Gå til innhold
Arkivverket

[#6308] Ole Christian Ols. fra Tune


Gjest Bjørn Bill
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Bill

Hallo,I folketellingen for 1865 finner jeg Ole Christian Ols. bosatt på garden "Sarp No 3". Han er nevnt til å være 35 år gammel og Møller av yrke. Ole er født i Moss. I sommer sjekket jeg kirkebok for Moss og fant at hans foreldre var Ole Pettersen og Christine Johannesdtr. Når jeg nå en gang til sjekket folketellingen 1865 finner jeg både Ole Pettersen og Christine Johannesdtr også bosatt på garden "Sarp No 3". De er begge nevnt å være født i Tune. Ole Christian er gift med Anne Marie Mathisd., 36 år gammel. De er nevnt med 7 barn.Så til mine spørsmål : 1. Finnes gården "Sarp No 3" i bygdeboka for Tune ? Dersom så er tilfelle, er disse personer nevnt der ? Dersom ikke er det noen som vet noe om garden "Sarp No 3" ? 2. Er foreldrene til Ole Christian de som er bosatt på gården ? 3. Hvem var foreldrene til Ole Christian's kone ?Mvh, Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiDet merkelige er jo at Ole Pettersen som er oppgitt til å være født i 1790 i tellingen for 1865, og født i Tune, ikker er å finne i tellingen for Tune i 1801.Christine er det imidlertid to muligheter for, ei på gården Lande og ei på gården Sekeland.Har ikke tilgang til bygdebok for Tune, men det ser jo ut til at Sarp No. 3 ligger på grensen til det som ble overført til Sarpsborg rundt 1859, området rundt Borregaard.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei,Takk for svar Lars. Jeg sjekket også folketellingen for 1801 uten å finne spor etter Ole Pettersen. Jeg skulle gjerne gitt flere opplysninger men jeg har ikke noe mer enn det jeg finner i 1865-tellingen. Er det noen som vet svar på spørsmålene nevnt ovenfor ?Mvh, Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.