Gå til innhold
Arkivverket

[#6307] Familien Lystad fra Spydeberg


Gjest Solfrid V. Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid V. Ormøy

Jeg finner i 1900 folketellingen på Amundrud, Spydeberg i Østfold enke Elen Lystad f.1858 Hobøl og en sønn Jens Lystad f. 1891. Hun har 2 barn til som en het Ludvig f. 1879 (gift med Hanna Glans og de fikk flere barn, deriblant far til skuespiller Elsa Lystad) og Emma f. 1881. Men hvem var deres far og er det noen som kjenner mer til etterkommerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solberg

Kirkebøkene for Hobøl forteller følgende:Elen Marie f. 24/6-1858, døpt 17/7-1858 uekte barn av enke Julie Hansdatter Tisbjørnrudskov og gift mann Thorer Andersen Ryggeplassen.Konfirmert i Hobøl kirke 24/6-1858. Nå bærer hun etternavnet Skaug.Den 8/3-1879 blit Ludvig født, og han blir døpt den 4/5 samme år. Foreldre er husmann Johan Petter Larsen og Elen Marie Thorersdatter, bosatt på Fossplassen i Hobøl.Den 22/3-1881 blir Emma Johanne født, døpt 26/6 samme år. Foreldre og bosted er de samme som for Ludvig. Johans yrke er endret til Gjørtler.Jens finner jeg ikk i KB for Hobøl, og FT1900 sier jo også at han er født i Spydeberg.Lykke til videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! Artig! Utfra det jeg vet, bodde Elsa Lystads far i vårt hus på Vålerenga en gang. Ikke spør meg når, det må være mange år siden. Har ikke sjekket noe opp i det, men adressebøker og telefonkataloger på byarkivet (som er komplett tilbake til tidenes litt utpå dagen), kan nok gi svar.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Laila: mener du far til nålevende Elsa Lystad? For i såfall så hadde det vært morsomt å visst hvor de bodde og hvem som var far til Elsa. Jeg mener det er Erling, men har ikke fått det verifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Bjørn: årstallet for Elen Marie sin konfirmasjon må vel nesten være feil?Det står ikke noe i kirkebøkene når disse fedrene er født? Jeg finner hverken Thorer Andersen eller Johan Petter i 1865 folketellingen. Dvs. jeg finner selvfølgelig menn med disse navnene, men siden jeg ikke vet når de er født så blir det problematisk å finne de rette. Får heller ikke navnene til å stemme overens med gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Kanskje jeg har funnet Thorer Andersen, jeg fant ihvertfall en gift mann Thorer på gården Skaug i Frogn i Akershus, han var fra Skibtvedt. Men han hadde en høy alder (64 år i 1865), så spørsmålet er hvordan jeg skal få bekreftet om dette er riktig Thorer. Siden Elen Marie kalte seg Skaug ved sin konfirmasjon så er det jo en del som taler for at dette er rett person, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Gran Skjæret

[Deler av innlegget er fjernet pga opplysninger om nålevende personer. Red. anm.] I telefonkatalogen for Spydeberg finner du gården Amundrud. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

[Deler av innlegget er fjernet pga opplysninger om nålevende personer. Red. anm.] Tusen takk begge to. Ludvig Lystad fikk følgende barn: Erling, John, Sigrid, Elsa, Sverre og Inger. Alle disse bør vel være født på begynnelsen av 1900 tallet, men jeg vet ikke hvor de ble født. Har dere noen mulighet for å sjekke kirkebøkene for Hobøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

[Deler av innlegget er fjernet pga opplysninger om nålevende personer. Red. anm.] E-post adressen min er: solfrid@vestaberg.no. Bestemor (Hanna Glans) til Elsa var søster til min oldefar så det hadde jo vært morsomt å funnet ut noe mer om denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solberg

FT1865 forteller følgende:Det finnes en husfader Thorer Anders. 34 år på Mjærumplass i Hobøl. (denne ligger ikke langt unna Ryggeplassen)Han er født i Enebak.Den finnes også en Elen Torersdatter 8 år og fattiglem på Skoug søndre. (stemmer med konf. navn) Viderestår det at hun er født i Kråkstad???.Familienavnet Lystad kommer nok fra gården Lystad i Spydeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid V. Ormøy

Jeg også fant Elen i 1865 folketellingen på Skoug søndre, men det kan da ikke være hennes mor som står oppført der, så det spørs om det er ei tante eller noe slikt.Lystad navnet må vel det være Elen Marie sin mann Johan Petter som bringer inn, men jeg finner ikke noen Johan P. på noen gårder med det navnet i 1865 og siden man ikke vet hvor gammel han var når han giftet seg eller fikk barn så spørs det om jeg finner han. Men han må ha dødd før 1900 folketellingen for da står Elen oppført som enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.