Gå til innhold
Arkivverket

[#6254] Sønnichsen, Risør - Arendal?


Gjest Wenche Hervig
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Hervig

Jeg fikk så god hjelp sist så jeg prøver igjen. Denne gang med forfedrene til Sønnich Sønnichsen, han gifter seg med Dorothea Winther Norberg i 1818, de skal ifølge familietradisjon ha bosatt seg i Risør, men det har vært litt rot med min oldemors erindring angående Risør og Arendal. Oldemor har også fortalt at Sønnichs far het Jens og at han eller familien kom fra Holland. Sønnich og Dorothea skal ha fått 5 sønner og 3 døtre. Jeg har navnet på Gezina, gift Brønlund, og Salvinie Louise, gift Sehlquist (?). Flere barn der er også av interesse. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I flg. Arendal 1865 var Gerina (Gezina) f. i Risør og gift med dispasjør Emil Brønlund. Han var ein sentral person i byen, m.a. innblanda i forløpet til Arendalskrakket på 1880-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Øystein Djuv-Stiansen

Disse var ganske enkle å finne i kirkeboken for Risør. Det kan nok stemme at familien har nederlandske aner, for navn som Gezina/Gerina og ikke minst sønnen Cornelius van Loon er veldig nederlandsk-klingende.Ser også at en Jens Sønnichsen opptrer som fadder for noen av barna. Kanskje en onkel eller bestefaren?Her er noen flere barn av Sønnich Sønnichsen og Dorothea Winther Norberg, alle født i Risør.Jens født 1818: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070531610443.jpg>LenkeAnna Paust født 1820: LenkeBergitte født 1822: LenkeChristiane Olette født 1824: LenkeChristen Nordberg født 1826: LenkeSalvine Lovise født 1828: LenkeCornelius van Loon født 1830:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Øystein, tusen takk. Da jeg la ut forespørslen var ikke disse kirkebøkene skannet og da de kom så hadde jeg ikke tid til å lete selv, så du har gjort meg en kjempetjeneste og spart meg for masse tid. Noen av disse barna kjente jeg til, men noen er helt nye for meg! Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Tybring Hemphill

I saw the interest in The Sønnichsen family of Risør and wanted to try to reach Wenche Hervig to see if we might be related. I live in Canada. I am descended through Bergitte Sønnichsen who married Niels Dahl and their daughter Charlotte married Anders Dedekam Westergard. Their daughter Aagot was my great grandmother. I have pictures of many of the people I have mentioned and would be happy to share with Wenche or any other relatives.Tybring Hemphill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Hello Tybring We must be related. My great great grandmother, Gezina Sønnichsen who married Emil Brønlund, was a sister of Bergitte Sønnichsen as Øystein has shown in number 5. So we are cousins but by how many removes I don't know, I'll have to calculate. I'll love to see pictures from the family. We may have some ourselves, but I'm not sure if they are from the Brønlund or the Sønnichsen part of the family. Tell me how to reach you, and I'll take contact. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Et lite såørsmål til Wenche:Har du peiling på hvem foreldrene til Dorothea Winter Nordberg var. Hun var hjemmehørende i Risør ved ekteskapsinngåelsen i 1818 og navnekombinasjonen Winter/Nordberg tyder på at hun også er født i området.( - nr. 4 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9819&idx_id=9819&uid=ny&idx_side=-108>Lenke ) ? Jeg har prøvd å tyde lysningen for Sønnich Sønnichsen og Dorothea Winter Norberg fra 1818: nest nederst venstre side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Dorothea Winther Norberg er datter av koffardikaptein Christen Jensen Norberg og Ane Paust Schlytter. Dorothea er født 13.5.1794, døpt i Arendal kirke 20. mai samme år. Hun har en bror Jens født 1792 og to halvsøsken. Faren er sønn av Jens Thomassen Norberg og Ane Knutsdatter, hans fødsel er ikke dokumentert, men ved skiftet oppgis broren Knut Norberg, så identifiseringen skal være i orden. Ane Paust Schlytter, døpt 23. oktober 1766 i Risør, er eldste datter av Hans Schlytter og Dorothea Winther. Christen og Ane Paust gifter seg 29. januar 1790 i Risør. I 1801 i bor hun som enke sammen med svigermoren på Hiis i Øyestad. 4. august 1802 gifter hun seg på nytt med Ole Salvesen fra Ugland. To barn her, Christine og Salve (dette funnet ved god hjelp her i Digitalarkivet). Håper dette er svar på spørsmålet, jeg har også litt mer på disse hvis det er interessant. Mvh Wenche Dorothea Hervig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hjertelig takk for meget godt svar. Det var særlig Nordberg-navnets tilknytting til Risør som gjorde meg nysgjerrig her.Dette var spesielt artig for meg, da svigermoderen du nevner i forrige innlegg faktisk er min ane, da jeg er etterkommer av hennes datter, MAREN JENSEN NORDBERG f.1745 (store-søster av Christen), som gjennom sitt ekteskap med IVER HIRSCHHOLM POULSEN, (se denne [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=62958&sok=Hirschholm&nr=1&antinnlegg=54&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke ) fikk datteren HELENE i Risør (Dåp nr.21 høyre Lenke og FT1801 (Øyestad):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sønnich Sønnichsen ble døpt i Risør 18 nov.1799 (Nest nederst, venstre side, høyre spalte [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9816&idx_id=9816&uid=ny&idx_side=-116>Lenke ) og her har vi ham et par år senere ved FT1801Lenke Dette er uten tvil den samme Sønnich som inngikk ekteskap med Dorothea Winther Norberg i 1818, siden han ved ekteskapsinngåelsen er ført som 19-åring.Jeg synes faren ved dåpen i 1799 står oppført som JENS THEM. (Kan sikkert reises tvil om det)Men vi har også en nesten 12 år eldre Sønnich som blir døpt 7.jan.1788 i Risør (Øverst, venstre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg tror jeg fant jeg ekteskapsinngåelsen til Sonnich Sonnichsens foreldre, Jens (Synnigsen ??) og Berte Nilsdatter. Den var ikke i Holland, men i Risør. 02.sep.1787. Venstre side, midt på midtre spalte: Lenke .Det er vel grunn til å merke seg at Claus Them er underskriver (forlover eller slektning ??)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Hallo Iver, tusen takk for dette! Helt ny informasjon og nye spor. Om Nordberg-navnet vet jeg ikke mer enn det som står i Bygdebok for Øyestad og noen spredte opplysninger jeg fikk fra Aust-Agder arkivet i sin tid. Blant annet en kopi av et regnskap Jens Thommesen hadde levert til reder Morten Juell. Jeg har ikke jobbet med denne grenen på noen år så har ikke fått utnyttet fordelene med de skannede kirkebøkene her ennå. Jeg har et kryptisk notat med henvisning til kort 535d: Maren Hasøen? Th. Xtensen { Xsten Th.sen Anne Lørseth? {Th. Xtensen{Jens Th.sen {Christen Norberg. Dette må jo være en teori om opphav, men er ikke mye til hjelp for Nordberg-navnet.Them-navnet har jeg ikke vært borti før, men jeg er sikker på at du har funnet riktig vielse. I så fall er muligens den første Sønnich død tidlig. Jeg får bruke litt tid på dette. I følge tradisjonen skal Berte Nielsdatters bestefar hete Niels Rasmussen(!) og ha kommet fra Telemark for å bosette seg som snekker i Risør. Men hvis Jens har forbindelse til Risør, kanskje til og med er født der er det veldig spennende. Når jeg ser på navnevalget til barna, så er oppkallingen forholdsvis klar og grei frem til 1830, hvor Cornelius van Loop og Gezina dukker opp. Hvor disse eksotiske navnene kommer fra skulle jeg likt å vite. Them-biten er helt klart noe å se på der. Tusen takk skal du ha, Iver, dette ga næring til arbeid med en gren som har ligget brakk en stund. Kommer jeg over mer om Nordberg-navnet, herkomsten, så skal jeg skynde meg å legge det inn i Digitalarkivet. At det er en sjøfartsfamilie er i all fall sikkert. Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

De spredte notatene dine ser ut til å handle bl. annet om paret; Maren Gunleiksdatter Hafsøen og Thomas Christensen Guldsmedengen/Coldbjørnsvigen, samt sønnen deres; Christen Thommesen og hans ektefelle, Anne Løvorsdatter (enke i 1739 på Norodden i Øyestad). Antakelig stammer dette fra en Finne-Grønn-artikkel om Hafsøen-slekta i Arendal/Øyestad.Anetråden fra Dorothea Winter Nordberg, bakover til de nevnte personer ser da slik ut:Dorothea Winter Nordberg – Christen Jensen Nordberg – Jens Thommesen (Nordberg) Thommes Christensen (Nordberg ?) 1687-1747 – Christen Thommesen (og ektefellen Anne L) - Thomas Christensen Guldsmedengen/Coldbjørnsvigen og Maren Gunleiksdatter HafsøenMen over til Sønnich(sen):Jeg tror gjerne at det er her vi finner Holland-forbindelsen, men jeg vil samtidig holde fast ved at det er funnet rett vielse for Jens Sønnichsen og Berte Nilsdatter.Siden Jens Sønnichsen blir far i 1788, og (samme?) Jens Sennichsen lever i første ekteskap sammen med ektefellen, Berte Nielsdatter i 1801 (hvor eldste levende barn er 10 år), så synes jeg det er meget naturlig at det er dette paret er identiske med den Jens Synnigsen som inngår ekteskap med Berte Nilsdatter i 1787. Og alt dette skjer i RisørSpørsmålet blir således hvem som kan tenkes å være Jens Sønnichsens foreldre, om en av dem (eller begge) var hollender, og om en av dem var en THEM.En annen ting er at Ane Paust Schlytter har aner fra Stralsund i Meckelnburg/Vorpommern.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tybring Hemphill

Wenche, you may reach me by email at murrhemp@telus.net and I will be pleased to send you a picture of Birgitte Sønnichsen. I would love to find a picture of Sønnich Sønnichsen or his wife. I don't yet kno when thy died, but based on their birth dates I suspect that they could have been alive during the age of photography.Unfortunately, I have not understood al that has been written in this post, but it seems to confirm what I have and add more. Thanks everyone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Tybring Hemphill

Wenche, I just realized that I should be able to add the photo of Birgitte Sønnichsen to this website. I hope that it works. Well, it seems not to work. I will try again another way. Tybring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tybring Hemphill

No, this does not seem to work, even though my picture is in JPEG format as suggested. Please contact me directly.Tybring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.