Gå til innhold
Arkivverket

[#6262] Karine Amundsdatter, f. 1846 Hakadal, Nitedal


Gjest Anne Strande
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Strande

Finner ikke min ane Karine Amundsdatter, f. 1846, Hakadal, Nitedal i tellingen av 1865. Det er merkelig for jeg finner henne i 1875 tellingen. Hyn giftet seg 9.nov. 1867 med Danelius Gulbrandsen Aaneby. Men hvor har hun blitt av i 1846?Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Hei,er du sikker på at hun er født i Hakadal og ikke i Nannestad? Hvis hun er født i "sistnevnte" så har du kanskje en mulig kandidat her?Lenke er ca.1 -1,5 km. nord for Åneby gård.hilsen en "utflyttet" Hakadalsjente: Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Det kan godt være at hun er opprinnelig fra Nannestad. Hakadal har jeg fra folketellingen 1875 og fra kirkebok som opplysninger i forbindelse med et av barna. Hun bodde på Ånebyeiet i flere år før familien flyttet til Kristiania. Familien tok navnet Åneby i Kristiania og det var min mormors pikenavn. Mener det fortsatt skal være etterkommere som har navnet Åneby.Det har vært litt "knotete" å finne fram i denne familien hele tiden. Mannen hun var gift med var Danelius Gulbrandsen Åneby eller Aaneby eller Ånebye (alle tre skrivemåtene er blitt brukt). Han reiste til Amerika på ett eller annet tidspunkt, men dette finner jeg heller ikke ut av.Hvis du har god kjenskap til Åneby hadde det vært artig om du hadde noen tips om hvor jeg kan finne mer stoff om dette.Har tidligere hatt kontakt med en etterkommer, men etter et virus har alle adressene til andre slektsforskere blitt "spist opp".Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Har vel ikke noe annet tips enn at du blar igjennom bygdeboka, men det har du vel sikkert gjort? Likevel: "Bygdebok for Nittedal og Hakadal" , "Nittedal og Hakadal gjennom tiden", begge skrevet av Birger Kirkeby. Ser ut av ft.1900 for Kristiania at Karine er enke. Reiste Danelius? Har du sjekket krk.bøkene for døde og begravede? Kanskje ikke mye hjelp å få ......Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Det jeg vet om Danelius er at han reiste til Amerika og skulle etter fortellingen være misjonær. Har ikke funnet ham i noen kilder, men jeg har for det meste søkt over nettet. Hvordan det gikk med Karine senere i livet vet jeg endel om, min mormor fortalte meg om henne da hun levde. Også min oldefar, sønn av Danelius og Karine; Gothard Aaneby er det vanskelig å finne eksakte opplysniger om. Vet mye om ham gjennom fortellinger i familien, og har bilder, men dato og sted for død finner vi ikke. Kort sagt har vi mange historier og lite fakta om denne delen av slekten. Så alle forslag til løsninger på hvor de kommer fra tas i mot med takk.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Steinar Nyløkken

Hei Anne!Vi har vært i kontakt noen ganger før. Fant ut at jeg skulle oppsumere det jeg har funnet om opphavet til Karine Aaneby. Først det du spør om direkte, her er hun i FT 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=f60233&gardpostnr=344&personpostnr=1630#nedre>Lenke som tjenestepike på Døhlen Fossen i Nittedal. Har søkt lenge etter hennes opphav, og har funnet hennes far og mor her i Jevnaker i FT 1865: Lenke og i Jevnaker også i FT 1875: Lenke Som du ser er det oppgitt at hennes far Amund Andersen er født i 1812 i Nittedal. Her startet søket videre. I kirkeboka for Nittedal/Hakadal har jeg funnet kun én kandidat født i 1812: Amund Andersen Nordbye, født:24/06/1812 - døpt:28/06/1812. Lenke side: 88 nr: 33.Hans foreldre er Anders Christophersen Nordbye (f: 1788) og Anne Haagensdatter (f: 1791 på Ruus i Nittedal).De var ugift, men ble ekteviet i 10/04/1813:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Nyløkken

Hei igjen!Siden jeg er så godt i gang kan jeg dra noen teorier om Karines mor også: Berte Amundsdatter.Jeg har funnet en kandidat i Berte Lenkefødt:19/061817 - døpt: 22/06/1817 med foreldrene Amund Olsen Taugland (1780-1824) og Ane Gulbrandsdatter fra Brustad i Holter (1783-1828). I følge Bygdebok for Ullensaker var Berte én av 12 barn, men alle levde ikke opp (selvfølgelig)./S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.