Gå til innhold
Arkivverket

[#6277] Edvart Johansen fra Holmestrand.


Gjest Knut Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Johnsen

Jeg leter etter foreldrene til min oldefar, Edvart Johansen. Folketellingen 1900 forteller at han er født i 1843 i Holmestrand. I 1900 er han sagarbeider i Fredrikstad, og gift med Stine Alberta Haakensdatter, født 2 mars 1855 i Glemminge. De har barna: Martha,f.1878 Karl,f.1880 Ragna (min bestemor),f.1884, Gunda,f.1887, Julie,f.1890 og Magnhild,f.1893. På FamilySearch har jeg funnet en sannsynlig dåp for Edvart 7 mars 1843 i Vaale i vestfold. I så fall er foreledre Johan Olsen og Marte Pedersdatter. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette? Jeg vil gjerne også ha kontakt med andre av mine slektninger som stammer fra Edvart og Stine.mvh Knut Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! En tur på Riksarkivet på Sogn vil nok gi deg de svarene du ønsker. Her kan du se etter giftermålet til Stine og Edvart. Da vil du få i hvertfall hans fars navn. Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiHvis du ser nøyere på opplysningene er det på samme bostedsom Edvard i 1900 tellingen ei Mari Stengrimsen, født 1819 i Hallingdal. Om henne står det at hun forsørges av sønnen, Edvard. Det bør kunne være et utgangspunkt.Etter å ha kikket nærmere må henne være Edvards svigermor. For i 1865 tellingen dukker hun opp, sammen med Stina, på gården Nygaard i Glemminge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Du har imidlertid en Edvard Chr. Johansen, født 1843, i Stokke, bosatt i Stokke i 1865, oppført som sjømann. Mor er enke MArte Olea Christensdatter, også oppført en bror Johan, 1847, også oppført som sjømann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johnsen

hei LarsMari Steingrimsen er mor til Stina (Stine Alberta). Hennes familie har jeg fulgt både i Eiker og Hallingdal til 1500-tallet. Problemet er Edvart og hans foreldre. Det er lite materiale for Vestfold tilgjengelig over internett.mvh Knut J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johnsen

hei igjen LarsAlderen på denne Edvard Chr. passer, men han skal være født i Stokke, som jo ligger mellom Tønsberg og Sandefjord. 'min' Edvart oppgir Holmestrand som fødested ved tellingen i 1900.mvh Knut J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Problemet er vel at hvis du søker på Edvard med forskjellige variasjoner i 1865 tellingen finner du ingen som er født i Holmestrand. Da kan det være aktuelt å se i nabokommunene. Det beste er kanskje å få kikket i kirkeboka for Glemminge etter vielsen, der bør det kunne dukke opp flere opplysninger.I 1865 finnes det imidlertid også en Edevart Johansen født 1843 i Vaaler som tjenestedreng på gården Berg, Norum, Wiersholmen, Husebyheia i Råde, (RHD). Dette kan jo være han som du har funnet i IGI, og at han er i Østfold allerede i 1865 øker vel også sannsynligheten for at han har funnet sin kone i samme område.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johnsen

hei LarsTakk for dette innspillet. Det er sannsynlig at dette er samme person som jeg fant dåpen på i IGI. Jeg har til nå ikke funnet ut når Edvart og Stina giftet seg, med det er antagelig 1877/78. Har noen tilgang på kirkeboka for Fredrikstad og eventuelt Glemmen ? Stina er født i Glemminge sogn, og eldste datter er født i desember 1878 i vest Fredrikstad.mvh Knut J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.