Gå til innhold
Arkivverket

[#6357] Andreas Nørbeck 20 år ,skreddersvend i Trodhjem 18


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg gjør nok et forsøk på å finne ut noe mer om denne mannen.I 1801 befinner han seg som skreddersvend i Bratør-veiten i hus nr.1 i Trondhjem.I Klob-veiten i hus nr. 8 befinner det seg en Peder Nørbeck 37år , skreddermester med hustru Martha Hoff 44år og deres tre barn , Ove Andreas 7år , Ane Christine 5år og Peder 2år.Alt dette er i 5 te rode.Jeg finner også en Lorentze Nørbeck 30år , gift med Abraham Lenicken og en tjenestepige Anne Nørbeck 25 år.Alle i Trondhejm , men på ulike steder.Jeg trenger hjelp til eventuelt å koble disse Nørbeckene sammen.Jeg finner ikke giftemålet verken til Peder eller Lorentze på Familysearch.Det kan tyde på at de bruker et annet etternavn enn Nørbeck.Jeg finner heller ingen Martha Hoff gift.Men etter navnet til Martha pg Peders første barn å dømme , kan muligens Peders farsnavn være Andreas.Hvem er disse Nørbeckene i Trondhjem i 1801 og hvor kom de fra ? All hjelp mottas med takk. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjenBare en spekulasjon. Men jeg kikket på etternavn Nørbeck i 1865 tellingen. Det er ingen født før 1801 som da er i live med dette etternavnet. Men det som kan være interessant er at stort sett alle med dette etternavnet er født enten i Frederikshald eller Christiansand. Vet ikke om det kan fortelle noe, men det er jo mulig at de som var i Trondheim i 1801 kommer fra et annet sted.lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Lars.En ting har denne slektsgranskningen lært meg og det er at ingenting er sikkert før det er grudig dokumentert.Men grunnen til at Trondheim er det heteste sporet er det faktum at jeg vet der var flere ved samme navn som også var skreddere.Det ser nemlig ut til at det yrket går i arv i familien.Andreas står oppført som skredder ved flere av barnefødslene i Bergen fra 1811-1830.Der var en Jacob Nilsen Nørbech som var skreddermester og jeg vet det var et skifte etter hans andre hustru Anne Margrethe Pedersdatter,Øye i Trondheim i 1776.De ble gift i 1749. Og ofte har det vist seg at magefølelsen har vært korrekt.Så dersom noen føler seg kallet til å ta en titt i skiftet i 1776 (nr.13)ville de ha vært svært hyggelig.Der skal visstnok også være skrevet noe om Nørbeck i Hornemans Stamtavler.Det kunne også ha vært interessant å få vite hva som står om Nørbecknavnet der.Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ingen ting på Nørbeck, Trondheim i Lassen, Delgobe og litt i Hornemanns samlinger. Hornemann hadde bare: Jakob Nilsen Nørbeck 17.. , skredder. 1.g DK 12// 1739 Ingeborg Olsdt. Hartmann f. 1709-30/4 1748. 2.g. FK 29/4 1749 Ane Margrethe Pedersdt. Øye(Anne Margrethe Olsdt.) Han fikk 10 barn i tiden 1741-63. Ingen av navnene stemmer med dine, men dine kan jo være barnebarn av Jakob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Berit.Jeg har selv vært inne på tanken at Jacob kanskje kunne være bestefar til " mine " Nørbecker.Har du noen mulighet til å skaffe frem navnene på de 10 barna til Jacob ?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden du har fått Jacob og hans koner går jeg direkte til barna: 1)Gunnil Jacobsdt. Nørbeck JDK 17/6 1741, + ung, levde da moren døde. 2)Marthe do.navn JDK 2/10 1742, + ung. 3)Martha do. JFK 17/4 1745. 4)Ingeborg Margrethe do. JDK 4/10 1749. 5)Kristiane do. JDK 12/3 1752, bgr. 22/10 1755 DK. 6) Nils do JDK 9/7 1753. 7)Kristiane Henrikke do. JDK 25/7 1756. 8)Jacob do. JDK 5/8 1759, konf. Hefne 1777. 9)Anna Margrethe do JDK 2/11 1760. 10)Ulrike do. JDK /2 1763.Det var alle barna, og jeg aner ikke hva JFK og JDK(mulig JAK) står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Berit.Jeg vil anta at bokstavene knyttet til fødsel/dåp har noe med vilke kirke de var knyttet til.Det snodoge i denne saken er at jeg ikke klarer å finne noen av disse fødslene på Familysearch , verken med etternavnet Jacob , Nielsen eller Nørbeck.Men jeg får prøve om det er mulig å følge noen av disse barna videre. Der er imidlertid en annen sterk kandidat.I 1779 blir det døpt en Anders/Andreas Nørbeck i Domkirken i Trondhjem.Foreldrene er Andreas Nielsen Nørbeck , Havsteen og hustru Gunnild Olsdatter.Jeg antar at det må være Havsteen på/i Strinden ."Min " Andreas Nørbeck som giftet seg i Bergen i 1811 får en sønn kalt Jens Olai etter svigerfaren.De får en datter døpt Karen etter svigermoren de får en sønn Andreas og de får en datter Gunnille Lorentze.Ingen av disse navnene stemmer med barna til Jens Nielsen Nørbeck. En mulighet er jo at Andreas Nielsen Nørbeck , Havsteen og Jacob Nielsen Nørbeck i Trondhjem var i slekt med hverandre. Jeg må prøve å finne noen militærruller rundt 1811.Da Andreas Nør/Norbeck giftet seg i Bergen sto han oppført som skarpskytter i det 4de Jægerkompani.Der burde det vel være mulig i finne ut hvor han kom fra.Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Havstein gård i Strinden,under den sto det desverre minst mulig, nesten ingen ting og ikke noe om dine. Jeg leste i en annen slektsbok at navnet Nørbeck sannsynligvis kom fra Bøhmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg forsøker å blåse liv i en gammel debatt .Finnes der noen som har kjennskap til de ulike Nor/Nørbekene i Trondheim 1801 ? Eller som vet noe mer om denne Andreas Nielsen Nørbek og hans hustru Gunille Olsdatter fra Havhesten.? Deres sønn Andreas ble døpt i Domkirken i Trondheim 1779. Døper de andre barn der ? Håper noen kan hjelpe meg videre . Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Øystein Jakobsen

Jeg har ingen veldig konkret info til deg, men jeg er selv i slekt med Holgarine Wilhelmine Nørbech, født 10.12.1829 i Aarhus, Danmark. Hun giftet seg 1852 med Carsten Jacobsen (sønn av Jacob Larsen Buer) og bosatte seg i Sandefjord. Hun har slekt i Aarhus og København, og jeg er i ferd med å nøste i denne nå. Om denne familien er opphav til noen av de andre Nørbek'ene i Norge vet jeg intet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Øystein.Jeg har nettopp leste en artikkel om Nørbeckslekten i Halden.Den stammer fra Danmark.Der står også en del om skreddermester Jacob Nielsen Nørbeck i Trondhjem på 1700 tallet.Jeg vet ikke om der er noen forbindelse , men en mulig far til Andreas Nørbeck i Bergen er Andreas Nielsen Nørbeck, Havhesten/Trondheim.Det som får meg til å tro at der er en forbindelse her er navnet. Begge benytter Nielsen Nørbeck.Andreas i Bergen angir skredder som yrke(skreddersvend i 1801)Der er også en Christen Nielsen Nørbeck til Damsgaard i Jylland.Han kan være identiske med en Christen Nielsen fra Jylland som begynte i skredderlære i Trondheim 1721 , men som senere ikke finnes igjen i Trondheim.Om dette er den samme Christen Nielsen Nørbeck i Danmark er ikke bevist , men i så fall har vi tre personer i Trondheim med Nielsen Nørbeck som etternavn.Ved Vitenskapsselskapets bibliotek i Tronheim skal der visstnok være protokoller for skreddermesterlauget i Trondheim. Dersom de er tilgjengelig skulle det vært svært interessant å se hva som står om skreddermester Peder Nørbeck og skreddersvend Andreas Nørbeck. Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.