Gå til innhold
Arkivverket

[#6346] Blanzeflor Orning


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Mye har vært skrevet om Blanzeflor Katrine Orning, kona til Jørgen Petter Bye på Andøya. Det har versert mange historier om hennes opphav, alt fra dansk prinsesse til klokkerdatter fra Vik i Sogn. Og et søk i Fylkesarkivet for SF viser at ei jente med det navnet blei født der i 1733. Faren var David Frederic Orning, som døde i 1771, like etter at Blanzeflor kom til Andøya. Men allerede i 1763 nevnes to andre Orning-damer der: Madame Bergitte Margrete Ordning og Riborg Helene Orning, den siste visstnok ung enke. Jeg går ut fra at disse kvinnene er i slekt med hverandre, eller i det minste i familie, men hvordan? (Søk på nettet førte bare til heimesider som var håpløse å få lasta ned!)Johan I. Borgos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Er det tillatt å henge seg på her? Kan noen opplyse om foreldre/opphav eller annet for Anna Lange Orning (1728-13.06.1808). Har hun noe å gjøre med dem som Johan I. Borgos spør om? Og hvorfor Lange? - Hun var gift med 3.prest i Vor Frelsers Menighet i Chra. Ole Andreas Thulesius (1709-1798), og ble som enke etter ham begravet på Vor Frelsers Gravlund i Chra. - som den første på denne gravlunden (iflg. Aftenposten i februar i år).Ketil Harbek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiDet ser i alle fall ut til at det er flere damer som heter Blanzeflor Katrine Orning, og det ville vel være merkelig om de ikke på en eller annen måte har en forbindelse.På nettet har jeg funnet Blanceflor Cathrine Orning, født 1651 død 1748, datter av Bernt Orning og Cecilia Børgesdatter Juel. Gift med Daniel Anderssøn Vogt.Dette ekteparet fikk datteren med samme navn som moren, født ikke oppgitt men død i 1747, gift med Lars Galtung. De ble gift i 1721.Dette ekteparet fikk sønnen Hans Christopher Galtung som igjen fikk datteren med samme navn som sin bestemor, født 1754, død 1758, men hun hadde etternavnet Galtung og ikke Orning.Dette er opplysninger fra hjemmesiden til Lillian Koehler: http://www.bgnett.no/~lilliank/slekt/fam00341.htmI newsgruppen soc. genealogy. nordic gikk det en diskusjon høsten 1998. En Øystein Bærø skrev da at han hadde opplysninger om at Blanceflor som var gift med Daniel Anderssøn Vogt var farmor til den omtalte Blanceflor på Andøya. Han hadde den gang mailadresse: obero@trollnet.noDet kan jo være at han vet mer om dette.Hvis dette er riktig så er vel Blanceflor et navn som blant annet kan føres videre tilbake til Bildt-slekten i Sverige. Jeg så på nettet at Carl Bildt har en datter som har fått dette navnet som sitt andre navn. Hvis du går på søkemotoren Google og søker der vil du finne den diskusjonen jeg henviser til.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei. Jeg har sett litt i Ovenstads militærbiografi, begge bindene. Kanskje noe av løsningen finnes der. Der står det en del om Blanzeflor Cathrine Orning. Blanzeflor var mye muligens mor,farmor osv. til de andre Blanzeflorene. Det står også hvor hun kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg skjønner at bildet er mer innfløkt enn jeg først trodde. Da må jeg begynne i en ende: Har noen peiling på hva kona til klokkeren David Orning i Vik/Sogn het? Kan det være Bergitte Margrete, født aller først på 1700-tallet? Og hadde Blanzeflor (Davidsdtr) Orning ei yngre søster som het Riborg Helena? Kanskje det finnes et skifte som sier noe om dette...Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du kan se på det andre innlegget om Blanceflor Kathrine, innlegg 4268, for mere opplysninger om Orning-slekten i bygdebøker. Det burde vel finnes en løsning der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Ketil (2): Hvis du følger rådet i siste innlegget vil du finne at Anna Lange Orning var datter av Bernt Orning i hans andre ekteskap. Hun var oppkalt etter farens første kone, Anna Pedersd. Lange.Anna Lange Ornings farmor het Blanceflor Cathrine Berntsdtr Orning, gift med denne Daniel Andersen Fogeth (Vogt?) Så det er altså snakk om tjukke slekta.Ønsker du å vite mer om Ole Andreas Thulesius, må du derimot lete andre steder. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Takk for tipset, Torgeir. I de tre årene som har gått etter innlegg (2) har jeg funnet (alt for) mye om anene til min 4-tippoldemor Anna L. Orning. Utfordringen er å avgjøre hva som er til å stole på, jf. tema 20504. Ole A. Thulesius er heller ikke et ubeskrevet blad, viste det seg (men ikke den man først fremhever i sin anetavle, skal man tro beskrivelsen av ham). - Hilsen Ketil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Sikkert kjent, men det finnes en liten trykksak (ca.60 sider)om 'Trediepresten Ole Andreas Thulesius' av Øverland utgitt i 1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ketil (10): Men tar du bryderiet med å innlemme Ole Andreas Thulesius, er du midt inne i Aspaætta før du vet ordet av det. Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Takk for nok et tips, Torgeir (13). Jeg har vel ikke noe valg mht. bryderiet - han er jo blant mine 4-tippoldefedre! Jeg har ikke brukt så mye tid på ham enda, og har ikke vært klar over at Aspa-ætten kommer inn. Da har jeg en del spennende lesning foran meg, forstår jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.