Gå til innhold
Arkivverket

[#6293] Leter etter Peder Brynildsen, Lindås


Gjest Lene Vikre
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Vikre

Peder Brynildsen er oppgitt som far til Rasmus Pedersen da Rasmus giftet seg med Sofie Hansdatter 30.12.1877 i Korskirken i Bergen. Rasmus ble født i Lindås i 1850 og døde i Bergen i 1921. En eldre slektning har fortalt meg at Rasmus hadde en bror og at deres mor døde da de var ganske små. Faren deres, altså Peder, skulle gifte seg igjen, men før bryllupet omkom både han og hans tilkommende på sjøen. I 1865 tellingen for Lindås forekommer en Rasmus Pedersen, 16 år, pleiebarn hos Job og Olsina Selliken på Bakke gård. Dette kan kanskje være "min" Rasmus.Jeg har ikke klart å finne noen andre spor etter Peder Brynildsen. Kan noen hjelpe meg videre?Med vennlig hilsen Lene Vikre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke om dette er det rette , men det kan være bryet verdt å se nærmere på.På Familysearch finner jeg en Peder Brynildsen døpt 11.09.1825 i Lindås med foreldre Brynild Pedersen og Martha Andersdatter.Jeg finner likeså en Rasmus Pedersen døpt 27.03.1850 i Lindås med foreldre Peder Ryngjeldsen og Gjertrud Endresdatter.Jeg finner de samme gift i Lindås 21.04.1850.Og jeg finner en Gjertrud Endresdatter døpt 12.10.1826 med foreldre Endre Pedersen og Mari Magnesdatter.Nå vet jeg at familysearch ikke alltid er til å stole på.Og navn kan ofte feilleses i gamle kirkebøker , men som sagt det kan være bryet verdt å se nærmere i kirkebøkene på dette.Likeså ville jeg ha sjekket døde i Lindås mellom 1851 og 1865.Brynild og Martha giftet seg i Lindås 14.05.1820 , mens Endre og Mari giftet seg 19.11.1806.Endre var fra Kolaas og Mari fra Waage Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da spørs det om det ikke er den samme Rynjel Persen 3år vi finner i 1801 på gården Pletten i Lindås , med foreldre Peer Lassesen 43 år og hustru Synneva Rynjelsdatter 40 år.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.