Gå til innhold
Arkivverket

[#6347] Emigranter til Afrika (Natal)


Gjest Lars G. Hukkelaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars G. Hukkelaas

Peter Skorpen fra Sande på Sundmøre var hjemme fra Natal en tur og reiste igjen 2. sept. 1903, han var da 24 år. Det er alt jeg vet om han. Er det noen som vet hvor man kan søke etter emigranter som for til Afrika ? Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha søkt informasjon om min egen grandonkel som emigrerte til Syd-Afrika fant jeg noe informasjon i disse arkivene. [url="http://www.national.archives.gov.za/index.htm>http://www.national.archives.gov.za/index.htm Ellers virker det ikke som om emigrantene til Syd-Afrika har kommet inn i de søkbare basene på internett ennå. Mulighetene for at han skiftet navn er til stede, og da blir det vanskeligere. Du kan også prøve med en etterlysning på denne siden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det finst nokre kyrkjebøker på DA frå Durban (sjå Utlandet og så Heile fylket). I basen over døypte ved St. Olaf, Durban, fann eg:302 Johan P. H. Skorpen 1914 St. Olaf Lutheran, Durban325 Erling S. R. Skorpen 1916 St. Olaf Lutheran, Durbanmen veit jo ikkje om det er born til Peder Skorpen.Det finst og base på vigde og døypte ved same kyrkje. Elles finst det mange artiklar om nordmenn som drog til S-A på artikkel-sida til SAB (gå inn via Nyttige lenker - Statsarkivet i Bergen - Artikler osb.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Olav Myklebust

Hei! Eg har også kontakt med ein av utvandrarane til Natal i Sør-Afrika, og fekk ei bok av han om utvandringa der alle som reiste ut er nemnde og det står litt om familiene deira. Dersom du er interessert så kan du kontakte meg, eg står i telefonkatalogen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det er en del navn nevnt. Jeg for min del er på jakt etter alt som finnes om Thora Hansen gift med Lars Altern. Lars er nevnt i en del dokumentasjon i Sør Africa, da han var en av de store landmålerne i den engelske hær rundt 1900. Thora Hansen hadde også en bror Petter Hansen, som ble fit der nede. Alle tre er fra Rana i NordlandStår noen av disse i din oversikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Myklebust

Har sjekka boka "The Norwegian Settlers Marburg Natal 1882" med tillegg av "Centenary Supplement 1982" som har biografiar for fleire familier frå Sunnmøre som reiste til Sør-Afrika i 1882. Peter Skorpen er ikkje nemnt mellom disse. Derimot finn eg ein Peter Skorpen nemnt som gift med Dina Kjonstad (hennar foreldre mellom utvandrarane 1882) i supplementet frå 1982, og med 4 barn: Hjalmar, Erling, Milton og Evangeline. Dersom dette er den familien du er ute etter, så har eg meir informasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Myklebust

Tilfeldigvis kom eg over ein forespørsel på Ancestry Board som gjekk på den same familien som du søkjer opplysningar om. Ho var interessert i informasjon om far til den Peter Skorpen du søkjer informasjon om. Dersom du ønskjer å følgje opp dette kan du sjekke: Lenke Sidan Peter vaks opp på Sandsøya i Sande kommune, så har eg ein del meir informasjon om familien hans i Norge, men denne kjenner du kanskje? OlavM@hivolda.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Kjønstad

Jeg har mer informasjon om familiebakgrunnen til Peter Skorpens kone Dina Gunnelie Kjønstad født 1879 i Skogn, dersom det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.