Gå til innhold
Arkivverket

[#6323] Finner mann og barn, men hvem er kona?


Gjest Harald Bern
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Bern

Søker etter kona til Ole Kristiansen (f. 1780), Ninive, Raufoss.Ole Kristiansen var sønn av Christian Hansen og Pernille Ellingsdatter Stikbakke fra Ninive, Raufoss.Etter foreldrenes død overtar Ole Kristiansen videre drift av gården Ninive. Ole får to barn med NN, Pernille Olsdatter Ninive (f. 1806) og Kristian Olsen Ninive (f.1807).Kan noen der ute hjelpe meg videre?Mvh Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Det er ganske rart. Hva bruker du som kilde? Om det kan være til hjelp så hadde han en yngre bror Lars født 1785. Kan det være at han skrev etternavnet sitt med stavelsen Ch- isteden for med K- ? På slekt side min http://home.c2i.net/hbern/slekt.html kan du se referansene tilbake på han, så avkom hadde han, men kanskje ikke innenfor ektepakten!Mvh Harald Bern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg lette faktisk i kirkebøkene, men han kan jo ha bodd et annet sted da barna ble født. Kanskje han flyttet til gården Ninive etter foreldrene var døde, og det var kanskje en tid etter barna var født. Jeg lette ikke etter Ole, men barna Pernille og Christian med far Ole for du lurte jo på hva moren deres het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sett 1 gang til i kirkebøkene. Jeg fant kun en Ole Christiansen som fikk 2 barn med navn Pernille og Christian, men om det er din mann vet jeg ikke. Christian dpt. 20/7 1806 Toten. Foreldre: Ole Christiansen Tangen og Maria Andersdt. Pernille dpt. 24/7 1808 Toten. Samme foreldre.Gift Toten 21/11 1805 Ole Christiansen Nygaard og pike Maria Andersdt. Tangen. Det var nok alt som fantes på Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Bern

Hei berit og takk for hjelpen. Dette er blink ! Stemmer bra med hva jeg selv har så her fant jeg endelig den ukjente kvinnen!I og med at du har god kjennskap til kirkebøkene for Toten håper jeg at du kanskje også kan hjelpe meg med følgende. (Kopi av innlegg på hjemmesiden til Gjøvik og Toten Slektshistorielag) Søker navn på foreldre,faddere,fшdested og gårds navn (og evnt. annen relevant informasjon) for:Christian Hansen, født 1750 (kan også være 1754)Gift med Pernille Ellingsdatter Stikbakke i 1777 og bosatt på gården Ninive, Raufoss fra 1775.Fikk to sønner: Ole Kristiansen, født 1780 og Lars kristiansen, født 1785En tid tilbake prøvde jeg meg på å tyde kirkeboken for det aktuelle tidsrommet, med det ble mere gjetting en fakta. Klarer rett og slett ikke å tyde prestens håndskrift ! Finnes det noen som forstår seg på dette og som kan gi meg en hjelpende hånd? Finnes det for eksempel avskrifter av boken for det aktuelle tidsrommet?Igjenn Berit, tusen takk for god hjelp!Mvh Harald B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Hei Harald.JA, det finnes kirkebøker tilbake til 1695 for Toten.Disse har vi stående på Gjøvik bibliotek på rommet som vi i slektshistorielaget bruker. Skal ta en titt på dette neste gang jeg er på biblioteket. Mvh.Gjøvik og toten slektshistorielag v/Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.