Gå til innhold
Arkivverket

[#6287] Fra Fredrikshald til Bolstad Øerne før 1730?


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kan noen bistå med informasjon om Christian Larsen Bolstad Øerne og konen Ingeborg Sørensen?Han kom til Bolstadøyri da de Wahl kjøpte Bolstad, og skal ha vært øltapper og gjestgiver.Hun skulle være fra Fredrikshald (Halden) og årstallene jeg har på henne er 1679-1872! Svært sannsynlig at hun var født senere, da de fikk sønnen Kristian i Evanger/Voss i 1730.De fikk også barna Carl, Philip, Anna og Kristian, blant andre.Jeg er særlig interessert i bakgrunnen til Christian og Ingeborg, men all informasjon er nyttig informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Er det mogeleg at du har fått feil navn på kona? under døde på Voss 1771-1817 fann eg fylgjande:Inger Sørensd.Fossen (alder 103 år)"fød paa Friderichshald 1679,gifft 1707 med Lars Olsen, med ham 6 barn,etter 1727 med Joen Johannes Fossen,1 barn. (Inger d.i 1782)Helsing Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Hei!I Evangerbok band I på Bolstadøyri finner jeg følgende: Matrikkelen 1723 seier at Lars Olson var gjestgjevar og øltappar og betalte 1 rd. i skatt. Lars Olson var gift med Inger Sørensen frå Fredrikshald f.1679. Lars Olson var truleg innflytter, og Anders D. Lavik meiner han kom til Bolstadøyri samstundes som oberst de Wahl kjøpte garden Bolstad. Lavik fører opp at Lars og Inger hadde desse born: a: Carl f. 1722 gm 1749 ek. Marita Nilsdtr. Vassenden f.1705. Carl død 1749 b: Phillip f.1726 gm 1746 Synneva Larsdtr. Mæland f.1724, husmann på Meland Ørreviken og senere på Horvei gnr.11 c: Anna f.1727 gm 1746 Gulleik Mikkelson Brekkhus f.1716. Husmann Brekkhus 1785. d: Christian f.1730 gm 1752 Anna Klemmentsdtr. Nedre Rasdalen f.1726. Husmann, sist i Horveihagen."ein finn ikkje kva år Lars døydde, men Inger gifte seg oppatt 1734 med Jon Johannesson Tyssen f.1705, død på Tyssen 1768. Inger død på Tyssen 1782, 103 år gml.mvhJan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei, og takk begge to!Inger og Ingeborg er helt sikkert den samme - så hun ble virkelig 103 år!Hvis Inger er fra Halden - finner jeg henne igjen i noen telling for 1700? Noen forslag på hvordan jeg skal gå frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Hugs ein ting: de Wahl kom heim frå krigen som leiar av Nordhordlenske livkompani i Andre Bergenhusiske regiment. Eg trur denne Lars Olsen er å finne i eller i nærleiken av dette kompaniet. Studer derfor Egil Øvrebø si framifrå bok "I Kongens teneste". Den finst, og er å få kjøpt, på SAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.