Gå til innhold
Arkivverket

[#6316] Peder Steffensen f. 1769, Akershus?


Gjest Nina Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Johansen

Peder ble i 1801 gift med Karen Fredriksdatter f. 1771 i Asker, Akershus. De fikk barna Anne f. 1795 (gm.Engebret Trondsen Jonsrud) Steffen f. 1799( gm. Katrine Olsdtr. Templet. Flyttet til Ris i Skedsmo) Maren f. 1800, Fredrik Peder f. 1803 ( gm. Karen Kristine Svendsdtr. Drev gården Strøm i Rælingen, og tok etternavnet derifra.) Karen f. 1807 og Gunhild f.?.( gm. Kristian Kristoffersen Berget av Tomter). Finner Peder og Karen i 1801 tellingen Aker, Akershus på gården Lie, Nordre. Jeg er på jakt etter Karen sine foreldre.Peder sine foreldre var Stephen Pedersen f.1737 og Kari Pedersdatter f. 1740.De bodde også på gården Lie, Nordre i 1801, men hvor kom disse fra?? Var en av de fra gården Lie?Takker for all hjelp. Mvh Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett på Asker og ingen Karen Fredriksdt. ble født der. De ble heller ikke gift i Aker så vidt jeg kan se. Faren til Peder het vel kanskje Stephen Jørgensen ikke Pedersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Ja, en liten skrivefeil på Stephen der. Det er selvfølgelig Jørgensen som er hannes navn.Så Karen ble ikke født i Asker?!Står det kanskje noe om hvor de er født enn da de døde??? Peder døde i 1834, og Karen i 1843.Takk for hjelpen likevel!!Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg må tilstå at jeg ikke helt forstår hvor de forskjellige bodde da de ble gift, fikk barn eller døde. Du forteller en del om barna men ikke foreldrene og besteforeldrene. Ligger alle disse gårdene i Aker? eler mener du Akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Det er foreldrene og besteforeldre jeg leter etter og ikke vet så mye om desverre.Jeg vet at Peder er født i 1769 og døde i 1834.Men hvor han er fra, det vet jeg ikke, heller ikke hvor han døde. I 1801-tellingen over AGGER (Aker?) i Aggershuus på gården Lie, Nordre finner jeg han med kone, barn og foreldre. Foreldrene er da Stephen Jørgensen 64 år og Kari Pedersdtr. 61 år.Men det står ingenting om hvor de er fra.Peder sin kone, Karen Fredriksdatter har jeg fra før fått opplyst er født i 1771 i Asker, Akershus.(Døde i 1843.)Familien flyttet til gården Gjesrud i Akershus før 1803, for der er sønnen Fredrik Peder født.Men hvor det senere ble av Peder og Karen det vet jeg ikke.Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Under viede i Aker krk. 17/2 1798 ungk. Peder Stephensen Lie og pike Kari Fridricksdt. April 12.(Dette btyr vel forlovet 17/2 og gift 12/4.) Hans Stephensen Høyenhall og Anders Lie. (Forlovere?)Døpt i Aker krk. 6/5 1770 Karen. Foreldre: Frideric Jonsen og Maren Nielsdt. Øster Schøyen eie. Faddere Karen Gulbrandsdt., Anne Kirstine Børesdt., Halvor Xstophersen, Niels Jacobsen.Ikke funnet Peder født i Aker, men konfirmert i 1784 etter Mikaelis Peder Steffensen Nord-Lie, 16 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Johansen

Tusen tusen takk skal du ha!!!Kanskje Hans S. Høyenhall var bror til Peder da.Ja, det er litt av en jobb du har gjort for meg, Takk igjen. Mvh. Nina.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.