Gå til innhold
Arkivverket

[#6250] Land Krs og Fron Krs


Gjest Solfrid V. Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid V. Ormøy

Hvor er bosted "Land Krs" og Fron Krs", de det gjelder er ekteparet Johannes Fredriksen og Kristina Johansdatter Palm som jeg finner under gården Næse i Vik i Sogn og Fjordane i 1900 folketellingen. Jeg klarer ikke å oppspore hvor de er i 1865, men jeg tror de kan være foreldre til Johan Fredrik Johannesen Palm som ble født 30 okt 1847.Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Hei,krs. står nok for krets (Land krets/Fron krets).Ellers så er jo "sønnen" Johan Fredrik født i Grannegen i Sverige i 1847, så kanskje de fremdeles er i nabolandet i 1865?Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Ja, men mitt neste spørsmål da er om dette er samme familie som bor på Støleggen i Opdal i Sør-Trøndelag, for når Johan Fredrik gifter seg11 mar 1873 i Årdal i S&B så oppgir han foddpgj at han kommer fra Ångermanland (hvor nå det er?) og under Brudgom fødested så skriver han Stølæggen/Palm. Det hadde vært fint å finnet en forbindelse her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Takk for hjelpen Vivian. Men et annet problem er jo også at Graneggen ligger i Byneset i Sør-Trøndelag, og denne Johan Fredrik ser ut for meg som en ubestemmelig kar med hensyn til hvor han egentlig er født. Og siden jeg finner muligens noe slekt i Opdal i Sør-Trøndelag og at dette var omstreifere så er jeg ikke så sikker.Jeg vet ikke om dette var "tatere", men jeg mener å ha lest et sted at det finnes noe informasjon om omstreiferne her i Norge, noen som vet hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Hjertelig takk Vivian, dette ga jo svar på alt. Tenkte ikke å sjekke om der fantes en side med inn/utflyttede. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Til Vivian Ved folketellingen i år 1900 har Johannes og Kristina fått oppgitt Fron Krs og Land Krs som fødested. Dette står utvilsomt for Fron prestegjeld i Kristians amt og Land prestegjeld i Kristians amt. Som fødested ble det i denne tellingen ofte oppgitt navn på prestegjeldet og amtet man var født i. Dette har jeg sett mange eksempler på. Og da ble Kristians amt forkortet til Krs. Andre forkortinger man kan finne er f.eks. Ak for Akershus amt, Hed for Hedmark amt og Bu for Buskerud amt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Til Vivian Ved folketellingen i år 1900 har Johannes og Kristina fått oppgitt Fron Krs og Land Krs som fødested. Dette står utvilsomt for Fron prestegjeld i Kristians amt og Land prestegjeld i Kristians amt. Som fødested ble det i denne tellingen ofte oppgitt navn på prestegjeldet og amtet man var født i. Dette har jeg sett mange eksempler på. Og da ble Kristians amt forkortet til Krs. Andre forkortinger man kan finne er f.eks. Ak for Akershus amt, Hed for Hedmark amt og Bu for Buskerud amt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.