Christian Andreasen.Det er ikke meldt utflytt fra Nesodden eller innflytt Drøbak/Frogn.På gården søndre Hasle på Nesodden fantes det en Lars Hansen død 1786 58 år, gift med Johanne Christensdt. nordre Hasle. Kjendslie lå under denne gården så kanskje det er faren til Ole Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Svar til Arne Neegaard. Beklager Arne her tar du vann over hodet. Det står F. k. i kirkeboka, så med hvilken grunn kan du uten videre si at de ble gift i Drøbak kirke. Det fantes en flere hundre år gammel trekirke i Frogn i 1838 som ble solgt i 1844. Det ble bygd en ny kirke i Frogn i 1858/59 som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.