Gå til innhold
Arkivverket

[#6246] Gamle datobenevnelser


Gjest Solfrid V. Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid V. Ormøy

Jeg mener jeg har sett et sted her at der finnes et program "Dage" som omformer gamle datoer.Jeg har trulovingssdato "Fer.2 pent." og vigselsdato " Die 3 p Trin." 1718. Noen som kan oversette dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Nå har jeg lastet det ned men kan vel ikke si at jeg ble så mye klokere av det. Så har jeg forstått dette rett at "Fer. 2 Pent." blir da søn 12. jun 1718 og "Die 3 p Trin." blir søndag 03 jul 1718?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal

Fer. er ei forkorting av feria som tyder vekedag. Eg vil derfor tru at fer. 2 pent. då betyr 2. pinsedag som i 1718 var 6. juni.Die tyder dag, og Die 3p Trin. skulle då verta tredje dagen etter trinitatis, men det er ein vanleg vekedag. Det kan vera at die. er ei feillesing for dom. som tyder søndag.Dersom kyrkjeboka er på Statsarkivet i Bergen kan eg kontrollera datoen for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Bente: Denne vielsen er hentet ut her fra "Viede i Voss 1709-1816". Ekteskapet er mellom Aamund Størchsen og Inger Knudsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Kopperdal

Riktig dato skal vera dca. 3 p. trin. Dca er ei forkorting for Dominica som tyder søndag. Dette er altså 3. søndag etter trinitatis som er 3. juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.