Gå til innhold
Arkivverket

[#6252] Fortet på Fugløya utenfor Helgeroa


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

HeiEr det noen som kjenner til hvem som har vært kommandanter ved fortet på Fugløya. Fortet ble bygd på begynnelsen av 1800-tallet og lagt ned på 1830-tallet.Mulig at det kan stå noe i Brunlanes historie.Håper noen kan hjelpe.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Soldater som var kystvakt i Helgeroa hørte til Telemarkske reg., en del også til Bergenhusiske reg. Blant offiserene var kaptein Halvor Breda og løytnant Rye.Kpt. Halvor Breda ledet arbeidet med å bygge et batteri på Fugløya. Det ble en trekantet lukket skanse. Batteriet fikk 15 kanoner og 5 mortere. Fullt ferdig i 1812. Det var ingeniøroffiser Christoffer Gedde i Fredriksvern som hadde lagt planen, men det var Breda og på slutten mest underoffiser Halvor Lund som sto for arbeidet. I 1814 hadde kpt. Jakob Rørdam kommandoen på Fugløy batteri. Det ble nedlagt omkring 1830. K: Brunlanes gårdshistorie I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei og takk for svar. Har du noen gang hørt om "Kommandanten på Fugløya". Det er en av de som var kommandanter der som har fått et spesielt ettermæle. Historier går om at han skal ha vært av sydlandsk opprinnelse, og det er denne mannen jeg jakter på.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke hørt om han, men så har jeg heller ikke hørt om Fugløya før må jeg tilstå. Det kan ikke ha vært så mange kommandanter der da skansen eksisterte i så kort tid. Men, det kan se ut som om den tilhørte under Fredriksvern. Kanskje denne kommandanten er nevnt under historien om Fredriksvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Helmersen

Jeg slo opp på Fugløya i boka "Larvik A - Å". Der står bl.a. en henvisning til romanen "Kommandantens datter" fra 1896, av Karen Sundt, med skildring av miljøet fra krigsåra på øya. Kanskje noe av interesse?Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiBoka er lest, det er en roman som bygger på noe av det som skjedde, men den hjelper meg ikke. Jeg vet at det for noen år siden var noen som etterlyste etterkommere av kommandanten i lokalavisene her, men har ikke klart å finne den notisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.