Gå til innhold
Arkivverket

[#6359] Iver/ Ivar Eriksen Aure M/R


Gjest Allis-Elin Rokkones
 Del

Recommended Posts

Gjest Allis-Elin Rokkones

Har en etterlysning stående om denne personen, men ingen svar......Dessverre. Kanskje noen har den siste bygdeboken som kom ut i 2000 og kunne avse litt tid for å se om Iver Eriksen er kommet med i boken Fødselsår 1867. Jeg vet det er mye å be om, men jeg tar sjansen. Allis-e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I FT 1900 finnes det en Iver Eriksen Kleven, inderst og fisker f. 1867 Bremsnæs, gift med Olise Olsdt. f. 1868 på fiskeværet Røeggen i Bremsnes. Kan dette være din mann. Det ser ikke ut som om det finnes flere i M&R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Berit.Takker for innlegget, men det kan ikke være den rette personen.Jeg skulle nok ha forklart meg tydligere. "Min" Iver flyttet til Bergen 1899 med fam. og han var gift med Anna f.1862 i Kornstad og het sannsynligvis Eriksdtr.(min Oldemor)før hun giftet seg. Allis-e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tore Kristiansen

Hei, jeg leter etter en Iver f. i Aure i 1867. Han fikk to jenter i Kristiansund i 1892 og 1895 med samme mor, men dro bort før han giftet seg. Det ble sagt i familien at han dro til Bergen og var sjømann men omkom på sjøen tidlig... Vet du noe mer om Iver Eriksen enn at han kom til Bergen i 1899? Hadde han barn som evt. døde før FT1900?'Min' Iver ble født Arnesen/Arntsen i 1867 av far Arnt Eriksen og Serine Ingebrigtsdatter. Jeg har ikke funnet 'min' Iver i FT1900 og heller ikke som emigrert. Faren Arnt Eriksen døde i 1890 og da flyttet enka med barna til Kristiansund, står det i Gardtales i Aure. De kom fra Gyltehalsen under klokkergarden Tevik.Grunnen til at jeg også ser etter Iver Eriksen er at ei søster av Iver Arnesen, kaller seg for Anna Eriksen ved FT1900 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01503&variabel=0&postnr=1463&fulle=true&spraak=n>LenkeBroren, Johan Arntsen, bor på Veiholmen på Smøla i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Dette er vel det ekteparet som du leter etter, og som bor i Fritznersmuget i Bergen ved FT1900? Jfr. debattnr. 6810 der du også oppgir fødselsdatoen på Anna til 15/5 1862. Det kan ikke være så mange Iver født i Aure i 1867 som gifter seg med ei Anna født i Kornstad i 15/5 1862?Kirkebok for Bremsnes sogn av Kvernes prestegjeld 1885-1899 folio 177b-178a, I Ægteskab Indtraadte 1895.: No. 17, 3/11, Ivar Arnts. Tevik, Gunhild Anna Andersdt. Tungset. Brudgommens borgerlige stilling: Indenskjærs Søfarende Aure; Fødested: (han) Tevik, Aure 1867 (hun) Tungset 1862; Konfirmert: Brudg. i Aure 15/7 83. Bruden i Kornstad; sist til Alters: Brudg. i Aure. Bruden i Kornstad Fedres navn: Ungk. P. Svendsen, Bolgen; Aug. R. Thoresen, Kristiansund Forlovere: Husmd. Arnt Erikss. Tevik, Afd. Husmd. Anders Knutsen Tungset (Presten må ha ført forlovernes og fedrenes navn i feil kolonner) Lysning: 3/11.Jeg har sjekket gifte i Kristiansund 1894-1901 og fant ingen Iver/Ivar gift med Anna.Fødselen til Gunhild Anna: I Kirkebok for Kvernes prestegjeld 1854-1868 folio 105b-106a: ”No 81, (født) 15 Mai, (døpt) 13 Juni, Gunhild Anna, ægte, Hmd. Anders Knutsen Tungset, Kone Ulrikka Iversdtr. Faddere: Md Paul Ellingsen Tungset, Dr. Johannes Iversen Søbstad, Dr. Abraham Iversen Søbstad, K. Tørri ?dtr. Tungset, P. Ingeborg Paulsdtr. ibid, P. Elen Pedersdtr. Lille-Mork. ikke hjdbt”Fadrene kan tyde på at Ulrikka kom fra Søbstad som ligger i Bremsnes sogn.Gunhild Anna bor ikke hjemme ved FT1875. I FT1875 Kvernes prestegjeld, tellingskrets 4, folio 113a Tungset nedre/Husmandsplads Raaen, Enken Ulrikka Iversdatter Bruger. Folio 113b-114a: (kun tre personer) Ulrikka Iversdt., Husmoder, e, Husmandsenke med Jord, 1829, Bremsnes Sogn K.P.; Iver Mortinus Andersen, Hendes Søn, ug, Hjelper Moderen, 1851, Kornstad Sogn K.P.; Elen Oline Estensdatter, Hendes Datter, ug, 1869, Do. Folio 114b: Faar og Lam: 11; Utsæd ½ tønde Havre, ¼ tønde Poteter. (K.P. står for Kvernes prestegjeld slik jeg tolket det.)Fødselen til Iver Arnesen Tevik finner du på familysearch. Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei igjen Tore. Takk for en hyggelig telef. samtale. Koselig at du tok kontakt. Da jeg ringte deg opp igjen, nevnte jeg etternavnet Svendsen. Det kan ikke være riktig, mulig det er Johansen. Jeg har et bilde av Sigfrida (Frida) Johansen som bodde i Haugesund.Jeg mener det er hennes sønn som bor i Kristiansund, samt en datter i Haugesund som heter Ingeborg Pedersen. De kalte min oldemor for tante Anna. Det var Ingeborg, søster til Iver som fikk fruenavnet Svendsen. Håper du får noe ut av dette........Mvh.Allis-Elinallis-e@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Tore! Kan du ta kontakt eller gi meg mail adr. din så jeg kan sende de opplysningene jeg har vedr. fam. Mvh. Allis-Elinallis-e@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.