Gå til innhold
Arkivverket

[#6329] Stedsnavn LINDÅS (Hordaland) mm.


Gjest Astrid Halleraker
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Halleraker

Hei dere ættegranskere i cyberspace. Kan noen være behjelpelig med noen spørsmål. a)Er det riktig at de på 1800-tallet ikke fikk lov til å gifte seg før fylte 21 år? b)Plassen Lauvås på Lindås ser jeg på det digitale kartet, men jeg finner ikke dette som gårdsnavn under folketellingen 1801. Er det noen som vet hvilket gårdsnavn Lauvås hører inn under? c)Er det en plass som heter Mulen på Flaktveit? (Åsane) d)Se de (ikke vitenskapelige) ættetavlene på denne koblingen: http://home.c2i.net/AKHalleraker/morfar.htm og -mormor.htmAstrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a) Dette vet jeg ikke, men på 1700-tallet var i alle fall aldersgrensen for menn 20 år og for kvinner 16 år. Før eller seinere ble dette hevet, - i alle fall for kvinner. Jeg vet ikke når.b) Lauvås var ikke bare en plass i 1801, men en matrikulert gård. Navnet ser imidlertid ut til å være skrevet Loftaas, - trolig en misforståelse av folketelleren.c) Jeg fant ikke Mulen under Flaktveit i matrikkelen fra 1886 og heller ikke i matrikkelutkastet fra 1950, men kanskje noen lokalkjente vet bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi T.Slettemoen

2) Lauvås finner du mest som Lauaas rundt 1800, før dette finner du Løvaasis tidlig på 1700-tallet og Løvås midt på 1700, og så altså denne merkelige i 1801. Garden er nabogard til Knarvik (nord)/ Knarreviigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har no sett på dei slektsoppsetta du har laga. Det som ikkje går fram av dei, er kor du har funne at Omund Magnesen Mulen er far til Nils Omundsen Flaktveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

No har eg funne at Amund Magnesen Esem vart vigd til Pernille Biørnsdatter Mulen i 1695. Denne Mulen-garden ligg inne i Osterfjorden i gamle Hosanger. Pernille ser ut til å ha vore gift før (i 1689). Kan det vere dei som er foreldre til Nils?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Til Knut, Heidi og Bjørn, jeg er overveldet av så utfyllende og nøyaktige svar, og syns mye om dette. Nå har dørene til informasjonen åpnet seg likevel, så jeg skal ta innleggene med videre.hilsen Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Hei!Ett lite bidrag hentet fra Hosangerboken, Osterøy:Pernille Bjørnsdtr. Mulen, Hosanger 1667-1747 Gm 1: 1689 Ole Olsen Bjørge, Hosanger 1663-1695 på Mulen. Barn: Ole 1690-1690, Ole 1692-1753 på Bjørge, Hosanger, Bjørn 1694-1727 Bernes, Hosanger.Gm2: 1695 Amund Magneson Esem, Hosanger 1665-1725 Barn: Femia 1696-1697, Magne 1698 på Øvreås, Myking, Lindås, Anders 1701-1758 på Mulen, Femia 1704-1708, Else 1707-ukjent, Femme 1712-1734.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Hei et bidrag fra Gården Flaktveit i Åsane. Nils Amundsen Flaktveit f.1712 på Flaktveit av foreldre Amund Nilsen Flaktveit 1655 - 1732, og Ingeborg Olsdatter Haukås 1670 - 1726. Nils ble 1739 g.m. Marite Andersdatter Teigland og de flyttet til gården Birkeland i Åsane, de fikk barna Ingeborg 1742, Brita 1744, Anders 1746, Magdeli 1749 og Amund i 1754. Nils Amundsen giftet seg 2. gang 1755 med Kari Danielsdatter Almås 1730 - 1822, de fikk Daniel 1756, Daniel 1757, Ole 1761, Hans 1763, Nils 1765 og Erik 1768.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Halleraker

Jeg innrømmer at det med Mulen var et villspor, og nå er feilen rettet. Så til Flaktveit, dette innlegget fra Hylkje hadde jeg god bruk for. Ellers ville jeg nok ha oppført Marite Andersdtr. som (feilaktig) mor til Hans, mens den riktige moren er Kari Danielsdtr. Almås. Når vi først er på gården Flaktveit, vet du også om det er riktig at Niels Pedersen Flagtued f. ca. 1616, gift med Christi, var nyrydningmann her, og om hans far var Peder i Ytre Arna. Du skjønner jeg har funnet en Niels Flaktvedt i tingbøkene (Tingbøker for Nordhordland 1642-1753, 1-42 Tingbok 2 Nordhordaland (66a, 66b), og Tingbok 6 for Nordhordaland 8b), 22b), nummereringen er min, talt ovenfra og nedover), der han er innkalt for ikke å ha betalt tiende. Og Niels stevner selv en annen mann for å ha kalt ham en svinehund, og krever økonomisk vederlag for dette. Dommeren påpeker at Niels ikke møtte når det gjaldt skatten, men spør likevel forsamlingen om det er noen som har noe ufordelaktig å si om Peder Ytre Arne. Nei, alle har bare godt å si om Peder. Så hvis du er "engasjert" i denne gården Flaktveit, så er det kanskje ikke noe bry for deg å svare meg på om det implisitt i denne sakens gang, ligger at Peder Ytre Arne er far til Niels Pedersen Flagtued. Astrid H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Kan ikke gi deg noe svar på om Niels sin far var Peder i Ytre Arna. Mulighetene er nok tilstede. Kan imidlertid gi opplysninger om kona til Niels, Cristie hun var f. ca 1622 og ble gravlagt 17.08.1683. Far hennes var Ole Gudmundsen Mellingen, nevnt 1626 - 1657, og kona het Anne. Niels ble gravlagt 02.02.1691 og han er den første bruker som jeg har på denne ene gården på Flaktveit.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.