Gå til innhold
Arkivverket

[#6299] krudtarbeider Alvøen.


Gjest Willy Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Willy, Jeg kjenner ikke til Oles foreldre, men som du kanskje vet var det et krudtverk i Gullaksdalen, nordøst for Alvøen. Dette ble sannsynligvis nedlagt i 1886 da anlegget ble flyttet ned til Alvøen. Jeg lagde i sin tid en registrering på dette anlegget, med boliger og produksjonsbygninger. Dette er tilgjengelig hos Fylkeskonservatoren i Hordaland og hos Alvøen stiftelsen. Har du problemer med å finne det, så ta kontakt. Jeg antar at Ole kan ha arbeidet ved anlegget i Gullaksdalen. Siden hans navn er knyttet til stedet hvor kruttverket lå, kom han sikkert fra området. mvh. Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I tellingen av 1865 for Askøy går de frem at han kom fra Hiertdal .Om ikke jeg husker feil er vel det i Telemark.Hun skulle være fra Skjold. I følge Familysearch finner jeg følgende ekteskap: 03.04.1843 i Skjold , Rogaland giftet Ole Gulliksen seg med Siri Olsdatter.Det skulle forundre meg mye om dette ikke er de du er på jakt etter.Det er imidlertid 4-5 alternativer på fødte Siri Olsdøttre i Skjold rundt 1815.Den beste måten å få opplysninger om fedrene og føde/oppholdsted er i kirkeboken vedr. giftemålet Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.