Gå til innhold
Arkivverket

[#6339] Elisabeth Eriksen, Kongsvinger, født 1846


Gjest Liv B Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv B Christensen

Er det noen som vet mer om Elisabeth Eriksen. Hun er født på Kongsvinger, 9. januar 1846, men jeg vet ikke noe om foreldre, søsken osv. Hun kom til Kristiania før 1875 og kalte seg da for-tror jeg-Lise Eriksen og var tjenestepike. På datterens dåpsattest het hun Elise Eriksen. Datteren het Marie Elida Jensen og hun hadde også en sønn som het Oskar. Hun var gift med Carl Johan Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Liv!Har ikke funnet noen Elisabeth Eriksen f. døpt eller konfirmert her i Vinger kirkesogn. Har heller ikke funnet henne meldt som utflyttet. Har du sett over folketellinga for Kristiania 1875?Vennlig hilsen Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv B Christensen

Jeg fant en Lise Eriksen i Sandakervejen i 1875, da er hun "tjenestepige" født i 1846 på Kongsvinger. Folketellingen for 1865 viser en familie på Kongsvinger i Vestre Gade hvor husfader er en Berger Eriksen. Han har da 3 hjemmeværende barn: Edvard, Mariane og Karl. Karl (Carl August) har jeg funnet i Oslo igjen i 1875. Han har da etternavnet Bergersen. Det er jo sannsynlig at Elisabeth er flyttet fra hjemmet før hun er 19. Og alderen hennes stemmer med foreldrenes alder og søskenes alder. Men jeg vet ikke for sikkert om dette er hennes familie fordi jeg har ikke fakta fra Kirkebok eller annet som linker dem sammen.Hilsen Liv B Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Liv! Berger Eriksen og hans kone hadde disse tre barna som er nevnt, men kona hadde ei datter med skomaker Søberg i Chr. forut. Send meg din E.adr. å skal jeg overføre det jeg har i min database om dette paret. Min adr. er: fisollie@online.no Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv B Christensen

Marie Elida- datteren ble født 17. mai 1877. Jeg tror hun levde til 1958. På fødselsattesten som jeg har kopi av heter foreldrene Bryggearb. Carl Johan Jensen og Elise Eriksen. Hun ble døpt 16. september 1877.Marie Elida giftet seg med Finn Christensen borgerlig 2.1.1897. Min farfar er født 9.1.1897, men i hvilken menighet i Oslo er jeg ikke sikker på, jeg har lett i Trefoldighet, hvor deres andre barn ble født, men fant ikke noe der.Men han er født i "Oslo".I folketellingen for 1900 finner jeg en Elisabeth Jensen født i 1846 på Kongsvinger, understøttet av sønnen. Hun bor i Søgade med sønnen Oskar Jensen som er ugift, Lin?? (yrke) født 1876 i Kristiania. I 1900 står det at Elisabeth er ugift, det kan selvfølgelig være en annen enn min Elisabeth. Men det er rart med sønnen. Jeg vet at hun hadde en sønn som het Oskar.Takk for hjelp, hilsen Liv B Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Liv!Har funnet ei Lisabeth Eriksd. f. 10.1.1846 Rundhaugen under Fagernes i Vinger. Konfirmert i Vinger 7.40.1860- 13 3/4 år gl.Hun er ikke funnet gift i Vinger.Vennlig hilsen Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv B Christensen

Det må være henne. Hun er etter mine notater, som jeg dessverre ikke har kilde på, født 9. januar 1846. Hun er altså gift i Kristiania med Karl Johan Jensen og fikk barn i 1876 og 1877. Sistnevnte er min oldemor. Takk for hjelpen. Hilsen Liv B Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.