Gå til innhold
Arkivverket

[#6286] slekten aasnes.


Gjest gitte jacobsen martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest gitte jacobsen martinsen

hei. vet at det rundtomkring solør,flisa og aasnes kommune finnes mange aasnes, også åsnæs osv. det kan skrives på mange måter.min oldefar het theodor tollefsen aasnes f. 9/9-1865 i hoff i solør. i 1900-tllinga for moss står han oppført som tollofsen, men vet han brukte aasnes også, det står videre at han er født i -65 og vi har alltid trodd han var født i -67. han døde i moss 24/6-1940. jobbet på "værven" til oppnådd pensjonsalder. vi har aldri fått vite on hadde noen søsken for det ville han ikke snakke noe om. fikk inntrykk at han var familiens "svarte får". han giftet seg med ellen anette guneriusdottir f.1867 i urskog i akershus og fikk barna: thoralf georg aasnes f. 24/4-1897 i rygge. arthur martinius f. 23/12-1899 i moss. ester f.17/12-1905 i moss og min bestefar thorbjørn f. 17/12-1905 i moss. thoralf og arthur ble ikke gifte, ester giftet seg med henrik mellum og thorbjørn med grethe helga f. kristiansen fra vestby. finnes det noen som vet hvor aasnesene kom fra evn. søsken av theodor og foreldre setter jeg veldig stor pris på det! har tenkt meg en tur til riksarkivet litt senere,men all hjelp mottas med takk. hei sveis. mvh gitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Jeg skulle så inderlig ønske at det ble moderne med store og små bokstaver igjen :o) Dette er så slitsomt å lese, og ved en rask kikk ser jeg hverken navn eller steder :o)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Takk! Det er ikke bare deg da :o) Men, når man prøver å følge med, og også være hjelpsom, er det så greit at meldingene er lette å lese!! :o)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei igjen, Gitte! Du har en god pappa-kandidat på Aasnæs mellem i 1865: Aasnes mellemTollof Tollofsen tjenestekar f. 1837 (ugift, men det var jo til ingen hinder den gangen heller). Kanskje derfor Theodor ikke snakket om sitt opphav, det var jo litt "flaut" den gangen dersom mor og far hadde hatt seg litt ulovlig i høyet :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei igjen, Gitte! Du har en god pappa-kandidat på Aasnæs mellem i 1865: Aasnes mellemTollof Tollofsen tjenestekar f. 1837 (ugift, men det var jo til ingen hinder den gangen heller). Kanskje derfor Theodor ikke snakket om sitt opphav, det var jo litt "flaut" den gangen dersom mor og far hadde hatt seg litt ulovlig i høyet :o) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gitte jacobsen martinsen

Hei Laila!Dette var pussig, jeg har også funnet samme Tollof Tollofsen, har også funnet en som heter Tollef Tollefsen f. i 1810, bosatt på Uggerudsmoen ved 1865-telling for Hof i Solør. Jeg har også selv mest troen på at det er Tollof Tollofsen fra Aasnæs som er min rette tippoldefar. Nå gjenstår det bare å finne moren, det kan bli litt vanskeligere uten hjelp av kirkebøker osv.Takk for hjelpen skal du i hvertfall ha! mvh gitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gitte jacobsen martinsen

Hei igjen Laila.Kom til å tenke på en sak. I begynnelsen da min mor skulle lære å skrive sitt etternavn brukte de Aasnæs, så brukte de Åsnæs og pr. idag bruker mine onkler Aasnes. Det er rart hvordan navn forandrer seg over tid. Er det noe rart at det kan bli vanskelig å finne rette opphav iblant. På min oldefars familiegrav står de bare oppført som Tollefsen. I 1900-tellinga for Moss står de som Tollofsen. Oldefar Theodor tok nok Aasnes navnet fordi hans røtter er derfra, noe annet kan jeg ikke begripe. Mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

En annen ting med navn, Gitte, det er at man like gjerne kunne ta et navn etter hvor man arbeidet! Min kjære halvdel har navnet Thorseng i familien, dette kommer fra Thorseng under Torshov, hvor han jobbet! Så, det er håpløst innimellom.En annen ting en må huske på, i forhold til folketellinger, var at de som skrev disse ikke alltid spurte hvordan folk skrev navnene sine. Det var jo slik at de vel nesten ikke visste det sjøl...Så navn tar vi med en liten klype av det man bruker i egg, og så må man være kreativ i søkene sine!Lykke til. Du finner nok svaret på Riksarkivet tenker jeg! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Mitt forsøk i første avsnitt...vel det er ikke min kjære som jobbet på Thorseng da, det var hans oldefar.... Laila igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gitte jacobsen martinsen

Hei igjen!Det er ikke bare navnene som skaper problemer, det gjør sannelig årstallene i folketellingene også. Det har hendt under leting etter mine aner, at personen som har foretatt tellingen har bommet på årstallene med et år eller to. Neste steg for meg er riksarkivet! Hilsen Gitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gitte Jacobsen Martinsen

Er det noe nytt på fronten av slekten Tollofsen.Er det noen som kan fortelle meg om gården Aasnes mellem, finnes pr. idag?Er det noen som sitter med kirkebøker fra perioden rundt min oldefar THEODOR TOLLOFSEN AASNes f.9/9-1865 eller 1867.Jeg vet ikke når han kom til Moss, men døde her 24/6-1940. Han giftet seg med ELLEN ANETTE f. Guneriusdottir f.1867 i Urskog(ak) og hun døde i Moss ?-1917.Kjenner ikke til om Tollof også flyttet til Moss, mulig han ble boende på gården?Vennlig hilsen Gitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Marie Stephensen

Hei Gitte ! Jeg vet ikke om dette har noe med dine og gjøre men jeg skriver allikevel . Jeg leter som sagt etter slekten Peder Olaf Akselsen som er gift med Anne Sofie Kristiansdatter født Hof i Solør . Jeg lette etter vielsen til disse og lette da i Solør siden eldste barnet Kristine skulle være født der . Da jeg fant henne , ble jeg overrasket , det sto oppført som far Tollef Kristofersen født 1865/66 fra Hof i Solør . Om han Tollef ikke er ekte er det mulig han har sin mors etternavn . Det er en tilfeldighet til , han flyttet også til Moss og bodde der i FT 1900 .Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei MarieTollef Kristofersen og min oldefar Theodor Tollofsen finnes i samme telling. Det er min oldefars far som heter Tollof Tollofsen. Min oldefar er 65 år i denne telling. Pussig at begge bodde i Moss på samme tid. Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen ! Prøver meg på et forslag på en liten teori ! Du har sikkert tenkt på dette før og sjekket dette og utelukket det , men jeg prøver . Det kan se ut som din tippoldefar Tollof Tollofsen er eldstemann i søskenflokken , foreldrene vil da være Tollef Tollefsen og Anne Tørrisd på Uggerudsmoen i FT 1865 . Det ble et merkelig sammentreff igjen , da jeg ser på denne gården i FT 1865 er det født en Anne Kristofersdtr som er 3 år ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gitte J. Martinsen

HeiEr det noen som kan gjøre et oppslag i kirkeboka for Hof eller Åsnes. Har ennå ikke funnet min oldefars mor. Min oldefar Theodor Tollofsen Aasnes er født 9/9 1865 eller 67 i Hof i Solør, døde i Moss 24/6-1940. Er uviss på hvilket etternavn som da ble brukt, da han ble født. Min tippoldefar var Tollof Tollofsen tjenestekar på Aasnæs mellem i 1865. Mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.