Gå til innhold
Arkivverket

[#6247] Eidsvoll


Gjest Trond Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Lunde

Thorleif Solberg, innlegg 100:'Hanses', Dalen nordre gnr. 125. Eidsvoll bygds historie bind II, 3. del s. 492. Jeg har følgende:Hans (Monsen ?), død før ekstraskattemanntallet ble tatt opp okt. 1762. Verksarbeider gm. Mari Hansdotter, f. seinest 1710, levde fortsatt 09.07.1773 Born (ikke kronologisk rekkefølge). 1. Mons, f. o. 1735. Bruker på Grinda, gnr. 127 2. Hans, f. o. 1740, 3. Anne, bodde i Christiania 1773 og var gift med Lars Andresen 4. Marte, gm.. Fredrik Buch. Bruker på Bokkens 5. Marie, f. 1743 . I tjeneste i Christiania 1773 6. Halvord, over 12 år 1762, d. 28.05.1773. Ugift. Skifte 09.07.1773 7. Kari, f. 1750 . I tjeneste i Christiania 1773 8. Inger, f. 1750 . I tjeneste i Christiania 1773 9 Herman, f. 1756 , d. 17.10.1831. Ble husmann på Stoksflo av Negarn HjeraHans Hansson, f. o. 1740 , d. 1810. Hammersmedmester Han var gift 3 gonger: g1m. Anne Matsdotter frå Matses, Dalen nordre, f. 1739, d. 1774 Born: 1. Marte Malene, f. 1769 gm.. 1797 glasspuster Edvard Gunnersson ved Hurdal glassverk 2. Hallvord, f. 1774, i København 1801 3. Anne, f. 1774 gift i Christianiag2m. Malene Larsdotter, d. 1784-87 Born: 4. Marie, f. o.1776 gm..1802 fullmektig Paul Klausen ved Viks verk på Hedmark 5. Kari (Karen), f. o. 1778, d. på Døliplass 29.01.1827, gm.. Erik Olsen Elsteen, Feiring jernverk 6. Goro, f. 1784g3m. Mari Rasmusdotter, f. 1760 Born: 7. Malene f. 1788 8. Rasmus, f. 1791. Ikke nevnt i kommunikantboka 1821 9. Hans, f. 1794 10. Anne Katrine, f. 1797 11. Inger, f. 1800 12 Berte, f. 1803 13. Ole, f. 1805Til Wenche, innlegg 95.Niels Nicolavus (som det står i kirkeboka) ble født 23.12.1820 og døpt 04.02.1821 i Hurdal kirke (Hurdal kirkebok 1815-28, s. 98, nr. 9). Foreldre var glassblåser Hans Nielsen og Karen Mathea Johansd. Holm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Kjære Trond. Tusen takk for svar. Jeg må vel finne meg i at det foreløpig stopper her. Men plutselig kan det vise seg en åpning, som det gjorde med kontorbetjenten ved Verket i 1801, Paul Clausen. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Lofthus

Hei, Trond! Først av alt, tusen takk for all hjelp(ditt svar innl.101 / mitt innl. 95). Nå kom jeg meg litt lenger bakover på den grenen også! (Jeg er fortsatt interessert i opplysninger om hvem som var Nils Nicolay Hansen Hettys første kone - hvis det er mulig å finne ut.) Vet du, eller noen andre, forresten hvor Hetty-navnet kommer fra?Så til ditt svar til Thorleif Solerg i samme innlegg. Du nevner der en glasspuster Edvard Gunnersson ved Hurdal glassverk, og det er ganske interessant for meg fordi: I ditt svar (innl.94) på mitt innlegg 89, nevner du Else Sophie Edvardsd. Lund (som er min tipptipptippoldemor). Hun er f. ca. 1815 i Hurdal. I flg. FamilySearch skal hennes foreldre være Edvard Gundersen og en Karen Sofia. Kan dette være den samme Edvard som giftet seg med Marte Malene i 1797? Er det mulig å finne Else Sophie Edvardsd. Lunds foreldre i kirkebøkene?(For å binde det hele sammen: Nils Nicolay Hansen Hettys datter Karen Ingine ble gift med Else Sophie Edvarsd.'s sønn Hans Kristian Kr. Opperud. )Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Wenche Jeg har arbeidet mye med glassverksslektene i Hurdal så jeg tenkte at jeg kunne avlaste Trond litt her.Nils Nicolay Hettys første kone het Inge Dorthea Pedersdatter. Hun ble døpt i Hurdal 27.3. 1825. Foreldrene var klokker Peder Johansen og Inge Barbro Christiansdatter.Else Sophia Edvardsdatter, f. i Hurdal 20.9.1815, var datter av Edvard Gundersen i hans ekteskap nr. 2 med Karen Sophie Halvorsdatter. Karen Sophie kom fra Biri. Edvard Gundersen døde i 1818, og Karen Sophie giftet seg i 1820 med murmester ved glassverket Even Olsen Lund. Karen Sophies barn i første ekteskap kalles ofte med stefarens etternavn Lund.Edvard Gundersen var sønn av den norske glassverksarbeideren Gunder Haagensen og den engelske glassblåserdatteren Hester eller Ester Thomson. De giftet seg i 1773(Lassens utskrift av kirkeboka). Gunder Haagensen døde bare 32 år gammel i 1777, og Esther giftet seg på nytt i 1783 med glassverksarbeideren Niels Hansen. Du kan finne Esther i 1801-tellinga bosatt på glassverket. I tellinga er hun kalt ”Thomsdatter”. Hennes far var den engelske glassblåseren Joseph Thomson som kom til Norge i 1755. I 1801 var Hester enke for andre gang. Hun bodde sammen med barna Ester, Hans (f.17.10.1784) og Karen. Jeg tror det er svært sannsynlig at Esthers sønn Hans er den samme som seinere bruker navnet Hans Nielsen Hetty og altså var far til Niels Nicolay Hetty. Også i søsteren Karens familie ble navnet Hetty av og til brukt.Trolig var altså Karen Ingine og Hans Kr. Opperud tremenninger, dvs. bestefedrene deres var halvbrødre.Når det gjelder hvor navnet Hetty kommer fra, kan jeg bare bidra med en gjetning. Den første gangen jeg har funnet navnet i kirkeboka for Hurdal er i 1817. Da står ”Hans Nilsen Hetti” som verge ved den foreldreløse Maren Kirstine Filions konfirmasjon. Seinere er navnet skrevet ”Hetty” - med ett unntak -i Børger Johnsen Rustads dagbok (utgitt av Hurdals historielag i 1976)er han omtalt som ”Hans Nielsen Heftig”. Min gjetning er at ”Hetty” var Hester Thomsons kjælenavn, og at dette navnet først har blitt brukt som et tilnavn på sønnen. Slik navnebruk var ikke uvanlig på glassverkene og heller ikke i norske bygder for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Lofthus

Hei, Anne! Tusen, tusen takk for all info. Så flott at det finnes mennesker som vil dele sin kunnskap med andre! Attpå til har du gitt meg navnet på den eneste tipptipptipptipptipptippoldefaren jeg så langt har klart å finne. (Og han var altså en engelskmann - det hadde jeg ikke ventet.) Ha en fin jul! Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Lofthus

Nå holdt jeg nesten på å glemme deg, Trond! Ønsker selvfølgelig også deg, som gjør en slik innsats for å hjelpe oss som aldri har, eller tar oss, tid til selv å gå til kildene, en riktig god jul! Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Hei Wenche, du har nok noen tyske aner også gjennom Holm-slekta. Karen Mathea Holms farfar, Gustavus eller Just Holm, kan du finne her på digitalarkivet ved å søke på ekstraskatten for Eiker. Han arbeidet først på Nøstetangen. Du kan også finne dåpen til noen av barna hans under døpte i Eiker 1764-1774. Søk på 'Far gard', børjar på Holm. Karen Matheas far, Johan, var født på Nøstetangen i 1763.Du kan også finne vielsen til Hans Nielsen (Hetty) og Karen Mathea Holm på nettet. De giftet seg i Vardal i 1810. Du finner dem på www.slektshistorielaget.no.God jul til deg også! mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Helberg Roligheten

Glassverksarbeider fra Eidsvoll.Leste ovenfor om glassverksslekter. Fikk lyst til å etterlyse opplysninger om slekten til min oldefar,Nicolai Nielsen, som kom fra Eidsvoll. Jeg har funnet ut at han som ung gutt kom alene til Larvik.Han var glsspuster på Larvik glassverk. På mikrofilm fra kirkebøker har jeg funnet dette:Nicolai Nielsen, f.21.06.1858, Tyskerud, Eidsvoll. Far:Niels Jensen Tosterud, f. 16.10.1824, Feiring, Akershus Mor:Olava Pettersdatter ,f.1829, d. 20.05.1863, Sagmoen u. Tyskerud. Niels Jensens foreldre:Jens Hansen Baalsrud, f.ca1794 Feiring og Margrethe Olsdatter Solberg, f. ca. 1788. Foreldre til Jens Hansen Baalsrud:Hans Olsen Baalsrud,Feiring, f. ca1763 og Mari Jacobsdatter, f. ca 1755. Hans Olsen Baalsruds foreldre: Ole Olsen Flesvig,f. ca 1731,Feiring og Margrethe Olsdatter, f.ca.1736. Det er lenge siden jeg jobbet med dette. Vet egentlig ingenting om min oldefars slektninger på Eidsvoll.Interessert i å høre om noen kjenner til denne familien. Hilsen Kari Helberg Roligheten, Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Til Wenche Lofthus. En liten retting til innlegget mitt fra 14.12. Niels Hansen Gl. Werket giftet seg med Hester Thoms Gl.Werket 15.6.1781, altså ikke 1783 som jeg først skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Lofthus

Hei, igjen Anne, og takk for rettelsen.Jeg hadde egentlig tenkt å ta en pause til over jul, men det er ikke så lett... Jeg lurer på om du har noe mer kjennskap til Holm-slekten (ble ganske nysjerrig på den!)Kom Gustavus fra Tyskland el. var han av tysk ætt?I 1801-tellingen finner jeg Johan Holm m/fam. på Hurdal. Der er det flere Holm'er, bl.a. Bodil, Christian m/fam og Fratitz. Jeg regner med at Christian og Fratitz er Johans brødre og Bodil deres mor (selv om hun her kalles Hansd. og ikke Monsd. som ved datterens Ulricas dåp).Finner også en Maria Elisabeth Holm (f. ca. 1861), gift med Frantz Wentzel (mester ved hvitglasshytta) samt deres 7 barn. Kan dette også være en datter av Gustavus og Bodil ?Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Gustavus eller Just Holm som han også kalles, kom fra Tyskland, men muligens arbeidet han noen år i Sverige før han kom til Norge. Kontrakten som han inngikk på Nøstetangen 30.4.1754 er skrevet på tysk. Den finnes på Riksarkivet og er også gjengitt i G.E. Christiansens 'De gamle privilegerte norske glassverker og Christiania Glasmagasin'. I dette trebindsverket fra 1939 kan du finne atskillige av dine aner omtalt. Du kan sikkert bestille det på et bibliotek. Vær oppmerksom på at Christiansens personopplysninger ikke alltid er helt pålitelige.Christian og Frantz er ganske riktig Johans brødre og Maria Elisabeth er hans søster. Når Bodil kalles 'Hansdatter' i folketellinga er det nok en skrivefeil eller en feillesning. Hun er alltid ellers kalt Monsdatter eller Mogensdatter. Fornavnet er noen ganger skrevet 'Boel'.Jeg har en del opplysninger om glassblåserslekta Holm. Kanskje jeg kan sende deg til dem direkte hvis jeg får e-postadressen din. De hører vel egentlig ikke hjemme under rubrikken 'Eidsvoll'.Med vennlig hilsen AnnePS. Jeg kan ikke love å sende noe før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hallo igjen! Nå har jeg med noe hjelp fra Norge og Sverige funnet foreldre til Stina (Christina)Simensdotter. I svenske kirkebøker står hun døpt som Stina. Født 7 januar 1845, døpt 9 januar 1845. Hennes foreldre var Simon Jansson g.m. Marta Nilsdotter. I kirkeboka står det alder 25/30 på disse De kom fra Krokstjärntorp i Gunnarskog til Bogen(nabokomm.) i 1861. Det året flyttet 2 av deres døtre til Norge. Stina flyttet til Norge 19-11-1866. Hilsen Inger Carlson. GOD JUL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Kari, innlegg 108: Nils og Olavas eldste barn Jens Peter ble født 30.10.1849 på Svenses/Svensplass ved Eidsvoll Verk. De var ikke gift da. Olava ble konfirmert 12.10.1845 (konfirmasjonsliste i kommunikantboka) og bodde da på Svenses. Jeg har ikke funnet ut hvem som var hennes foreldre. Ei Berte M. Persdatter Svenses ble konfirmert 21.10.1844 og er antakelig søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

I FT1900 for Kristiania har jeg funnet Betty Marie Gulliksen (f. 1884). (Hun er oldemoren til min samboer). Hennes far, (Bettys altså, ikke samboeren min...), er Martin Gulliksen (f. 1843), og han er oppført med fødested Eidsvold i FT1900. Han arbeider som bokholder og kasserer ved Chr.a. Dør og Loasefabr.? i 1900. Han er gift med Marie Gulliksen (f. 1848) fra Nordre Land.Jeg har ikke vært i stand til å finne ut noe mer om verken Martin eller Marie sine aner. Siden din ekspertise ligger på Eidsvoll, er det naturlig nok Martin Gulliksen jeg håper du kan hjelpe meg med.Det var vel på denne tiden folk begynte å ta familienavn. Pga. dette er jeg usikker på om faren til Martin heter Gullik eller om Gulliksen allerede er etablert som familienavn?Martin og Marie har i FT1900 følgende barn: 1. Carl Oscar, f. 1772 2. Clara Marthilde, f. 1778 på Krakstad 3. Aksel Frithjof, f. 1781 på Krakstad 4. Betty Marie, f. 1884 4. Sigurd Olaf, f. 1891De bodde tydeligvis på Krakstad rundt 1880. Kanskje er dette noe det går an å nøste fra? Mvh Rune Fergestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Godt nytt år til alle Eidsvoll-interesserte!Inger, innlegg 113:Stina er altså født i Krokstjärntorp i Gunnarskog (?). Står det hvor i Norge hun flyttet. Har du navn på søsteren ?Rune, innlegg 116:Jeg har antakelig funnet ut hvem Martin er. Jeg vil gjerne vite litt mer av de opplysningene du har. Send meg gjerne en e-post. Adressen finner du i mitt innlegg nr. 68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Wenche Lofthus

Hei, Trond! Har du noen mulighet for å finne ut om den Christian Andersen vi finner som ett-åring herLenkeer identisk med den Christian Andersen som giftet seg med Else Sophia Edvardsdtr. Lund i Hurdal den 4/9-1837?Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Trond Hiver meg på i rekken av de som søker hjelp fra deg. Fantastisk at du tar deg tid til dette. Lurer på om du kan hjelpe meg med å finne fram til en Sigvart Johansen. Han skal være født ca 1827 i Eidsvol. Vet ikke hvor lenge han bodde i Eidsvoll, men i 1852 giftet han seg med en Karen Andersdatter fra Råde i Østfold. I 1865 bodde de i Ullensaker. De har også barn som er født her i Moss. Men det er altså Sigvarts fødsel jeg lurer på, og bl.a hvem hans foreldre var. En ting til jeg lurer på: En av hans sønner Julius født 1848 i Moss, tok etterhvert navnet Isberg/Iisberg. Han må jo ha tatt dette fra et sted. Dette har senere vært vårt familienavn. Er det noe sted i Eidsvolldistriktet det kan tenkes at han har kunnet tatt dette navnet fra ? For ordens skyld kan nevnes at så vidt jeg vet har dette ikke noe med Volvo Isberg og gjøre, og så langt jeg vet er det ikke svenskt. Blir veldig glad om du har noe å tilføre meg her. Med vennlig hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Anne Lene, innlegg 119.Du har etterlyst Sigvart Johansen i innlegg nr. 8361. Jeg la inn svar der 17.03.02. Jeg har ikke kommet over nye nytt om ham enda. Dersom du finner vielsen til Sigvart, vil det antakelig stå navnet på faren der, og da vil det bli enklere å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Eva McKenna

Hei Trond!Min tantes mormor Johanne (Hanna) Johansen var f. 12 05 1867, døpt 26 05 1867 i Nannestad kirke.Far: Johan Jakobsen fra Østre TotenMor: Pige Sophie BertilsdatterOppholdssted: Sæsvoldmoen i Ullensager To av Johanne’s faddere var fra Sessvold, hvor moren Sophie altså bodde. Johanne ble vel døpt i Nannestad kirke fordi Nannestad kirke er mye nærmere Sessvold enn Ullensaker kirke. Sophie Bertilsdatter er ikke funnet døpt i Nannestad.Trond, vil du være så snill å se etter om du finner snurten av en So(f)phie Bert(he)ilsdatter døpt eller konfirmert i dine papirer fra Eidsvoll?Den eneste som er funnet som ligner mest på FT1865 er:Sophie Berthaldsdatter født 1845 Fødested Ullensager Tjenestepige hos Doctor L. Dahl, adr. Skippergaden og Store Strandgaden.Vi forbinder Sessvold med militæret, men vet du om det er fra nyere tid? Hvis du kan bekrefte at det ikke er noen aktuelle i Eidsvoll -også evt. Berthald/Bertold'er, så er det også en nyttig opplysning.På forhånd tusen takk for hjelpen!Mvh Eva (og tante i bakgrunnen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Eva. Mogreina Kirke,er nærmest Sessvold den tilhører Ullensaker. Jeg husker ikke hvor gammel den er, du har også Hovin kirke i Ullensaker. Lykke til videre. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Takk, Mona! Det inspirerte meg til et lite søk, hvor jeg fant dette under.Men jeg tror jeg fremdeles trenger Trond's hjelp!Hilsen EvaLenkeEidsvoll kommuneEidsvoll kirke - korskirke bygd i 1200 i stein. Restaurert 1885, 1965. Arkitekt: Konopka, C. (1885). Nyromansk stil. Flere ganger brent og ombygd.Feiring kirke - langkirke bygd i 1875 i tømmer. Arkitekt: Johnsen, Gudbrand.Langset kirke - langkirke bygd i 1859 i bindingsverk. Restaurert 1891. Arkitekt: Grosch, Christian Heinrich.Mogreina kirke - langkirke bygd i 1912 i tre med 110 plasser. Arkitekt: Stein, Ole.Råholt kirke - langkirke bygd i 1888 i tegl. Restaurert 1947,1962. Arkitekt: Konopka, C..Sessvollmoen kapell - bygd i 1997 med 40 plasser.Ullensaker kommuneFuruset kirke, Ullensaker - langkirke bygd i 1879 i tegl med 300 plasser. Arkitekt: Nissen, Johannes Henrik.Gardermoen kapell - bygd i 1996.Hovin kirke, Jessheim - korskirke bygd i 1695 i tømmer med 360 plasser.Jessheim arbeidskirke - bygd i 1984 i leca med 300 plasser. Arkitekt: Hille, Harald.Jessheim kirke, Romerike - bygd i 1996.Ullensaker kirke, Kløfta - langkirke bygd i 1958 i betong med 650 plasser. Arkitekt: Arneberg, Arnstein / Solemslie, Per. 'Romeriksdomen', oppført etter Arnebergs tegninger, dekket med bibelske motiver av Alf Rolfsen,. øpefont fra 1100-tallet, middelalder smijernsring på hoveddøren, en kirkeklokke fra mid.ald., altertavle i barokkstil fra 1633, prekestol fra 1649 (ant. malt av Kjeld Stub), gl. oljemalerier, de eldste fra 1600-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg tror faktisk ikke noen Sophie Bertilsdatter /Bertholdsdatter er døpt i Ullensaker rundt 1845. Nå har jeg lest igjennom døpte to ganger med et par års feilmargin uten å finne henne. Men hun kunne selvfølgelig være født der allikevel. Konfirmerte ga heller ikke noe treff. (Jeg fant heller ingen i Nannestad).Men det er jo ikke SÅ langt fra Sessvold til Nes heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.