Gå til innhold
Arkivverket

[#6268] Gudrandsdalen - Hadeland?


Gjest Gurli Heimsbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Gurli Heimsbakk

Har fått fra en mann i USA disse opplysningene: Gulbrand Halverson Born: January 11, 1845 In Gulbrahasdalen, NorwayGulbrands Parents: These are church records. All of us went to this same church including me.Ole Halverson Born: 1823 Hudeland, Norway Died: by what I have he died in Norway Ann Pederson Born: 1828 Hudeland, Norway Died: March 31, 1911 Norway Now I also have the records from the state of Wisconsin, made out by Gulbrands son. on this certificate it states his fathers name as Haldon or Holdon Halverson , its hard to read the writing. His mothers name states unknown. I noticed on some papers, like along with his wifes parents they mention Sogn, Norway. Also according to the death certificate his birthday is listed as January 25, 1844. Gulbrand of course married over here but his wife came from the same area Gulbrahasdalen, Norway. Parents listed as Ole Olson and Ingeborg Olson.Noe til Rot men jeg håper noen forstår dette - og kan hjelpe meg. Det er vel Hadeland det menes ( Hudeland)Håper på hjelp i dette :-) TAKK! MVH; Gurli Heimsbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg går ut fra at "Hudeland" må være feillesning av et gårdsnavn, trolig et sted i Gudbrandsdalen. Jeg har funnet tre mulige kandidater hos Rygh ved søk på "%land":Hovland i FåbergRudland i Sør-Fron (gnr. 21)Rudland i Vågå (gnr. 196)Navnet "Haldon" gir assosiasjoner til Gudbrandsdalen, spesielt Nord-Gudbrandsdalen. Haldo/Haldor var mye brukt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gurli Heimsbakk

Prøver igjen ang. Halverson familien - kan noen hjelpe oss her? Jeg er ikke kjent nedover i landet - så om noen vet om hvor jeg skal lete eller vet hvem disse folkene er , takker jeg for all mulig tips og hjelp!!!MVH, Gurli ( og Mervin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er faktisk en Ole Halvorsen født på Hadeland (Gran) i 1823. Må vite mer for å koble disse her. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Hans!Kunne du tenke deg og hjelpe Mervin? Du kan få email adressen hans av meg : gheimsba@frisurf.noMVH, Gurli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.